REKLAMA

Małe sklepy znikają w mgnieniu oka. Rok temu ubyło ich 2300

2024-07-29 12:24, akt.2024-07-29 14:26
publikacja
2024-07-29 12:24
aktualizacja
2024-07-29 14:26

Liczba sklepów detalicznych sprzedających produkty szybkozbywalne, np. artykuły spożywcze i środki czystości, w 2023 roku spadła o 2 proc., czyli o 2300 placówek wobec 2022 r. - poinformował w poniedziałek Consumer Panel Services GfK.

Małe sklepy znikają w mgnieniu oka. Rok temu ubyło ich 2300
Małe sklepy znikają w mgnieniu oka. Rok temu ubyło ich 2300
fot. Wirestock Creators / / Shutterstock

"W 2023 roku liczba sklepów detalicznych sprzedających produkty FMCG (produkty szybkozbywalne, np. artykuły spożywcze, czy środki czystości - PAP) w Polsce zmniejszyła się o 2 proc. rdr. Oznacza to, że z rynku zniknęło ponad 2300 placówek" - poinformowali eksperci firmy CPS GfK. Na podstawie danych firmy zawartych w „Raporcie Strategicznym” największą redukcję odnotowano wśród niesieciowych sklepów małoformatowych, drogerii oraz kiosków.

Jak zauważyli eksperci, "coraz więcej niezależnych sklepów oferujących produkty FMCG w Polsce decyduje się na dołączenie do sieci franczyzowych". Wskazano, że w 2023 roku na rynku funkcjonowało ok. 55 tys. sklepów spożywczych, o 2 proc. mniej w porównaniu do roku poprzedniego. Dodano, że liczba sklepów sieciowych wzrosła o 5 punktów procentowych i wyniosła 40 tys. 300 placówek, a spadła liczba sklepów niesieciowych - o 18 punktów procentowych, do 14 tys. 450.

W raporcie eksperci zwrócili uwagę na stabilny poziom liczby sklepów specjalistycznych na rynku FMCG w Polsce. Zgodnie z „Raportem Strategicznym”, w 2023 r. było 22 tys. 860 sklepów specjalistycznych, np. sklepy rybne, piekarnie, mięsne oraz warzywno-owocowe.

"Mimo że Polacy coraz częściej poszukują produktów w atrakcyjnych cenach, to w przypadku tych formatów i segmentów FMCG postrzegana jakość oraz świeżość produktu jest kluczowym czynnikiem decydującym o wyborze miejsca zakupu kategorii świeżych" - wskazano w raporcie. Dodano, że "wielu konsumentów jest więc bardzo przywiązanych do sklepów specjalistycznych działających w pobliżu domu, w których mogą zapytać o radę sprzedawcę, którego często dobrze znają".

Consumer Panel Services GfK to firma zajmująca się dostarczaniem informacji dla branży FMCG na temat zachowań zakupowych konsumentów. (PAP)

bk/ pad/

Źródło:PAP
Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (13)

dodaj komentarz
prawnuk
upadek małych sklepów, szczegolnie na wsi to efekt płacy minimalnej.
proszę sobie policzyć - to ok 6000 zł. z kosztami prAacodawcy.
Zakładając sklep na wsi i marzę 5% na pensji potrzeba obrotu 120 tysięcy w miesiącu....
600 zł na godzinę - nierealne

a_niedomagalczyk
Kiedyś sklepik z narzutami 50% to był pewny byznes gwarantujący nowego merola po roku, podobnie jak dzisiaj stawianie betonowego tombaku.
Aż się łezka w oku kręci ...
a_niedomagalczyk
Nie ma też gwarancji, że powyższy komentarz nie padnie ofiarą nożyczkowego.
tomitomi
obiecanka nr.88 - '' Wszystko co małe , musimy i zaoramy '' - D Tusk .
bha
Cóż... Tak po prawdzie to od ponad już 2 dekad znikły i znikają nadal coraz coraz szybciej w setkach tyś a może i już w mln! maluczkich, małych, średnich itd sklepów, hurtowni, targowisk rynków, bazarów, kiosków etc. w nie małej mierze za przyczyną ogromnej ekspansji i monopolizacji rynku wielkim sieciowym globo kapitałem.Niestety Cóż... Tak po prawdzie to od ponad już 2 dekad znikły i znikają nadal coraz coraz szybciej w setkach tyś a może i już w mln! maluczkich, małych, średnich itd sklepów, hurtowni, targowisk rynków, bazarów, kiosków etc. w nie małej mierze za przyczyną ogromnej ekspansji i monopolizacji rynku wielkim sieciowym globo kapitałem.Niestety rynek handlu i nie tylko został opanowany już przez ogromny globo finanso kapitał. A to cóż dla zwykłej od dolnej szerokiej prywatno-społecznej inicjatywy firmowo-bizneso nie wróży raczej już nic peryspektywiczo-rozwojowego ani tym bardziej korzystnego zyskowo i finansowo!.
pstrzezek
"Jak grzyby po deszczu" nigdy nie jest używane w kontekście zmniejszenia, spadania czy zanikania. Totalnie błędne użycie
helixo
Dokładnie, czytam oczom nie wierzę :D
mantykora
zamykać, zamykać...
zostaną tylko markety.. portugalskie, francuskie, niemieckie...

tak się wygrywa teraz wojny. po co mają czołgi wjeżdżać?
tomitomi
obiecanka nr.88 - ''Wszystko co małe , musimy zaorać '' - D. Tuks .
harrytracz
Jak grzyby po deszczu to coś może rosnąć np. zadłużenie...
Kto to pisał?

Powiązane: Zakupy

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki