Livechat Software miał w III kw. 2021/22 roku 29,4 mln zł zysku netto wobec 32,1 mln zł konsensusu - wynika z raportu finansowego spółki. Grupa odnotowała w III kw. 56,1 mln zł przychodów, co jest zgodne z konsensusem na poziomie 56,3 mln zł.


EBITDA w III kw. wyniosła 35 mln zł, a zysk operacyjny ukształtował się na poziomie 32 mln zł. Wyniki te były niższe od konsensusu PAP Biznes odpowiednio o 6 proc. i 7 proc.
Łącznie po trzech kwartałach Livechat Software odnotował 160,7 mln zł skonsolidowanych przychodów (+22,7 proc. rdr) i 88,7 mln zł zysku netto (+22,1 proc. rdr). EBITDA wzrosła po trzech kwartałach o 23,7 proc. rdr do 104,6 mln zł, a EBIT o 23,3 proc. do 95,8 mln zł.
Jak podano w raporcie, w pierwszych trzech kwartałach roku finansowego marża brutto na sprzedaży wyniosła 86,5 proc., marz˙a operacyjna 59,6 proc., a marz˙a zysku netto 55,2 proc.
"Znajdujemy się wciąż na etapie wzrostu, inwestujemy w rozwój produktów, zwiększamy też liczbę osób współpracujących ze Spółką we wszystkich obszarach (deweloperzy, customer support, marketing, dział sprzedaży). Wzrost kosztów z tym związany może wywierac´ presję na marże w kolejnych okresach. Dodatkowa presja na rentowności wiąże się z szybko rosnącymi wynagrodzeniami w branży technologicznej i zwiększoną konkurencją o talenty" - podano w raporcie.
"Utrzymanie się na ścieżce wzrostowej i realizacja naszej misji wymaga dalszego powiększania zespołu i utrzymania w nim kluczowych osób, dlatego jesteśmy zdeterminowani, żeby to osiągnąć. Wprowadzenie w życie przepisów związanych z projektem +Nowy Ład+, podobnie jak wysoki poziom inflacji w Polsce, może również przełożyć się na dodatkowe koszty dla naszej Grupy, zwłaszcza że opiera się ona na zatrudnieniu w modelu B2B. Negatywny wpływ na wynik za III kwartał miały różnice kursowe dotyczące działalności operacyjnej (łącznie ok. 1,8 mln zł)" - dodano.
Spółka wskazała jednocześnie, że mimo opisanych wyzwań zamierza utrzymać model biznesowy i "wysokie poziomy rentowności".
Livechat poinformował, że na koniec III kwartału wartość MRR (miesięczne powtarzalne przychody) wyniosła 4,44 mln USD, co oznacza wzrost o 1 proc. w stosunku do stanu na koniec września 2021 roku i o 15,5 proc. rok do roku.
"Wzrost powtarzalnych przychodów (MRR) pozwala obecnie spodziewać się w kolejnych kwartałach wzrostów przychodów zarówno w skali roku, jak i kwartał do kwartału" - podano w raporcie.
"Szacujemy, że mniej niż 0,5 proc. naszego MRR przypada na klientów z Ukrainy i Rosji łącznie, niemniej z niepokojem obserwujemy sytuację geopolityczną i jej wpływ na otoczenie gospodarcze" - dodano.
ARPU głównego produktu - LiveChat - wyniosło na koniec grudnia 2021 r. 119,2 USD wobec 119,4 USD na koniec września 2021 r. i 115,0 USD przed rokiem. ARPU produktu ChatBot wyniosło odpowiednio 98,9 USD na koniec grudnia wobec 96,9 USD na koniec poprzedniego kwartału i 82,8 USD przed rokiem.
"Do głównych powodów znaczącego wzrostu ARPU rok do roku należą: wprowadzenie nowych planów abonamentowych dla ChatBot od października 2019 roku, pozyskiwanie większych klientów oraz zmiana modelu cenowego LiveChat (z Pay per Seat na Pay per Agent) w styczniu 2020 roku" - podano w raporcie.
Na koniec grudnia 2021 r. liczba płacących klientów LiveChat wyniosła 34.582 a ChatBot 2.306.
"W chwili zatwierdzenia tego raportu do publikacji liczba klientów LiveChat przekroczyła już poziom 35 tysięcy. W czerwcu 2021 roku dezaktywowano 119 licencji LiveChat w planie abonamentowym opartym na modelu Pay per Chat, który nie jest dłużej utrzymywany" - podała spółka w raporcie.
Wskaźnik odejśc´ klientów od początku roku finansowego kształtował się na poziomie ok. 3 proc. (w ujęciu miesięcznym).
"Wyniki na poziomie 3 proc. lub nawet istotnie wyższym są normalnym zjawiskiem w modelu SaaS i zależą m.in. od branży i bazy klientów (churn jest zwykle istotnie wyższy w segmencie małych firm). Poziom 3 proc. stanowi też poziom wokół którego historycznie oscylował nasz churn. W III kwartale 2021/22 roku finansowego osiągnęliśmy nawet lepsze wyniki - poniżej tego poziomu, a w przypadku ChatBot grudzień 2021 roku charakteryzował się najniższym wskaźnikiem odejść klientów w historii produktu" - podano w raporcie.
LiveChat Software jest producentem oraz globalnym dostawcą oprogramowania live chat. W portfolio produktów grupy znajdują się także rozwiązania: ChatBot (platforma do tworzenia chatbotów), HelpDesk oraz KnowledgeBase (aplikacja do tworzenia własnych baz wiedzy).
Poniżej przedstawiamy wyniki Livechat Software w trzecim kwartale roku obrotowego 2021/22 oraz ich odniesienie do konsensusu PAP Biznes i wyników poprzednich okresów (dane w mln PLN).
3Q2021/22 | wyniki | kons. | różnica | r/r | q/q | YTD2021/22 | rdr |
Przychody | 56,1 | 56,3 | -0,30% | 21,50% | 0,80% | 160,7 | 22,70% |
EBITDA | 35 | 37,3 | -6,10% | 15,30% | -9,10% | 104,6 | 23,50% |
EBIT | 32 | 34,5 | -7,30% | 14,60% | -10,60% | 95,8 | 23,50% |
zysk netto j.d. | 29,4 | 32,1 | -8,30% | 12,30% | -10,00% | 88,7 | 22,10% |
marża EBITDA | 62,40% | 66,30% | -3,84 | -3,35 | -6,85 | 65,07% | 0,4 |
marża EBIT | 57,00% | 61,30% | -4,29 | -3,42 | -7,3 | 59,63% | 0,39 |
marża netto | 52,40% | 57,00% | -4,54 | -4,29 | -6,29 | 55,21% | -0,26 |
***
Konsensus tworzony jest na podstawie prognoz biur maklerskich zebranych wcześniej przez PAP. Są one dostępne w pełnej wersji Serwisu Ekonomicznego PAP Biznes oraz na stronie http://biznes.pap.pl/konsensusy. Baza konsensusów PAP zawiera prognozy wyników kwartalnych i rocznych dla ponad 200 spółek notowanych na GPW. (PAP Biznes)
sar/ mfm/