Najmocniejsze i najsłabsze banki w mediach społecznościowych

analityk Bankier.pl

Prawie 300 tysięcy fanów – to wynik, jakim może poszczycić się najpopularniejszy profil społecznościowy banku. Z analizy przygotowanej dla „Złotego Bankiera” przez Sotrender w I kwartale 2018 r. wynika, że mBank nie tylko zdołał zgromadzić największą bazę użytkowników śledzących poczynania instytucji na Facebooku, ale także doskonale radzi sobie z interakcjami w tym medium.

Posty publikowane na tablicy instytucji w 90 proc. przypadków spotykają się z reakcją marki, a czas oczekiwania na odpowiedź jest najkrótszy spośród wszystkich banków aktywnych na tej platformie. Komentarze zespołu mBanku pojawiają się średnio w ciągu 14 minut, a mediana czasu odpowiedzi wynosi 8 minut.

(Sotrender)

Ponad 200 tysięcy obserwujących mają także Bank Zachodni WBK, ING Bank Śląski oraz BGŻ BNP Paribas. Barierę 100 tysięcy fanów przekroczyły Idea Bank, PKO Bank Polski oraz Citi Handlowy. Czołówka instytucji aktywnych na Facebooku zdobywa najwięcej reakcji użytkowników na swoje posty, ale, co ciekawe, nie należy wcale do grupy najczęściej publikujących treści. Pod tym względem najbardziej płodny był Alior Bank z 114 postami w ciągu trzech miesięcy.

(Sotrender)

Bank Zachodni WBK wyróżnia się pod względem szybkości odpowiedzi na posty użytkowników oraz średniej liczby reakcji czytelników. W obu kategoriach zajmuje trzecie miejsce wśród polskich banków. ING Bank Śląski zasłużył z kolei na miano jednego z najbardziej „responsywnych”. Instytucja odpowiada na 94 proc. postów. Pod tym względem lepszy wynik osiągnął tylko Credit Agricole, który bez odpowiedzi pozostawił zaledwie 2 proc. uwag użytkowników.

ING Bank Śląski – najlepszy bankowy „jutuber”

Bank z lwem w herbie deklasuje konkurentów na platformie YouTube. ING zgromadził aż 75 tysięcy subskrybentów, ponad ośmiokrotnie więcej niż drugi w kolejności mBank. Instytucja, jak wynika z analizy przeprowadzonej przez Sotrender, doskonale radzi sobie także z przyciąganiem nowych fanów. W pierwszym kwartale 2018 r. powiększyła grono obserwujących o ponad 20 proc., wyprzedzając wszystkich bankowych adwersarzy. W pierwszej piątce bankowych „jutuberów” mieszczą się jeszcze Bank Zachodni WBK, PKO Bank Polski oraz Bank Millennium.

(Sotrender)

Pod względem oglądalności pierwszeństwo należy do materiałów publikowanych przez mBank. Klipy tej instytucji odtwarzane były średnio prawie 900 tysięcy razy. W tej kategorii ING Bank Śląski wyprzedza także Bank BGŻ BNP Paribas. Chociaż jego kanał subskrybuje zaledwie niecałe 2 tys. osób, to każde wideo oglądane jest średnio ponad pół miliona razy.

ING mieści się jednak w czołówce w kilku innych wymiarach aktywności na YouTube. Bank pod względem liczby zamieszczonych materiałów ustępował tylko PKO Bankowi Polskiemu, który niemal codziennie publikował klipy. Palma pierwszeństwa przypada ING Bankowi Śląskiemu, jeśli pod lupę weźmiemy zaangażowanie użytkowników. Chociaż filmy ING wyświetlane były rzadziej niż te publikowane przez mBank, to wzbudzały one znacznie więcej reakcji widzów. Dodatkowo wśród reakcji przeważały „łapki w górę”, podczas gdy u konkurentów relacja pozytywnych reakcji do negatywnych była nieco niższa. Bank przewodzi również pod względem średniej liczby komentarzy pod publikowanymi materiałami wideo.

Bankowy Twitter jeszcze w powijakach

Bankowe profile w serwisie Twitter nie zbliżają się nawet do wyników odnotowanych w innych serwisach społecznościowych. Na razie ten kanał komunikacji cieszy się umiarkowaną popularnością, chociaż niektóre instytucje publikują regularnie i często, wynika z analizy Sotrender dla „Złotego Bankiera”. Najwięcej obserwujących zdołał zgromadzić ING Bank Śląski, którego wpisy śledzi ponad 17 tysięcy użytkowników. Po piętach depcze mu Bank Zachodni WBK, który może pochwalić się liczbą followersów niższą o pół tysiąca. Trzecie miejsce należy do mBanku, z 11 tysiącami obserwujących.

(Sotrender)

Pierwszeństwo pod względem liczby opublikowanych w I kwartale 2018 r. wpisów przypada Bankowi Millennium, instytucji która znajduje się pod koniec pierwszej dziesiątki najbardziej popularnych „ćwierkających” banków. Bank zamieścił w tym czasie aż 153 tweety, czyli udzielał się częściej niż raz dziennie. Co ciekawe, banki mające największą liczbę fanów na Twitterze tweetują stosunkowo rzadko. Nie przeszkadza to im w budowaniu zaangażowania publiczności, co widoczne jest w liczbie interakcji.

Najwięcej reakcji użytkowników budzą publikacje Banku Zachodniego WBK, gromadzącego średnio 27 polubień i 2 retweety. Pod tym względem wyróżnia się także profil PKO Banku Polskiego oraz Idea Banku. W pierwszych trzech miesiącach roku do najbardziej angażujących bankowych tweetów należało ogłoszenie mBanku o zwiększeniu kwoty przekazanej WOŚP (ponad 1,4 tys. polubień i 250 retweetów) oraz czysto informacyjna publikacja PKO BP o uruchomieniu usługi zakładania firmy online przez serwis internetowy.

Złotego Bankiera 2018 w kategorii Social media otrzymał mBank. Czytaj więcej »

Cezary Kocik, wiceprezes zarządu ds. bankowości detalicznej mBanku odbiera statuetkę Złotego Bankiera w kategorii Social media
Cezary Kocik, wiceprezes zarządu ds. bankowości detalicznej mBanku odbiera statuetkę Złotego Bankiera w kategorii Social media (fot. Marek Wiśniewski / Puls Biznesu)

Michał Kisiel

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.

Nowy komentarz

Anuluj
Polecane
Najnowsze
Popularne