REKLAMA

Norwegia zbuduje pierwszy na świecie tunelu dla statków

2021-10-24 07:36
publikacja
2021-10-24 07:36
Norwegia zbuduje pierwszy na świecie tunelu dla statków
Norwegia zbuduje pierwszy na świecie tunelu dla statków
fot. Snøhetta / / Materiały dla mediów

Na zachodzie Norwegii rusza projekt budowy pierwszego na świecie tunelu, który umożliwi dużym statkom bezpieczną przeprawę bez konieczności wypływania na otwarte morze. Konstrukcja pod półwyspem Stadlandet ułatwi żeglugę między miastami Bergen a Alesund.

Budowa planowanego od ponad 100 lat tunelu pod półwyspem Stadlandet między fiordami Moldefjorden oraz Syltefjorden może ruszyć w 2022 roku. Uruchomienie traktu planowane jest na 2026 rok. Tunel będzie miał 1,7 km długości, 50 metrów wysokości oraz 36 metrów szerokości i pozwoli ominąć niebezpieczne wody.

Projekt został w maju zaakceptowany przez norweski parlament. W październiku w budżecie państwa zarezerwowano 440 mln koron (ok. 45 mln euro) na pierwszą fazę projektu.

Według Norweskiej Administracji Wybrzeża (Kystverket) obecnie trwają prace związane z wyłonieniem głównego wykonawcy tunelu.

"Będzie to pierwsza na świecie pełnowymiarowa przeprawa dla statków wykuta w skale" - podkreśla Pal Are Lilleheim z Kystverket.

Tunel nie skróci znacząco trasy opływających Skandynawię statków, ale sprawi, że jednostki unikną wypłynięcia na połączone z Oceanem Atlantyckim Morze Norweskie.

"Ze względu na warunki pogodowe tor wodny przy półwyspie Stadlandet to najbardziej niebezpieczny odcinek norweskiego wybrzeża" - zaznacza Lilleheim.

Na wodach okalających półwysep Stadlandet sztormy występują przez 100 dni w roku. Silne prądy z Morza Północnego utrudniają nawigację, a wiele statków musi czekać na przepłynięcie nawet kilka dni. Od II wojny światowej na tym akwenie zginęły 33 osoby. Jak głosi legenda, Wikingowie nie decydowali się na opływanie półwyspu, a swoje łodzie przenosili lądem.

Powstanie tunelu ma także przyczynić się do rozwoju gospodarczego oraz turystyki. Z przeprawy będą mogły korzystać zarówno duże kontenerowce i wycieczkowce, jak i - w pewnych godzinach - żaglówki.

Całkowity koszt inwestycji szacowany jest na 3,4 mld koron (ok. 350 mln euro).(PAP)

zys/ adj/ akl/

Źródło:PAP
Tematy
Szukasz kelnerki? Kup ogłoszenie za 59,32 zł!

Szukasz kelnerki? Kup ogłoszenie za 59,32 zł!

Advertisement

Komentarze (17)

dodaj komentarz
xyzq
"Z przeprawy będą mogły korzystać zarówno duże kontenerowce i wycieczkowce, jak i - w pewnych godzinach - żaglówki." Mam nadzieję, że to jedynie skrót myślowy lub błąd automatycznego tłumaczenia. Zapewne chodzi nie o "żaglówki" a małe jednostki turystyczno-rekreacyjne korzystające z silników "Z przeprawy będą mogły korzystać zarówno duże kontenerowce i wycieczkowce, jak i - w pewnych godzinach - żaglówki." Mam nadzieję, że to jedynie skrót myślowy lub błąd automatycznego tłumaczenia. Zapewne chodzi nie o "żaglówki" a małe jednostki turystyczno-rekreacyjne korzystające z silników (mogą tez mieć żagle - zwinięte podczas przeprawy). Żeglowanie w tunelu mogłoby być... interesujące ;)
300_pala
Zagłówki tez maja silniki
q-tas
"Norwegia zbuduje pierwszy na świecie tunelu dla statków"

Zgadza się. A Polska zbuduje pierwszy przekopu Mierzeji Wiślanej.
po_co
To co napisałeś jest nieprawdą, takie tunele istnieją ale projekt Norwegów zakłada przeprowadzanie przez tunel statków towarowych co zmienia postać rzeczy :)
darecki787
Przecież jakby natura chciała, żeby tam był tunel, to by sama go sobie wyżłobiła.
and00
Trzepią kolosalną kasę na wydobyciu paliw kopalnych, to teraz mogą być bardziej ekologiczni niż sama Greta z Bono
Z tym że wydobywają i kasę na tym zarabiają nadal
:)))
300_pala
A Polska trzepie kolosalne straty na wydobyciu węgla
pstrzezek
Od razu widać że inspirowali się przekopem Mierzei ;))
po_co
Ciekawe jak poradzą sobie z ewentualną falą albo podniesieniem poziomu wody. Jedno i drugie roztrzaska statek(i) będące w tunelu.
300_pala
Pewnie to policzyli… to nie pislandia gdzie pasażer decyduje gdzie na pilot lądować

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki