Nie jest zaskoczeniem, że prym wśród najcenniejszych marek świata wiodą te amerykańskie. Depczą im jednak po piętach chińskie, a koreański Samsung utrzymał ubiegłoroczną pozycję w TOP10. Niemiecki T-mobile jest najcenniejszą marką europejską (11. pozycja globalnie) - wynika z raportu "The Global 500".


Na pozycji lidera rankingu 500 najcenniejszych marek świata doszło do zmiany - o ile w ubiegłym roku był to Apple, w tym roku "jabłko" musiało ustąpić miejsca Amazonowi, którego wyceniono na 299,3 mld dolarów. Markę Apple'a oszacowano na 297,5 mld dolarów, zaś Google'a - na 281,4 mld dolarów.
Pierwsze pięć miejsc rankingu opanowały marki z USA, na 6. pozycji (podobnie jak rok temu) znalazł się południowokoreański Samsung, który wyceniono na 99,7 mld dolarów. Zaś za najcenniejszą chińską markę uznano ICBC, jeden z największych chińskich banków (69,5 mld dolarów). TOP10 zamyka... TikTok, który wyceniono na 65,5 mld dolarów, a więc ledwo 0,5 mld mniej znajdująca się oczko wyżej Tesla.
10 najcenniejszych marek świata w 2023 r. |
|||
---|---|---|---|
Lp. |
Spółka |
Wartość |
Państwo |
1 |
Amazon |
299,3 mld dolarów |
Stany Zjednoczone |
2 |
Apple |
297,5 mld dolarów |
Stany Zjednoczone |
3 |
|
281,4 mld dolarów |
Stany Zjednoczone |
4 |
Microsoft |
191,6 mld dolarów |
Stany Zjednoczone |
5 |
Walmart |
113,8 mld dolarów |
Stany Zjednoczone |
6 |
Samsung Group |
99,7 mld dolarów |
Korea Południowa |
7 |
ICBC |
69,5 mld dolarów |
Chiny |
8 |
Verizon |
67,4 mld dolarów |
Stany Zjednoczone |
9 |
Tesla |
66,2 mld dolarów |
Stany Zjednoczone |
10 |
TikTok/Douyin |
65,7 mld dolarów |
Chiny |
Źródło: Brand Finance "Global 500 Report" |
Aż 49,7 proc. spośród najcenniejszych marek stanowiły marki amerykańskie, warte niemal 4 biliony dolarów. Chiny mogą pochwalić się 17,9 proc. udziału (1,43 bln dolarów), a na podium znalazły się jeszcze Niemcy z udziałem 6 proc. (0,479 bln dolarów). Wszystkie 500 najcenniejszych spółek swiata wyceniono na 8 bln dolarów.


Nie powinno również zaskakiwać, że zestawienie zdominowały marki technologiczne, które wyceniono łacznie na 1,18 bln dolarów, co dało 14,8 proc. udziału w rynku. Niewiele mniej cenne okazały się te z branży handlowej - łącznie 51 z nich wyceniono na 1,06 bln dolarów. Podium zamknęły bankowe - 71 podmiotów wyceniono na 0,986 bln dolarów.


Ranking "Global 500 Report" opracowany został przez Brand Finance. Firma przygotowuje zestawienia najcenniejszych spółek od 2007 r. Ranking mierzy wartość marek, w tym podejmuje próbę zmierzenia tożsamości i reputacji marki w umysłach konsumentów, przekładając je na dane finansowe.
JM