REKLAMA
WAKACJE NA GIEŁDZIE

Apple i Amazon najcenniejszymi markami świata. Są warte więcej niż PKB Polski

2022-11-03 13:30
publikacja
2022-11-03 13:30

Apple ponownie został najcenniejszą marką na świecie. Kolejne miejsca w czołówce zajął Amazon i Google. Wśród setki najbardziej wartościowych firm globu aż 50 proc. pochodzi ze Stanów Zjednoczonych, a 23 proc. z Chin - wynika z "Global 500 Report". 

Apple i Amazon najcenniejszymi markami świata. Są warte więcej niż PKB Polski
Apple i Amazon najcenniejszymi markami świata. Są warte więcej niż PKB Polski
fot. hans engbers / / Shutterstock

Pierwsza piątka, otwierająca ranking, to firmy amerykańskie. Pozycję lidera zajął Apple z wyceną na poziomie 355,1 mld dolarów. Nieco niżej jest Amazon - 350,3 mld dolarów. Łączna wartość tych dwóch marek jest wyższa niż PKB w Polsce w 2021 r. Podium najcenniejszych marek na świecie zamyka Google, którego wartość oszacowano na 263,4 mld dolarów. Kolejne miejsca zajął Microsoft i Walmart. Natomiast dopiero na piątej pozycji jest Samsung, który zanotował spadek o jedno oczko w dół w porównaniu do poprzedniego roku. 

10 najcenniejszych marek świata w 2022 r.

Lp.

Spółka

Wartość

Państwo

1.

Apple

355,1 mld dolarów

Stany Zjednoczone

2.

Amazon

350,3 mld dolarów

Stany Zjednoczone

3.

Google

263,4 mld dolarów

Stany Zjednoczone

4.

Microsoft

184,2 mld dolarów

Stany Zjednoczone

5.

Walmart

111,9 mld dolarów

Stany Zjednoczone

6.

Samsung Group

107,3 mld dolarów

Korea Południowa

7.

Facebook

101,2 mld dolarów

Stany Zjednoczone

8.

ICBC

75,1 mld dolarów

Chiny

9.

Huawei

71,2 mld dolarów

Chiny

10.

Verizon

69,6 mld dolarów

Stany Zjednoczone

Źródło: Brand Finance "Global 500 Report"

Wśród 100 najbardziej wartościowych marek na świecie aż połowa to firmy ze Stanów Zjednoczonych. Natomiast 23 spółki jest z Chin. Oznacza to, że 73 proc. wszystkich spółek na liście należy do dwóch państw. W rankingu znalazło się 8 przedsiębiorstw niemieckich (m.in. Aldi, T-Mobile), 7 firm japońskich (m.in. Toyota, Honda i NTT Group), cztery spółki z Korei Południowej (Samsung, Hyundai, SK i LG) oraz trzy marki z Wielkiej Brytanii (Shell, EY i Vodafone).

fot. www.visualcapitalist.com / 

Tylko 6 spółek, które znalazło się w zestawieniu, pochodzi z innych państw niż szóstka wymieniona powyżej. Jest nim m.in. koncern paliwowo-chemiczny Aramco z Arabii Saudyjskiej (31 miejsce). Przedsiębiorstwo prowadzące poszukiwania oraz wydobycie ropy naftowej wycenione zostało na 43,6 mld dolarów. Wśród firmy pochodzących z innych państw do setki najcenniejszych marek zakwalifikował się indyjski konglomerat TATA Group (78 miejsce). Spółka zajmuje się różnego typu działalnością. Od produkcji samochodów (jedną z zależnych spółek jest Jaguar), przez hotelarstwo i produkcję chemikaliów, po energetykę.

W top 100 najcenniejszych marka znalazł się francuski Luis Vuitton (81 miejsce) - 23,4 mld dolarów oraz szwajcarska spółka Nestlé (90 miejsce) - 20,8 mld dolarów. Natomiast w ostatniej dziesiątce uplasowało się tajwańskie przedsiębiorstwo produkujące układy scalone - TSMC (93 miejsce). Brand Finance wycenił markę na 20,5 mld dolarów. Setkę zamyka kanadyjski RBC (Royal Bank of Canada) z wyceną na poziomie 19 mld dolarów. 

Ranking "Global 500 Report" opracowany został przez Brand Finance. Firma przygotowuje zestawienia najcenniejszych spółek od 2007 r. Ranking mierzy wartość marek, w tym podejmuje próbę  zmierzenia tożsamości i reputacji marki w umysłach konsumentów, przekładając je na dane finansowe.

DF

Źródło:
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (10)

dodaj komentarz
sterl
Niestety nie odjęto wszystkich długów tych firm , wtedy wiele byłoby poniżej zera..
sterl
Nie wiem czy firma warta zero może mieć markę wartą 300 mld$?
jendreka
Ha ha ha. A to heca. Jaką ta polska bogata.
jaho31
Amazon żeruje na pracy zwykłego Amerykanina czy Europejczyka
a Apple na pracy Chińczyka
pasożytowanie nie jest trwałą podstawą biznesu wystarczy np konflikt Chiny - Tajwan
i Apple jedzie pionowo w dół
sterl
Widać balony mają jeszcze masę powietrza do spuszczenia 90%
endes
A co ten Amazon ambitnego wymyślił?… cenniejsza jest byle firma która ma światowej klasy profesjonalny produkt techniczny a nie portal zakupowy!
neolib
nagroda w konkurencji: powiedz mi że nic nie wiesz o Amazon nie mówiąc tego wprost

AWS jest dominującym cloudem, a nie sklep online tylko rozwiązania logistyczne Amazona zapewniają mu taką, a nie inną pozycję. Jest jeszcze cała masa innych biznesów jak Audible czy Prime Video.
eglantyna
A nasz bobajtek bez majtek zna dobrze winXP. No i sztuka, no i malarstwo...:)
mirek6504
Walmart to kołchoz, Amazon to cokolwiek co ci przyślą nawet pet food to jest wieczny znaczek Made in China ,a Apple jest tak samo ..
andrzey_
Amazon wskaźnik C/Z to x85. Jeszcze niedawno było 100+. Jeżeli to nie jest bańka to co?
Tak wiem, inwestycje ale nie przesadzajmy.

Powiązane: Apple

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki