REKLAMA

MR: w lipcu spadek sprzedaży może sięgnąć ok. 3 proc.

2020-07-21 14:17
publikacja
2020-07-21 14:17
fot. FamVeld / Shutterstock

W lipcu spadek sprzedaży może wynieść ok. 3 proc. - prognozuje Ministerstwo Rozwoju w komentarzu do danych GUS. Zdaniem analityków decydujący wpływ będzie miało dalsze ograniczenie tempa spadku sprzedaży samochodów.

Główny Urząd Statystyczny podał we wtorek, że sprzedaż detaliczna w cenach stałych w czerwcu 2020 r. spadła o 1,3 proc. w ujęciu rocznym, a w ujęciu miesięcznym wzrosła o 8,4 proc. Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących zmniejszyła się w ubiegłym miesiącu o 1,9 proc. rdr.

Jak podkreślił resort rozwoju, w okresie styczeń-czerwiec spadek sprzedaży wyniósł 5,2 proc. w ujęciu rocznym. Eksperci zwrócili uwagę, że skala powrotu do zakupów w czerwcu była zdecydowanie wyższa od oczekiwań - szczególnie w zakresie samochodów oraz tekstyliów, odzieży i obuwia, gdzie spodziewano się "zdecydowanie większych spadków". "Utrzymanie tego trendu pozwala oczekiwać stabilizacji sprzedaży detalicznej w kolejnych miesiącach" - napisali eksperci MR.

Analitycy oczekują, że w lipcu spadek sprzedaży może wynieść ok. 3 proc. Ich zdaniem decydujący wpływ będzie miało dalsze ograniczenie tempa spadku sprzedaży samochodów. "Z kolei sprzedaż żywności powinna utrzymać się na poziomie z lipca ub.r. W kategorii „meble, rtv, agd” oczekujemy utrzymania wzrostu sprzedaży w kolejnych miesiącach" - prognozują.

Jak zaznaczyło MR, niższą sprzedaż zanotowano w czerwcu w większości grup przedsiębiorstw. Wśród ważniejszych kategorii największy spadek odnotowano w „paliwach stałych, ciekłych i gazowych” – o 10,9 proc. oraz „pojazdach samochodowych, motocyklach, częściach” – o 6,4 proc. Sprzedaż w przedsiębiorstwach zajmujących się handlem „żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi” była niższa o 5,0 proc. Natomiast wśród grup o niższym udziale w sprzedaży ogółem największy spadek odnotowano w kategorii „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” – o 8,6 proc. Z kolei, podobnie jak w maju, znaczny wzrost sprzedaży (o 16,1 proc.) nastąpił w przedsiębiorstwach handlujących „meblami, rtv i agd”. "Dla tej kategorii narastająco w okresie styczeń-czerwiec 2020 sprzedaż jest już wyższa niż w analogicznym okresie roku ubiegłego o 1,5 proc." - zauważyli analitycy.

Zwrócili uwagę, że "zwiększenie aktywności w sprzedaży stacjonarnej jednocześnie wpływa negatywnie na wartość sprzedaży internetowej, która w szczycie pandemii rosła bardzo dynamicznie". W czerwcu, jak podał GUS, wartość sprzedaży detalicznej przez internet była o 7,5 proc. niższa niż w maju, a jej udział w łącznej sprzedaży (w cenach bieżących) spadł z 9,1 proc. do 7,7 proc. w czerwcu. Największe spadki udziału e-sprzedaży zanotowały przedsiębiorstwa w grupach „tekstylia, odzież, obuwie” (z 26,8 proc. do 19,5 proc.), „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (z 25,2 proc. do 21,8 proc.) oraz „meble, rtv, agd” (14,1 proc wobec 15,6 proc. przed miesiącem). (PAP)

autor: Magdalena Jarco

maja/ je/

Źródło:PAP
Tematy
Indywidualna opieka Doradcy, kursy walut Premium, ochrona przed cyber przestępcami.

Indywidualna opieka Doradcy, kursy walut Premium, ochrona przed cyber przestępcami.

Advertisement

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Koronawirus a gospodarka

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki