W pierwszej połowie 2025 r. do Polski z zagranicy trafiło 484 776 używanych samochodów o masie do 3,5 t. To nieznacznie wyższy wynik od ubiegłorocznego – wynika z danych Instytutu Badąń Rynku Motoryzacyjnego Samar. Ostatnie miesiące wskazują jednak na słabnący napływ do Polski używanych aut.


Choć początek roku był dla właścicieli komisów samochodowych niezwykle obiecujący, a import używanych aut o masie do 3,5 t niejednokrotnie przekraczał 80 tys. egzemplarzy w ciągu miesiąca, ostatnie dwa miesiące to wyraźny zjazd liczby sprowadzanych pojazdów.
W czerwcu 2025 r. do bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców trafiło 76,5 tys. używanych aut z zagranicy – o 2,7 proc., a nominalnie o 2,1 tys. mniej niż w analogicznym miesiącu ubiegłego roku. Większy spadek zanotowano w przypadku aut osobowych, których sprowadzono 69,1 tys. – o 3,5 proc. mniej w ujęciu rocznym.
Za sprawą wyjątkowo owocnych dla importerów pierwszych miesięcy 2025 r., w blisko 485 tys. pojazdów sprowadzonych w całym pierwszym półroczu przełożyło się na wzrost o 0,7 proc. Używanych aut osobowych zanotowano jednak o 0,4 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
W analizowanym okresie ponad ćwierć miliona używanych aut (251 950 szt. i +1,0 proc. r/r) trafiło nad Wisłę z Niemiec. Na nieznacznym plusie (51 105 szt. i +1,3 proc. r/r) znalazł się także import używanych aut z Francji. Podium uzupełniły auta sprowadzane ze Stanów Zjednoczonych. W I poł. 2025 r. zza oceanu do Polski trafiło 36,3 tys. pojazdów – o 12 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2024 r.
Jeszcze wyraźniej, choć przy niższym wolumenie, wzrósł import samochodów z drugiej ręki z Włoch (18,8 tys. i +20,7 proc. r/r). Zdecydowanie mniej chętnie niż przed rokiem jeżdżono po używane samochody do Szwecji (10 tys. szt. i -22,3 proc. r/r) i Norwegii (2,3 tys. szt. i -22,8 proc. r/r).
|
Najczęściej sprowadzane używane auta z zagranicy – I poł. 2025 r. |
|
|---|---|
|
Model |
Liczba sprowadzonych egzemplarzy |
|
opel astra |
11 293 |
|
volkswagen golf |
11 242 |
|
audi a4 |
9330 |
|
bmw serii 3 |
8496 |
|
ford focus |
8085 |
|
nissan qashqai |
6899 |
|
audi a3 |
6666 |
|
ford kuga |
6354 |
|
volkswagen passat |
6314 |
|
ford fiesta |
6177 |
|
Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar |
|
Zanosi się, że walka o najpopularniejszy model z zagranicy w polskich komisach będzie trwała do końca roku. O to miano rywalizuje opel astra (11 293 szt.) i volkswagen golf (11 242 szt.). Pola obu modelom ustępuje audi a4 (9330 szt.). W porównaniu z ubiegłym rokiem wyraźnie wzrosła liczba rejestracji używanych nissanów qashqaiów (6899 szt.).
W przypadku marek na uwagę zasługuje utrzymująca się na solidnym poziomie popularność francuskich. W czołowej dziesiątce znalazły się peugeoty (21,5 tys. szt.) oraz renault (19,1 tys. szt.). Zanotowano ich jednak dwukrotnie mniej niż najpopularniejszych volkswagenów (41,6 tys. szt.) oraz fordów (40,4 tys. szt.).
|
Najczęściej sprowadzane używane auta z zagranicy – I poł. 2025 r. |
|
|---|---|
|
Marka |
Liczba sprowadzonych egzemplarzy |
|
Volkswagen |
41 567 |
|
Ford |
40 378 |
|
Opel |
38 520 |
|
Audi |
32 746 |
|
BMW |
27 339 |
|
Mercedes-Benz |
22 217 |
|
Peugeot |
21 486 |
|
Hyundai |
20 569 |
|
Renault |
19 059 |
|
Toyota |
16 605 |
|
Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar |
|
Jeśli wziąć pod uwagę wszystkie auta oferowane w polskich komisach, nie tylko te sprowadzane z zagranicy, ranking modeli przedstawia się nieco inaczej. W czołówce zestawienia można znaleźć bowiem m.in. skodę octavię i w dalszym ciągu obecnego w niej volkswagena passata.
|
Średnie ceny najpopularniejszych aut używanych w Polsce – I poł. 2025 r. |
|
|---|---|
|
Model |
Średnia cena [w zł] |
|
opel astra |
21 150 |
|
volkswagen golf |
26 605 |
|
audi a4 |
32 001 |
|
bmw serii 3 |
38 107 |
|
volkswagen passat |
32 191 |
|
ford focus |
23 910 |
|
skoda octavia |
39 898 |
|
bmw serii 5 |
56 601 |
|
opel corsa |
16 541 |
|
audi a6 |
55 413 |
|
Źródło: AAA Auto |
|
Jak wynika z danych AAA Auto, nie są to jednak najtańsze auta oferowane z drugiej ręki. Spośród dziesięciu najpopularniejszych modeli, najniższą średnią cenę w I poł. 2025 r. zanotowano w przypadku opla corsy (16,5 tys. zł), opla astry (21,2 tys. zł) oraz forda focusa (23,9 tys. zł). Najwięcej oczekiwano za bmw serii 5 (średnio 56,6 tys. zł), audi a6 (średnio 55,4 tys. zł) oraz wspomnianą skodę octavię (średnio 39,9 tys. zł).
MKZ


























































