REKLAMA
NIE PRZEGAP

UOKiK posypał kary na influencerów. Zapłacić muszą m.in. Maffashion i Kruszwil

Agata Wojciechowska2022-06-29 10:40redaktor
publikacja
2022-06-29 10:40
UOKiK posypał kary na influencerów. Zapłacić muszą m.in. Maffashion i Kruszwil
UOKiK posypał kary na influencerów. Zapłacić muszą m.in. Maffashion i Kruszwil
fot. erruccio Dall'Aglio/ ForumGwiazd/ Pawel Przybyszewski / / Shutterstock/forum

I się zaczęło. UOKiK nałożył kary na influencerów, którzy nie zdecydowali się na współpracę z funkcjonariuszami w kwestii wyjaśnienia oznaczania treści reklamowych w mediach społecznościowych. Prezes Tomasz Chróstny zapowiada, że to dopiero początek. 

Urząd skierował zapytania do kilkudziesięciu czołowych polskich influencerów w celu zebrania informacji na temat prowadzonego na ich profilach marketingi oraz weryfikacji oznaczania przez nich treści reklamowych w mediach społecznościowych. Niestety kilku z nich nie udzieliło informacji albo nie przysłało dokumentów, których zażądał urząd.

- Liczyliśmy na dobrą wolę twórców internetowych, jednak część z nich nie odpowiadała na zadane pytania, unikała przedstawienia konkretnych dokumentów czy informacji lub nie odbierała korespondencji. Brak współpracy w toku postępowania to poważne naruszenie, może bowiem utrudniać udowodnienie stosowania niedozwolonej praktyki, a także wydłuża znacząco możliwość ustalenia stanu faktycznego - wyjaśnia prezes UOKiK. Taki brak współpracy stanowi bowiem naruszenie przepisów i może skończyć się karą nawet do 50 mln euro. UOKiK nie zdecydował się skorzystać z tej górnej granicy. Łącznie przesłał sześć decyzji o ukaraniu na sumę 139 tys. zł.

Jako pierwsi będą musieli zapłacić: 

  • Kruszwil Marek Kruszel, który musi zapłacić 50 tys. zł
  • MD Marcin Dubiel – 25 tys. zł
  • Maffashion Julia Kuczyńska – 30 tys. zł
  • Paweł Malinowski – 20 tys. zł
  • Marcin Malczyński – 10 tys. zł
  • Marley Marlena Sojka – 4 tys. zł

Decyzje nie są prawomocne. Influencerom przysługuje odwołanie do sądu.

Przypomnijmy, że UOKiK wydał rekomendacje w zakresie oznaczania treści reklamowych w mediach społecznościowych. - W ramach postępowań wyjaśniających zbadaliśmy profile najpopularniejszych influencerów oraz ich kontrakty, sprawdzając warunki współpracy i ustalenia z reklamodawcami - markami i agencjami marketingowymi. Sprawdziliśmy m.in. z czego konkretnie wynikają zaniedbania w oznaczaniu postów sponsorowanych - kiedy winę ponosi twórca, a kiedy ukrycia charakteru reklamy wymaga sam zleceniodawca. Niezbędne było więc pozyskanie odpowiedzi twórców na konkretne pytania lub przesłanie nam odpowiednich dokumentów – tłumaczy Tomasz Chróstny.

Wciąż trwają konsultacje na temat wypracowania szczegółowych wytycznych m.in. z samymi użytkownikami na profilu urzędu na Instagramie czy z naukowcami m.in. z Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz Zakładu Systemów Prasowych i Prawa Prasowego Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu Adama Mickiewicza.

- Nasze rekomendacje konsultujemy szeroko, zależy nam bowiem na różnych perspektywach. Chcemy odpowiednio ukierunkować rynek, pokazując przykłady z życia wzięte. Podobne treści przygotował nasz norweski odpowiednik. Przy czym na razie nie będziemy – jak Skandynawowie – regulować kwestii np. stosowania retuszu zdjęć w postach marketingowych – tłumaczy Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK. - Influencer jest twórcą treści, które wpływają na jego społeczność. Nie ma znaczenia, czy publikuje w serwisie YouTube, TikTok, Instagram czy na innych platformach. Gdy idziemy do sklepu – to nasz cel jest jasny – zakup różnego rodzaju produktów. Gdy surfujemy po sieci i podglądamy życie naszych ulubionych gwiazd, nie chcemy, aby podprogowo sprzedawały nam np. wkładki do butów zwiększające kreatywność, których nawet nie przetestowały – dodaje prezes UOKiK.

aw/uokik

Źródło:

Redaktor działu newsroom w portalu Bankier.pl. Absolwentka historii, którą studiowała dłużej niż statystyczny student, ale za to przeszła przez kilka uniwersytetów, w tym uczelnię w Edynburgu. Swoje życie zawodowe rozpoczęła dziesięć lat temu z portalem Bankier.pl. Później współpracowała z licznymi redakcjami, pisząc dla "Gazety Wrocławskiej", nagrywając dla Polskiego Radia i - ku zgorszeniu niektórych - kreując rzeczywistość w "Fakcie". Na pewno nie napisze nic o WIG20, a jeśli już to tylko w kontekście plotek, pogłosek czy domysłów. Dla czytelników siedzi nocami, oglądając seriale, podliczając gaże, czytając książki, śledząc nietypowe aukcje czy podróżując palcem po mapie. Nienawidzi wyrazu “dedykowany”, przeciw któremu prowadzi osobistą krucjatę w internecie. Telefon: 71 748 9511

Tematy
0zł za prowadzenie i najważniejsze usługi w koncie firmowym.  Zyskaj konto firmowe z gwarancją braku opłat przez 2 lata.

0zł za prowadzenie i najważniejsze usługi w koncie firmowym. Zyskaj konto firmowe z gwarancją braku opłat przez 2 lata.

Komentarze (22)

dodaj komentarz
jas2
Kiedyś mówiło się, że komuś nalezy się 5 lat za sam wygląd.
Teraz by to zabrzmiało: Influencerzy 5 lat za samą nazwę.
zosia3005
"Influencer" to taki człowiek , który ma nieustającą grypę : med. grypa, influenca ... ? Czy kto ?
xyzq
To mi przypomniało jedną zabawną wypowiedź: "Cześć, jestem modelką na Instagramie". "A ja jestem komandosem w Counter Strike". :)
inwestor.pl
A gdzie Rafał Z. naganiasz forexowy? Immunitet ma czy ta czapka go chroni?
interstellar
Daję plusa, bo rozśmieszył mnie tekst o czapce ;)

A do tych kar trzeba dopisać przynajmniej jeszcze jedno zero, żeby odniosły jakiś skutek. Oznaczenie treści jako reklama chyba nie boli, a dzięki temu młodzi ludzie będą mniej zmanipulowani.
jan888
Zapytaj lepiej, gdzie jest Trader21 - naganiacz na kursy za tysiące złotych i kupowanie kota w worku - vide Kopiowanie Ruchów Tradera, którego wyników nie chce pokazać. Rafał Z. niczego nie sprzedaje, wbrew temu co piszesz.
dama9119
takie kary to można płacić…stać ich na to.
samsza
nie znam nikogo z listy, 'wiem' o influ tyle, że w sondażu zostali uznani, obok polityków, księży i lekarzy, jako zbędni dla społeczeństwa

Powiązane: Popkultura i pieniądze

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki