REKLAMA

Multimedia Polska ukarana przez UOKiK

2016-02-23 18:40
publikacja
2016-02-23 18:40

Operator telewizji kablowej nie może gwarantować konsumentom jedynie liczby programów telewizyjnych. Umowa obejmuje również zawartość programową pakietu. UOKiK zobowiązał Multimedia Polska do rekompensaty publicznej.

fot. Jerzy Dudek / / FORUM

Stwierdzając praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów, UOKiK, może określić obowiązek usunięcia jej skutków w drodze rekompensaty publicznej. Najnowsza decyzja nakłada na operatora telewizji kablowej Multimedia Polska obowiązek umożliwienia konsumentom objętym zmianami programowymi wypowiedzenie umowy w przypadku braku akceptacji zmian wprowadzonych przez operatora, zwrotu bezprawnie pobranych kar od konsumentów, którzy wypowiedzieli umowy z powodu braku akceptacji zmian programowych, skierowania do konsumentów informacji o przysługujących im prawach, które zostały naruszone, a także publikację decyzji na stronie internetowej.

W toku postępowanie przeciwko spółce UOKiK analizował skargi konsumentów i organizacji konsumenckich, oferty i regulaminy stosowane przez spółkę, a także nagrania telefonicznych rozmów sprzedażowych. Urząd ustalił, że operator w sposób jednostronny wprowadzał zmiany w pakietach programów objętych umowami z abonentami. Polegały one - obok rozszerzania oferty programowej - również na wyłączaniu niektórych kanałów i zastępowaniu ich innymi.

Gdy zmienia się zawartość programowa pakietu, konsument ma prawo nie zgodzić się na proponowaną zmianę i wypowiedzieć umowę bez konieczności zwrotu ulgi przyznanej przy podpisaniu umowy. Spółka ukształtowała swoją ofertę w sposób, który pozwalał jej na niestosowanie się do tej zasady i obejście w tym zakresie przepisów prawa. Multimedia Polska zastrzegała sobie prawo do takiego działania, nie określając w umowach z konsumentami gwarantowanej zawartości programowej pakietów, a jedynie ilość kanałów. Na tej podstawie rozpatrywała też negatywnie skargi swoich klientów.

Postępowanie Urzędu wykazało, że spółka nie tylko nie przyznawała abonentom prawa do niezaakceptowania zmian programowych i wypowiedzenia umowy bez ponoszenia kosztów, ale nawet nie gwarantowała, że nowe kanały wprowadzane w miejsce programów wycofywanych będą o podobnej tematyce. Ze skarg konsumentów wynikało bowiem, że m.in. kanał informacyjny został zastąpiony kanałem rozrywkowym, a program emitujący programy dokumentalne - kanałem filmowym. W dodatku operator nie zawsze informował abonentów o zmianach programowych w formie pisemnej.

Urząd zdecydował też o zastosowaniu środków zmierzających do usunięcia trwających skutków praktyki. W ramach rekompensaty publicznej byli abonenci spółki, którzy w związku ze zmianami programowymi rozwiązali umowę i zwrócili przedsiębiorcy ulgę przyznaną za zawarcie umowy na czas określony otrzymają zwrot pobranych kwot. Aktualni abonenci dotknięci zmianami programowymi zostaną poinformowani za pośrednictwem listów poleconych oraz strony internetowej operatora o przysługującym im prawie do rozwiązania umowy bez ponoszenia kosztów, gdy operator jednostronnie zmienia ofertę programową. Na przedsiębiorcę została nałożona kara finansowa w wysokości ponad 4,81 mln zł.

Po uprawomocnieniu, decyzja UOKiK będzie stanowić prejudykat dla dochodzenia przez konsumentów roszczeń indywidualnych. W takim wypadku sąd w postępowaniu dowodowym będzie zobowiązany uwzględnić stan faktyczny opisany w decyzji.

To nie jedyne działania Urzędu na rynku operatorów telewizji dotyczące wprowadzenia przez przedsiębiorców zmian w ofercie programowej w czasie trwania umów abonenckich. W marcu 2015 UOKiK wydał decyzję, w której zakwestionował jednostronną zmianę umowy przez ITI Neovision. Efektem była również rekompensata publiczna. Obecnie Urząd prowadzi także dwa postępowania wyjaśniające, w których bada, czy istnieją podstawy do postawienia zarzutów naruszenia zbiorowych interesów konsumentów przez wspomnianą już spółkę ITI Neovision oraz UPC Polska. W postępowaniach Urząd przygląda się zmianom zawartości programowej pakietów w trakcie trwania umowy oraz działaniom nadawców telewizji, analizując przekazy reklamowe, w którym zachęcali oni do zawierania umów o świadczenie usług telewizji w oparciu o konkretną treść dostępną na danym kanale, która jest następnie wycofywana (w przypadku ITI Neovision były nią transmisje rozgrywek piłkarskich ligi włoskiej francuskiej i hiszpańskiej).  Postępowania prowadzą Delegatury UOKiK we Wrocławiu (ITI Neovision) i Bydgoszczy (UPC).

Źródło:
Tematy
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING

Komentarze (4)

dodaj komentarz
~Michał
Nie zgadzam się z Panią Kasią. Mam wrażenie, że UOKiK ostatnio wziął się w garść i faktycznie zaczyna brać się do roboty. Poza tym, Pani Kasiu, proszę nie wprowadzać ludzi w błąd.. rejestr klauzul niedozwolonych faktycznie się powiększa, ale jest to dużo mniej klauzul w ujęciu rocznym niż było wcześniej i cały czas spada... Proszę,Nie zgadzam się z Panią Kasią. Mam wrażenie, że UOKiK ostatnio wziął się w garść i faktycznie zaczyna brać się do roboty. Poza tym, Pani Kasiu, proszę nie wprowadzać ludzi w błąd.. rejestr klauzul niedozwolonych faktycznie się powiększa, ale jest to dużo mniej klauzul w ujęciu rocznym niż było wcześniej i cały czas spada... Proszę, oto dowód:

http://klauzuleniedozwolone.pl/roczny-raport-klauzulowy-podsumowanie-roku-2015/

W tym artykule jest wykres przedstawiający 4 poprzednie lata w tym zakresie - myslę, że nie potrzeba więcej komentarza.
~Kasia
No no, proszę. Nie spodziewałabym się kary dla Multimedia Polska, ponieważ korzystałam z ich usług przez dobrych paręnaście lat. Widocznie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów widział to nieco inaczej, co mnie i tak dziwi. Obiecane kontrole skutkują m.in. ciągle powiększającym się rejestrem klauzul niedozwolonych. W raporcie klauzulowym No no, proszę. Nie spodziewałabym się kary dla Multimedia Polska, ponieważ korzystałam z ich usług przez dobrych paręnaście lat. Widocznie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów widział to nieco inaczej, co mnie i tak dziwi. Obiecane kontrole skutkują m.in. ciągle powiększającym się rejestrem klauzul niedozwolonych. W raporcie klauzulowym wyczytałam, że od stycznia przybyło ich już ponad 50... sprawdźcie sami, jeśli kogoś ten temat interesuje, tutaj raport -> http://klauzuleniedozwolone.pl/raport-klauzulowy-juz-6280-klauzul-niedozwolonych-w-rejestrze-klauzul-styczen-2016-r/ Mnie to akurat obchodzi, bo lubię być zorientowania w prawie.
~as
Nie wiem czy oni traktują klientów wybiórczo, czy może nie czytałaś faktur, ale jak nie wytrzymałem takiego grania w kulki nawet wmówione 2 lata...beznadziejne oszukańcze zagrywki.
~as
Nareszcie! Miód na me serce! Tych złodziei z torbami należy puścić! Ile ja sie z nimi naużerałem....ciągłe podnoszenie cen po trochu na każdą z 3 usług, natrętne telefony, a najlepsze, uwaga!: zniszczenie wypowiedzenia wysłanego pocztą i stwierdzenie, że nie dostali! Drugie pisałem już osobiście za potwierdzeniem na kopii pieczątką!Nareszcie! Miód na me serce! Tych złodziei z torbami należy puścić! Ile ja sie z nimi naużerałem....ciągłe podnoszenie cen po trochu na każdą z 3 usług, natrętne telefony, a najlepsze, uwaga!: zniszczenie wypowiedzenia wysłanego pocztą i stwierdzenie, że nie dostali! Drugie pisałem już osobiście za potwierdzeniem na kopii pieczątką! Oczywiście straszenie karą umowną, chociaż rozwiązywałem umowę na skutek zmiany taryfy! Poszły skargi do UOKIK. Dopiero jak o tym poinformowałem, łaskawie zgodzili się na rozwiązanie umowy! O stronie technicznej lepiej nie wspominać, kontakt zerowy, uprzejmość minus 10 punktów. Najgorsza firma telekomunikacyjna jaką zdołałem poznać. Ciesze się, że być może przyczyniłem się do zainteresowania się tym cudem przez UOKIK. Skarg pewnie mieli juz cały hangar od tamtego czasu, ale to zapewne przelało w końcu czarę goryczy!

Powiązane: UOKiK karze nieuczciwe firmy

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki