REKLAMA

Linie KLM przegrały proces o greenwashing. "Wprowadzały w błąd konsumentów"

2024-03-22 06:00
publikacja
2024-03-22 06:00

Sąd w Amsterdamie przyznał w środę rację organizacji Fossil Free, która oskarżyła holenderskie linie lotnicze KLM o stosowanie greenwashingu w swoich kampaniach reklamowych. Sąd uznał, że argumenty dotyczące pozytywnych aspektów dla środowiska, które pojawiały się w reklamach KLM są niejasne i "malują zbyt różowy obrazek" firmy, mogąc zmylić konsumentów.

Linie KLM przegrały proces o greenwashing. "Wprowadzały w błąd konsumentów"
Linie KLM przegrały proces o greenwashing. "Wprowadzały w błąd konsumentów"
fot. Bayne Stanley / / ZUMA Press

"Część reklam KLM-u była niezgodna z prawem, ponieważ wprowadzała w błąd konsumentów" - napisano w orzeczeniu sądu.

KLM "rysuje zbyt różowy obrazek", wymieniając jako swoje zasługi dla środowiska używanie biopaliwa i sadzenie drzew - tłumaczył swoją decyzję sąd w Amsterdamie. Równocześnie KLM, czyli holenderska część firmy Air France-KLM, oświadczył, że jest usatysfakcjonowany decyzją sądu, ponieważ orzeczenie jest "klarowne" i nie nakłada na firmę żadnych kar.

Z kolei Fossil Free, holenderska organizacja pozarządowa, która pozwała KLM, uznała decyzję jako istotną dla walki z greenwashingiem. To praktyka firm polegająca na chronieniu swojego wizerunku poprzez domniemaną troskę o środowisko, która jest w istocie reklamą, nieprzekładającą się na realne działania.

Prawnik organizacji Client Earth, Johnny White, który doradzał stronie pozywającej, powiedział, że strategia przyjęta przez KLM jest często stosowana przez sektor lotniczy, który zapewne uważnie obserwuje rozstrzygnięcie w tej sprawie.

Prawnik zaznaczył, że reprezentująca konsumentów grupa BEUC złożyła do Komisji Europejskiej skargę na 17 europejskich linii lotniczych za podobne praktyki.

"Nie uważam tego za greenwashing (...) To jest bardzo konkretny przykład tego, co robimy dla dobra środowiska i zmiany na lepsze linii lotniczych (...) Ta decyzja nie jest sprawiedliwa" - powiedział Szef Air France-KLM Benjamin Smith, komentując decyzję sądu na konferencji prasowej w Brukseli.

KLM zaznaczył, że decyzja sądu nie wymaga od firmy publikowania sprostowania ani też nie zabrania dalszych kampanii reklamowych. Z drugiej strony sąd w swojej decyzji orzekł, że KLM musi być "uczciwy i dokładny" w swoich komunikatach o środowisku.

awm/ adj/

Źródło:PAP
Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Branża lotnicza

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki