Niemcy: Szef Volkswagena Martin Winterkorn podał się do dymisji

Martin Winterkorn ustąpił ze stanowiska szefa zarządu Volkswagena - poinformował w środę koncern. Winterkorn był tego dnia przesłuchiwany przez pięcioosobowy komitet wykonawczy koncernu w związku ze skandalem dotyczącym manipulowania pomiarem emisji spalin.

Martin Winterkorn były szef Volkswagena
Martin Winterkorn były szef Volkswagena (fot. DANIEL ROLAND / EastNews)

"Jestem wstrząśnięty tym, co wydarzyło się w ostatnich dniach" - podkreślił Winterkorn, dodając, że jest zdumiony, iż w koncernie Volkswagena możliwe były uchybienia na taką skalę.

"Jako szef zarządu biorę na siebie odpowiedzialność za ujawnione nieprawidłowości w silnikach Diesla" - napisał Winterkorn w oświadczeniu. Poinformował, że zwrócił się do rady nadzorczej o zawarcie z nim porozumienia w sprawie jego odejścia z funkcji szefa zarządu koncernu.

Podkreślił, że robi to w interesie przedsiębiorstwa i że on sam nie ma sobie nic do zarzucenia. "Volkswagen potrzebuje nowego początku - także w sprawach personalnych. Swoim odejściem toruję ku temu drogę" - napisał. Zaakcentował też, że skandal musi być w pełni wyjaśniony, i wyraził przekonanie, iż koncern i jego załoga przezwyciężą "ten ciężki kryzys".

Przewodniczący rady nadzorczej Volkswagena Berthold Huber powiedział, że gremium to "do piątku nie podejmie decyzji w sprawie następcy Winterkorna".

Niemiecki dziennik "Tagesspiegel" napisał we wtorek, powołując się na źródła w radzie nadzorczej Volkswagena, że w reakcji na skandal koncern rozstanie się z Winterkornem i że zastąpi go Matthias Mueller, szef Porsche, wchodzącego w skład koncernu. Rzecznik Volkswagena zdementował wtedy doniesienie tej gazety jako "śmieszne".

Jeszcze we wtorek Winterkorn przepraszał za manipulacje i zapowiadał pełne wyjaśnienie sprawy. Zanim wybuchł skandal zapowiadano, że w najbliższy piątek jego kontrakt menedżerski zostanie przedłużony do końca 2018 roku.

Volkswagen przyznał we wtorek, że problem z manipulowanie pomiarem emisji spalin dotyczy 11 milionów jego pojazdów z napędem dieslowskim.

Skandal wybuchł, gdy w USA tamtejsza federalna Agencja Ochrony Środowiska (EPA) ustaliła, że oprogramowanie zainstalowane w ponad 480 tys. pojazdów Volkswagena z napędem dieslowskim uaktywnia system ograniczania emisji spalin (przestawianie silnika na szczególnie oszczędny tryb pracy) tylko na czas oficjalnych pomiarów testowych. Oznacza to, że w normalnych warunkach pojazdy Volkswagena z silnikami dieslowskimi mają lepsze osiągi, ale zanieczyszczają powietrze o wiele bardziej, niż to dopuszczają przepisy w USA.

W Stanach Zjednoczonych koncernowi teoretycznie grozi kara wysokości 18 miliardów dolarów; prawdopodobne są też roszczenia cywilnoprawne klientów i akcjonariuszy. Amerykanie zwrócili dotąd uwagę na modele Jetta, Golf, Beetle i Audi A3 z lat 2009-2015 oraz model Passat z lat 2014-2015. Volkswagen wstrzymał w USA sprzedaż tych modeli.

W USA śledztwo w sprawie praktyk Volkswagwena prowadzi resort sprawiedliwości.

W Niemczech minister transportu Alexander Dobrindt powołał komisję śledczą. Prokuratura w Brunszwiku podała w środę, że sprawdza, czy wszcząć śledztwo w sprawie manipulacji, jakich dopuszczał się Volkswagen.

Komisja Europejska poinformowała, że analizuje dostępne informacje dotyczące manipulowania pomiarem emisji. Zapowiedziała też, że od przyszłego roku możliwe będzie testowanie samochodów nie w laboratoriach, lecz w warunkach drogowych.

VW jest największym producentem samochodów na świecie. Koncern zatrudnia 600 tys. osób, a jego roczny przychód wyniósł 200 mld euro. W skład firmy wchodzi 12 marek produkujących samochody osobowe i ciężarowe.

Afera VW dotyczy też Polski

W Polsce jeździ około 100 tys. aut z silnikiem VW typu EA 189. To w tym silniku stwierdzono w USA oprogramowanie, które pozwalało fałszować testy emisji spalin. Z pewnością afera będzie dotyczyła także Polski - powiedział PAP ekspert Samar Dariusz Balcerzyk.

"Z naszych danych wynika, że w Polsce jeździ 100 tys. aut z silnikiem VW typu EA 189. Około 47 proc. z logo Volkswagena, 27 proc. Skody, a 23 proc. Audi. Pozostałe samochody należą do Seata" - powiedział PAP ekspert ds. motoryzacji instytutu badań rynku motoryzacyjnego Samar.

