REKLAMA
ZOOM NA SPÓŁKI

„Luksus” na polskich drogach coraz powszechniejszy. Tyle kosztują najpopularniejsze auta premium

Marcin Kaźmierczak2024-06-17 06:00redaktor Bankier.pl
publikacja
2024-06-17 06:00

W ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2024 r. Polacy zarejestrowali ponad 54 tys. aut z segmentu premium – o 23 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2023 r. – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Na Bankier.pl sprawdziliśmy, ile obecnie kosztują najpopularniejsze modele, przynajmniej w teorii, uznawane za luksusowe.

„Luksus” na polskich drogach coraz powszechniejszy. Tyle kosztują najpopularniejsze auta premium
„Luksus” na polskich drogach coraz powszechniejszy. Tyle kosztują najpopularniejsze auta premium
fot. SvitlanaRo / / Shutterstock

Rynek aut z segmentu premium rośnie szybciej od całego rynku nowych aut. Sprzedaż, a precyzyjniej mówiąc - liczba rejestracji nowych aut bez podziału na segment i cenę, wzrosła w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2024 r. o 15 proc. w ujęciu rocznym. Rynek aut uznawanych za luksusowe rósł w tym czasie w tempie 23 proc. r/r.

Tym samym w maju 2024 r. udział aut z segmentu premium w całym polskim rynku nowych aut wyniósł 23,5 proc. Choć to mniej niż przed rokiem, z uwagi na wyjątkowo mizerną wówczas liczbę rejestracji modeli popularnych, to jednocześnie o ponad 10 pp. więcej niż w analogicznym okresie 2019 r.

Jak premium to na REGON

Za rejestracje aut premium odpowiadają przede wszystkim firmy. O ile w przypadku wszystkich modeli, bez względu na kategorię cenową udział rejestracji dokonywanych na REGON wyniósł 68 proc., o tyle w przypadku aut kosztujących co najmniej 150 tys. zł w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2024 r. przekroczył 83 proc.

Co istotne, inaczej niż w przypadku tzw. modeli popularnych tak wyraźny wzrost nie wynika z efektu niskiej bazy. Rynek aut premium rośnie bowiem nieprzerwanie od lat. Inną kwestią pozostaje pęczniejące portfolio aut z tego segmentu. Już w poprzednim roku próg 150 tys. zł, klasyfikujący auto jako luksusowe, przekraczały ceny ok. 75 proc. modeli oferowanych w Polsce.

Przy rosnących stawkach i przechodzeniu kolejnych modeli na droższe napędy hybrydowe z każdym miesiącem rośnie liczba aut z segmentu premium. Próg 150 tys. zł pozostaje jednak od lat niezmieniony.

Tylko co czwarte auto poniżej granicy luksusu

Patrząc na majowe dane o sprzedaży aut kosztujących co najmniej 150 tys. zł, widać jednak, że wśród najpopularniejszych modeli coraz częściej można spotkać takie, które kosztują znacznie więcej.

Ceny najpopularniejszych aut z segmentu premium

Model

Cena katalogowa najtańszej wersji [w zł]

Lexus nx

262 900

Volvo xc60

219 900

Audi A3 (sportback)

185 500

BMW serii 3

245 000

Audi q3

153 600

Volvo xc40

175 900

Lexus lbx

159 900

BMW x5

407 000

BMW serii 5

255 000

Audi a4

165 700

Mercedes-Benz glc

249 000

Mercedes-Benz glc coupe

269 900

Tesla model 3

194 990

Audi a6

234 600

BMW x1

181 000

Źródło: Bankier.pl na podstawie cenników producentów (stan na 14 czerwca 2024 r.)

Owszem, w czołowej piątce rankingu popularności połowę stanowią auta, których podstawowe wersje kosztują od niewiele ponad 150 tys. zł do 200 tys. zł. Znaleźć można jednak i takie, i to nie mało, których ceny zaczynają się od przeszło ćwierć miliona złotych a nawet 400 tys. zł.

Do grona tych ostatnich można zakwalifikować bmw x5, które w maju było rejestrowane 342 razy. W ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2024 r. do bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców trafiło z kolei blisko 1,5 tys. egzemplarzy tego modelu. Wśród piętnastu najpopularniejszych modeli co najmniej 250 tys. zł kosztowały jeszcze dwa inne modele produkowane przez BMW: seria 3 i seria 5, mercedes-benz glc, mercedes-benz glc coupe czy najpopularniejszy model maja – lexus nx.

