Apple ponownie został najcenniejszą marką na świecie. Kolejne miejsca w czołówce zajął Amazon i Google. Wśród setki najbardziej wartościowych firm globu aż 50 proc. pochodzi ze Stanów Zjednoczonych, a 23 proc. z Chin - wynika z "Global 500 Report".


Pierwsza piątka, otwierająca ranking, to firmy amerykańskie. Pozycję lidera zajął Apple z wyceną na poziomie 355,1 mld dolarów. Nieco niżej jest Amazon - 350,3 mld dolarów. Łączna wartość tych dwóch marek jest wyższa niż PKB w Polsce w 2021 r. Podium najcenniejszych marek na świecie zamyka Google, którego wartość oszacowano na 263,4 mld dolarów. Kolejne miejsca zajął Microsoft i Walmart. Natomiast dopiero na piątej pozycji jest Samsung, który zanotował spadek o jedno oczko w dół w porównaniu do poprzedniego roku.
10 najcenniejszych marek świata w 2022 r. |
|||
---|---|---|---|
Lp. |
Spółka |
Wartość |
Państwo |
1. |
Apple |
355,1 mld dolarów |
Stany Zjednoczone |
2. |
Amazon |
350,3 mld dolarów |
Stany Zjednoczone |
3. |
|
263,4 mld dolarów |
Stany Zjednoczone |
4. |
Microsoft |
184,2 mld dolarów |
Stany Zjednoczone |
5. |
Walmart |
111,9 mld dolarów |
Stany Zjednoczone |
6. |
Samsung Group |
107,3 mld dolarów |
Korea Południowa |
7. |
|
101,2 mld dolarów |
Stany Zjednoczone |
8. |
ICBC |
75,1 mld dolarów |
Chiny |
9. |
Huawei |
71,2 mld dolarów |
Chiny |
10. |
Verizon |
69,6 mld dolarów |
Stany Zjednoczone |
Źródło: Brand Finance "Global 500 Report" |
Wśród 100 najbardziej wartościowych marek na świecie aż połowa to firmy ze Stanów Zjednoczonych. Natomiast 23 spółki jest z Chin. Oznacza to, że 73 proc. wszystkich spółek na liście należy do dwóch państw. W rankingu znalazło się 8 przedsiębiorstw niemieckich (m.in. Aldi, T-Mobile), 7 firm japońskich (m.in. Toyota, Honda i NTT Group), cztery spółki z Korei Południowej (Samsung, Hyundai, SK i LG) oraz trzy marki z Wielkiej Brytanii (Shell, EY i Vodafone).


Tylko 6 spółek, które znalazło się w zestawieniu, pochodzi z innych państw niż szóstka wymieniona powyżej. Jest nim m.in. koncern paliwowo-chemiczny Aramco z Arabii Saudyjskiej (31 miejsce). Przedsiębiorstwo prowadzące poszukiwania oraz wydobycie ropy naftowej wycenione zostało na 43,6 mld dolarów. Wśród firmy pochodzących z innych państw do setki najcenniejszych marek zakwalifikował się indyjski konglomerat TATA Group (78 miejsce). Spółka zajmuje się różnego typu działalnością. Od produkcji samochodów (jedną z zależnych spółek jest Jaguar), przez hotelarstwo i produkcję chemikaliów, po energetykę.
W top 100 najcenniejszych marka znalazł się francuski Luis Vuitton (81 miejsce) - 23,4 mld dolarów oraz szwajcarska spółka Nestlé (90 miejsce) - 20,8 mld dolarów. Natomiast w ostatniej dziesiątce uplasowało się tajwańskie przedsiębiorstwo produkujące układy scalone - TSMC (93 miejsce). Brand Finance wycenił markę na 20,5 mld dolarów. Setkę zamyka kanadyjski RBC (Royal Bank of Canada) z wyceną na poziomie 19 mld dolarów.
Ranking "Global 500 Report" opracowany został przez Brand Finance. Firma przygotowuje zestawienia najcenniejszych spółek od 2007 r. Ranking mierzy wartość marek, w tym podejmuje próbę zmierzenia tożsamości i reputacji marki w umysłach konsumentów, przekładając je na dane finansowe.
DF