Według internautów Play jest najlepszą siecią na rynku, nie tylko pod względem cenowym. Jak się okazuje, od sieci oczekujemy przede wszystkim atrakcyjnej cenowo oferty, a nie zwracamy uwagi na jakość usługi. Dla wielu z nas powodem pozostawania w danej sieci jest przyzwyczajenie oraz wybory dokonane przez znajomych.
foto: Thinkstock
W styczniu 2014 roku firma IRCenter wraz z LeadR sprawdziły, jakie opinie na temat usług telekomunikacyjnych mają internauci w Polsce. Poza zadowoleniem zbadano postawy wobec reklam usług telekomunikacyjnych wśród użytkowników, a także ich gotowość na zmianę dostawcy. W badaniu wzięło udział 1796 osób.
Najwięcej internautów ma telefon w Orange
Jak wynika z przeprowadzonego badania, największe grono internautów korzysta z telefonii komórkowej – aż 95% ankietowanych posiadało telefon na abonament lub na kartę. Prawie 80% korzysta ze stacjonarnego dostępu do internetu, a 72% badanych ma dostęp do płatnej telewizji w swoim domu. Co ciekawe, tylko co drugi użytkownik internetu korzysta z niego w dostępie mobilnym.
Jeśli chodzi o sieci telefonii komórkowej, najpopularniejszym operatorem wśród badanych jest Orange – 30% badanych korzysta z usług tej sieci. Orange jest wybierany głównie z przyzwyczajenia, a także dużej liczby znajomych właśnie w tej sieci. Abonenci Orange są zadowoleni z prędkości internetu w ramach usługi telefonicznej, ale narzekają na jakość połączeń.
![]() |
» Za komórkę nie da się płacić mało… Ranking ofert telefonii komórkowych dla osoby fizycznej |
Drugim najpopularniejszym operatorem wśród internautów jest Play. To właśnie ta sieć została najlepiej oceniona przez ankietowanych, zarówno pod względem jakości połączeń, jak i prędkości internetu. Strategia przyciągania klientów atrakcyjnymi cenami okazała się bardzo skuteczna – dwóch na trzech ankietowanych klientów sieci wybrało Play właśnie ze względu na niską cenę usług.
Z usług Plusa korzysta 24% ankietowanych. Ta sieć została najgorzej oceniona przez internautów, szczególnie pod względem prędkości internetu w usłudze telefonicznej. Mimo to, głównym powodem, dla którego klienci pozostają w Plusie jest zaufanie do sieci, które deklaruje 35% użytkowników.
Najmniej badanych (18%) korzysta z usług T-Mobile. Abonenci byli zadowoleni z jakości połączeń. Powody, dla których związali się z siecią są podobne jak w przypadku Orange – przyzwyczajenie i wielu znajomych w sieci.
Chcemy tanio, ale niekoniecznie dobrze
Wyniki badania wskazują, że głównym powodem (dla 38% badanych), dla którego decydujemy się na konkretną sieć, jest fakt, że nasi bliscy również korzystają z usług danego operatora. Wielu z nas wybiera sieć z przyzwyczajenia (37%), a także z powodu niskiej ceny (36%)i dzięki zaufaniu, któremu obdarzamy daną firmę (28%). Dla większości dużo mniej istotna jest jakość obsługi (17%) oraz techniczna jakość usługi (15%). Nie do końca liczymy się również z opiniami na temat sieci, zarówno wśród najbliższych (12%), jak i w internecie (6%).
Mimo tego, że przyzwyczajenie to ważny czynnik wyboru operatora, wiele osób decyduje się na przenoszenie numerów do innych sieci. Jak wynika z badania, do zmiany operatora najmocniej przekonują nas nielimitowane pakiety rozmów (61%), atrakcyjny cenowo abonament (56%), a także otrzymanie nowego telefonu za 1 zł (37%). Mniejszą wagę przykładamy do pakietów transmisji danych (27%) oraz do pakietów SMS-ów (17%).
![]() |
» Telefon u operatora czy w sklepie? Porównanie ofert z telefonem i „tylko SIM” |
Według badania, liderem w przechwytywaniu klientów z innych sieci jest Play – aż 41% ankietowanych, którzy ostatnio zmienili sieć, zdecydowali się właśnie na tego operatora. Wśród zmieniających popularnością cieszy się też sieć Orange, którą wybrało 34% osób. Na Plusa i T-Mobile zdecydowało się odpowiednio 13% i 12% badanych, którzy zmieniali sieć.
Powodem zmiany operatora była dla ankietowanych w głównej mierze oferta lepsza niż u konkurencji (w Play 54%, w Orange i Plus 53%). Ważne jest, aby informacja o nowej ofercie pojawiła się pod koniec umowy z poprzednim operatorem, ponieważ jest to drugi najważniejszy powód do zmiany. T-Mobile wybierali głównie ci, którzy byli niezadowoleni z poprzedniej usługi (36%). Co ciekawe, dla osób zmieniających sieć, praktycznie żadnego znaczenia nie ma marketing prowadzony przez firmy.
Informacji szukamy w internecie, ale nie na Facebooku
Jak można było się spodziewać, głównym źródłem informacji na temat oferty operatorów telekomunikacyjnych jest internet, w tym oficjalne strony operatorów (65%), a także opinie w sieci (47%). Ważnym kanałem wciąż są salony sprzedaży (40%). Co ciekawe, marginalnym kanałem informacji pozostają serwisy społecznościowe – jedynie 9% badanych szukało tam informacji na temat operatorów.