Luksusowe ładowanie z gniazdka

Również w gronie tańszych modeli premium można było znaleźć droższe przypadki. Mowa o hybrydach PHEV, czyli umożliwiających ładowanie z gniazdka. Ten rodzaj napędu bowiem znacząco podnosi ostateczną cenę, jaka trzeba wydać za auto. I tak, choć miękka hybryda (MHEV) volvo xc60 z najuboższym wyposażeniem to wydatek 219 900 zł, tak to samo auto z napędem PHEV kosztuje 269 900 zł.

Do bazy CEPiK trafiają jednak także auta z najwyższej półki cenowej. Rejestracje nie są jednak liczone w tysiącach ani nawet setkach a dziesiątkach. W ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2024 r. w Polsce przybyło sześć nowych aut wyprodukowanych przez McLarena, 13 rolls-royce’ów, 19 aston martinów, 26 maserati, 29 lamborghini, 35 ferrari i 51 bentleyów.

Źródło:
Marcin Kaźmierczak
Marcin Kaźmierczak
redaktor Bankier.pl

Redaktor Bankier.pl. Zajmuje się tematyką nieruchomości. Przygotowuje raporty dotyczące cen mieszkań, pisze o trendach na tym rynku, monitoruje najciekawsze inwestycje w Polsce i za granicą. Na co dzień śledzi także rynek motoryzacyjny, a swoimi spostrzeżeniami dzieli się w sekcji Moto portalu Bankier.pl. Absolwent politologii na Uniwersytecie Wrocławskim. Tel. 539 672 383.

Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (11)

dodaj komentarz
pogo0
Jak granicą luksusu dla samochód pozostanie 150k pln, to za 2-3 lata kupować "luksusowe" golfy i fabiedy (w podstawowym wyposażeniu)...
Kiedy ustalono ten próg? Kiedy ostatnio robiono jego waloryzację?
elistheo
Na liście nie ma luksusowych samochodów.
reskator4
Jeśli coś jest dobre to nie ma żadnych dopłat państwa i ludzie walą do salonów drzwiami i oknami.
A tu z elektrykami jest na odwrót państwo,salony,media walą do ludzi drzwiami i oknami 24godziny
klakier321
Skoda Octavia, Toyota Corolla troche lepiej doposarzona kosztuje ponad 150tys, WV passat najuboższa wersja 163 tys... jaja sobie robicie z tym luksusem
zenonn
Luksusowe auto za 150 tys?
150 tys to zwyczajne auto dacia, toyota, kia kosztuje.
Pełnoletnich "luksus" Audi, BMW. Mercedes na drogach mnóstwo.
Bezkarni rządzący bandyci doprowadzili do ogromnej inflacji.
Nieskorzy do podnoszenia limitów obniżających podatki.
daniel_1
O rety.
Do tej pory trwałem w mylnym przekonaniu, ponieważ uważałem, że luksusowe samochody to np. Rolls-Royce, Ferrari, Bentley.... a takie Audi czy BMW to raczej są powszechne, bo wszyscy tym jeżdżą.
zenonn
By poczuć klasę średnią
" W Ministerstwie Finansów na klasę średnią patrzymy pod kątem średnich zarobków. Z danych wynika, że 10 proc. najlepiej zarabiających Polaków uzyskuje dochody miesięczne powyżej 10 tys. zł, więc ich spokojnie można uznać za klasę wyższą. Natomiast klasa średnia, patrząc na dominantę średnich zarobków,
By poczuć klasę średnią
" W Ministerstwie Finansów na klasę średnią patrzymy pod kątem średnich zarobków. Z danych wynika, że 10 proc. najlepiej zarabiających Polaków uzyskuje dochody miesięczne powyżej 10 tys. zł, więc ich spokojnie można uznać za klasę wyższą. Natomiast klasa średnia, patrząc na dominantę średnich zarobków, zaczyna się powyżej 4 tys. zł brutto. Już od tego poziomu sama osoba ma odczucie, że należy do klasy średniej"

wymyślono luksusowe Lexus, audi, BMW, Mercedes
i ultra luksusowe Rolls-Royce, Bentley, Bugatti
szatan21
Audi A3 czy bmw X1 luksusowe xD
sterl
Jeżeli UE nie chce dopłacać do elektryków a import opodatkować 40 % to coś nie tak? Chyba dobrze że Chiny chcą dopłacać do elektryków w całej UE 40% i nie liczą na zwroty kwoty?

Powiązane: Rynek motoryzacyjny - raporty

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki