W ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2024 r. Polacy zarejestrowali ponad 54 tys. aut z segmentu premium – o 23 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2023 r. – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Na Bankier.pl sprawdziliśmy, ile obecnie kosztują najpopularniejsze modele, przynajmniej w teorii, uznawane za luksusowe.


Rynek aut z segmentu premium rośnie szybciej od całego rynku nowych aut. Sprzedaż, a precyzyjniej mówiąc - liczba rejestracji nowych aut bez podziału na segment i cenę, wzrosła w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2024 r. o 15 proc. w ujęciu rocznym. Rynek aut uznawanych za luksusowe rósł w tym czasie w tempie 23 proc. r/r.
Tym samym w maju 2024 r. udział aut z segmentu premium w całym polskim rynku nowych aut wyniósł 23,5 proc. Choć to mniej niż przed rokiem, z uwagi na wyjątkowo mizerną wówczas liczbę rejestracji modeli popularnych, to jednocześnie o ponad 10 pp. więcej niż w analogicznym okresie 2019 r.
Jak premium to na REGON
Za rejestracje aut premium odpowiadają przede wszystkim firmy. O ile w przypadku wszystkich modeli, bez względu na kategorię cenową udział rejestracji dokonywanych na REGON wyniósł 68 proc., o tyle w przypadku aut kosztujących co najmniej 150 tys. zł w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2024 r. przekroczył 83 proc.
Co istotne, inaczej niż w przypadku tzw. modeli popularnych tak wyraźny wzrost nie wynika z efektu niskiej bazy. Rynek aut premium rośnie bowiem nieprzerwanie od lat. Inną kwestią pozostaje pęczniejące portfolio aut z tego segmentu. Już w poprzednim roku próg 150 tys. zł, klasyfikujący auto jako luksusowe, przekraczały ceny ok. 75 proc. modeli oferowanych w Polsce.
Przy rosnących stawkach i przechodzeniu kolejnych modeli na droższe napędy hybrydowe z każdym miesiącem rośnie liczba aut z segmentu premium. Próg 150 tys. zł pozostaje jednak od lat niezmieniony.
Tylko co czwarte auto poniżej granicy luksusu
Patrząc na majowe dane o sprzedaży aut kosztujących co najmniej 150 tys. zł, widać jednak, że wśród najpopularniejszych modeli coraz częściej można spotkać takie, które kosztują znacznie więcej.
Ceny najpopularniejszych aut z segmentu premium |
|
---|---|
Model |
Cena katalogowa najtańszej wersji [w zł] |
Lexus nx |
262 900 |
Volvo xc60 |
219 900 |
Audi A3 (sportback) |
185 500 |
BMW serii 3 |
245 000 |
Audi q3 |
153 600 |
Volvo xc40 |
175 900 |
Lexus lbx |
159 900 |
BMW x5 |
407 000 |
BMW serii 5 |
255 000 |
Audi a4 |
165 700 |
Mercedes-Benz glc |
249 000 |
Mercedes-Benz glc coupe |
269 900 |
Tesla model 3 |
194 990 |
Audi a6 |
234 600 |
BMW x1 |
181 000 |
Źródło: Bankier.pl na podstawie cenników producentów (stan na 14 czerwca 2024 r.) |
Owszem, w czołowej piątce rankingu popularności połowę stanowią auta, których podstawowe wersje kosztują od niewiele ponad 150 tys. zł do 200 tys. zł. Znaleźć można jednak i takie, i to nie mało, których ceny zaczynają się od przeszło ćwierć miliona złotych a nawet 400 tys. zł.
Do grona tych ostatnich można zakwalifikować bmw x5, które w maju było rejestrowane 342 razy. W ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2024 r. do bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców trafiło z kolei blisko 1,5 tys. egzemplarzy tego modelu. Wśród piętnastu najpopularniejszych modeli co najmniej 250 tys. zł kosztowały jeszcze dwa inne modele produkowane przez BMW: seria 3 i seria 5, mercedes-benz glc, mercedes-benz glc coupe czy najpopularniejszy model maja – lexus nx.
Luksusowe ładowanie z gniazdka
Również w gronie tańszych modeli premium można było znaleźć droższe przypadki. Mowa o hybrydach PHEV, czyli umożliwiających ładowanie z gniazdka. Ten rodzaj napędu bowiem znacząco podnosi ostateczną cenę, jaka trzeba wydać za auto. I tak, choć miękka hybryda (MHEV) volvo xc60 z najuboższym wyposażeniem to wydatek 219 900 zł, tak to samo auto z napędem PHEV kosztuje 269 900 zł.
Do bazy CEPiK trafiają jednak także auta z najwyższej półki cenowej. Rejestracje nie są jednak liczone w tysiącach ani nawet setkach a dziesiątkach. W ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2024 r. w Polsce przybyło sześć nowych aut wyprodukowanych przez McLarena, 13 rolls-royce’ów, 19 aston martinów, 26 maserati, 29 lamborghini, 35 ferrari i 51 bentleyów.