Jak dodał, większość z nich to nowe samochody kupione w salonach w Polsce. "W aferze jest mowa o 11 mln aut na całym świecie, z czego 500 tys. dotyczy USA. Zatem w przypadku pozostałych 10,5 mln należy mówić o samochodach rozsianych po całym świecie. Z całą pewnością afera dotyczy także Polski" - podkreślił.

Z opublikowanej w środę analizy Samar wynika, że chodzi o bardzo popularny w Polscy 2-litrowy silnik Diesla. Najprawdopodobniej oprogramowanie to zostało zastosowane we wszystkich takich silnikach spełniających normę EURO5, czyli wyprodukowanych w latach 2009-2014.

Eksperci Samar informują też, że należy podejrzewać, iż przeprowadzona zostanie akcja naprawcza dla wszystkich pojazdów z silnikiem EA 189.

Rzecznik Prasowy Volkswagen Poznań Dagmara Prystacka powiedziała w środę PAP, że firma nie komentuje tej sprawy.

(PAP) az/ mc/ luo/ par/

Źródło: PAP

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 0 ~Endrju

I bardzo dobrze. Niemiaszki tylko kombinują jak oszukiwać. Dlatego ufam japończykom bo oni są solidni i uczciwi. Jeżdzę mazdami od kilkunastu lat i nie mam powodów do narzekania. Polecam chociażby jazdę próbną w http://anndora.mazda-dealer.pl/ albo gdzieś indziej.

! Odpowiedz
4 2 ~kacper

Na Zachodzie ludziom się najwidoczniej nudzi skoro mają ochotę podniecać się tak nieistotnymi bzdurami jak emisja spalin.

! Odpowiedz
3 2 ~dd

Ten prezes powinien już siedzieć w pudle aresztu tumczasowego, widać ze u Niemcow stosuneczki sa dość podobne do naszych, tzn. ręka rękę myje, byle kasa i szafa grała. A pan Piechociński to zwykłą gaduła, pośmiewisko i nieporozumienie. Im prędzej go rolnicy wykurzą (gdzie pieprz rośnie) tym lepiej dla nich i dla kraju

! Odpowiedz
3 10 ~satyryk

Wyroby kosumenckie Boscha,Siemesa Fhilipsa-czyli wiertarki,klucze,suszarki,całe agd to jeden wieki szajs.Wykupili Zelmer i pod swija marka niszcza polska jakosc Q.Takim mamy handlowców jak Piechocinski ,który ani sprzedac ani kupic niczego nie potrafi.-oczywiscie dobrej jakosci .To Bubel minister od Bubli.

! Odpowiedz
1 12 ~coroner

„Szef Volkswagena Martin Winterkorn podał się do dymisji” I otrzyma jednorazowej odprawy 32 miliony. Czy na tym świecie kuźwa mać jest jeszcze ktoś normalny....! Gdy grabież i oszustwa stają się sposobem na życie dla pewnych grup w społeczeństwie, w miarę upływu czasu stwarzają dla siebie system prawny, który upoważnia ich do tego i kodeks moralny, który gloryfikuje go.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
1 13 ~VW

Podziw dla VW. My w POlandzie wycinamy katalizatory, wywalamy DPFy, zaślepiamy EGRy.
A oni elegancko programowo wyłączają. Ale sprytni. Cała afera to kopniak jankesów w du..pę Niemców. Powód ...zawarli umowę z Putinem na budowę Nord Stream II. To jest powód tej hecy z VW.

! Odpowiedz
1 11 ~prorok

Każdy by spie... na jego miejscu zanim jeszcze pożar się nie zapali w jego gabinecie, macie niemiecką solidność, uczciwość. Wszystko to stoi na hitlerowskim wytworze z lat 30 tych i tak sobie świat podporządkowują kłamiąc, lawirując, oszukując, wyłudzając, tak to wygląda na prawdę, jak ktoś wierzył że inaczej to znaczy że nie ma pojęcia o zastraszaniu i sile pieniąca, a propozycje są zazwyczaj proste, dostatnie życie i prestiż opłacony lub wypadki i zawały się zdarzają.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
3 7 ~asderty

Wiele hałasu o nic.

! Odpowiedz
2 8 ~piecyk

Ojcem chrzestnym VW jest Adolf H. To jest zbrodnia na ludzkości, trując spalinami naszą atmosferę, zabijają nasze dzieci wmawiając nam że Oni chronią nas i są już w EURO6.

! Odpowiedz
13 4 ~polo

jakieś tam emisje o takie drobnostki i tyle szumu. Ja myślałem,że jakaś usterka w stanie technicznym a tu takie drobnostki piszą. Jakość niemiecka to gwarant dobrego produktu i żadne tam zza oceanu donosy tego nie zmienią.

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 2,6% XI 2019
PKB rdr 3,9% III kw. 2019
Stopa bezrobocia 5,0% X 2019
Przeciętne wynagrodzenie 5 213,27 zł X 2019
Produkcja przemysłowa rdr 3,5% X 2019

Znajdź profil