REKLAMA

Minister gospodarki szykuje zachęty do zakupu nowych aut

2009-02-10 06:30
publikacja
2009-02-10 06:30
Wicepremier i minister gospodarki Waldemar Pawlak w rozmowie telewizyjnej stwierdził, że jest możliwe wprowadzenie zachęt do zakupów nowych samochodów. Wspomniał o możliwości zwolnienia zakupu nowych aut z podatku VAT, co oznaczałoby opust rzędu 22 proc.

Od razu jednak zastrzegł, że minister finansów może być przeciwny. Z tego samego powodu sceptyczni są też eksperci.

– Ograniczone środki budżetowe mogą limitować wielkość dopłat. Stąd też bez jednoczesnego wprowadzenia podatku ekologicznego stwarzającego warunki do wymiany auta na nowsze, samodzielnie zastosowany system dopłat może nie przynieść spodziewanego efektu – mówi Wojciech Drzewiecki z Instytutu Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Dodaje, że po kilku latach zalewu naszego rynku używanymi autami, samochody w wieku około dziesięciu lat kosztują tak mało, że zachęty do zakupu nowego samochodu musiałyby być bardzo wysokie, aby skłonić do wyboru nowego, a nie używanego.

Według Samaru, żeby sprzedaż aut ruszyła, niezbędna jest m.in. zmiana systemu opodatkowania aut – w miejsce akcyzy należy wprowadzić podatek, uzależniony od parametrów ekologicznych auta.

Wysokość opłaty byłaby zależna o poziomu emisji CO2.

– Obecnie mamy system, w którym pojazdy emitujące bardzo mało CO2 są obłożone wysoką akcyzą, tylko dlatego, że mają pojemność silnika powyżej 2 litrów – mówi Wojciech Drzewiecki.
 

Kiedy Niemcy planują wprowadzenie podatku ekologicznego ? Ile będzie wynosić we Włoszech dopłata przy zamianie starego samochodu na nowy ? W jakim terminie Ministerstwo Gospodarki planuje wydać przepisy o leasingu konsumenckim?

Marcin Jaworski

Więcej: Gazeta Prawna 10.02.2009 (28) -  forsal.pl - str.A8

/ Gazeta Prawna
Źródło:
Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (7)

dodaj komentarz
~ogrek
no tak Polska przemysłem motoryzacyjnym stoi!
ratujmy motoryzacje! ratujmy przemysł ciężki! ratujmy producentów papieru toaletowego! ratujmy hodowców krewetek! RATUJMY WSZYSTKO!!!
tomek_peczka
akurat tych od papieru toaletowego mogliby ratowac:]
~bolo_de
co do niemieckich prob wprowadzenia ekologi w pojazdach - narazie istnieja tutaj 3 sposoby na zmuszenie klienta do kupienia ekologicznego auta:
1. plakietki (zielona, zolta, czerwona), na zoltej np. nie mozna wjechac do frankfurtu od 2011, zeby wogole wjechac do miasta trzeba miec plakietke, ogolnie stare(do 6lat) i nowe benzyniaki
co do niemieckich prob wprowadzenia ekologi w pojazdach - narazie istnieja tutaj 3 sposoby na zmuszenie klienta do kupienia ekologicznego auta:
1. plakietki (zielona, zolta, czerwona), na zoltej np. nie mozna wjechac do frankfurtu od 2011, zeby wogole wjechac do miasta trzeba miec plakietke, ogolnie stare(do 6lat) i nowe benzyniaki maja zielone, najnowsze disle maja zielone (ale np.3 letni mercedes ma juz zolta)
2. podatek od auta zalezny od pojemnosci silnika (ja place 99eu na rok za bmw 116i benzyna, kolega placi 450eu za audi a4 2.5litra disel, za bmw 120d placi sie 300eu), oplaty maja sie zmienic (maja byc zalezne od CO2, ja zaplace mniej, kolega wiecej)
3. jak oddasz stare auto i kupisz nowe dostajesz 2.5tys eu od panstwa (nie spelnia zadania, polscy i inni handlarze skupuja oddane auta i sprzedaja na wschod, do afryki itp)
ogolnie to plakietki to bezsens (kosztujacy 5eu) nic to nie daje, doplata od panstwa to bezsens, bo niemcy doplacaja do aut dla Polakow itd, jedynie co jest korzystne to podatek samochodowy, przez niego kupilem auto z malym silnikiem, a nie potwora SUVa. dziekuj za uwage :)
tomek_peczka
SUVow u nas raczej nikt nie kupi przede wszytkim dlatego ze benzyna droga, a drogi male i gdzie sie tymi kobylami lamac:]
~Szlomo
O niczym tak nie marzę, jak o tym, żeby ten rząd z pieniędzy z podatków dopłacał do General Motors, Toyoty, Volkswagena i innych koncernów motoryzacyjnych. Jakoś nie pamiętam, żeby te koncerny dopłacały do konsumentów jak jeszcze miały zyski.
~Jan
W pełni się zgadzam. Rząd nie ma prawa wywalać naszych pieniędzy na jakieś bezsensowne zachęty (bo żeby coś "dać:" musi najpierw komuś innemu zabrać). Najlepiej żeby po prostu nie przeszkadzał. Trzeba znieść akcyzę (to jest zwykła kradzież) i nic więcej nie robic (a w tym obecny rząd jest świetny :). Państwo już wystarczjąco W pełni się zgadzam. Rząd nie ma prawa wywalać naszych pieniędzy na jakieś bezsensowne zachęty (bo żeby coś "dać:" musi najpierw komuś innemu zabrać). Najlepiej żeby po prostu nie przeszkadzał. Trzeba znieść akcyzę (to jest zwykła kradzież) i nic więcej nie robic (a w tym obecny rząd jest świetny :). Państwo już wystarczjąco się nachapie na gigantycznej akcyzie na paliwa (połowa ceny paliwa na stacji).
~Jan
co za chaos, brak planowania i koordynacji...

Powiązane: Niemcy

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki