REKLAMA
BADANIE

"Lech Kaczyński" - duma Orlenu - nie jest polski. Pływa pod obcą banderą

Agata Wojciechowska2023-03-16 10:04redaktor
publikacja
2023-03-16 10:04

Nie jest polskim statkiem, nie zarządza nim polski armator, ba nawet nie pływa pod biało-czerwoną banderą. Tyle ma wspólnego z Polską, że zawija do Świnoujścia. Tak w skrócie można opisać transportujący gaz LNG statek "Orlenu", któremu nadano imię "Lech Kaczyński". 

"Lech Kaczyński" - duma Orlenu - nie jest polski. Pływa pod obcą banderą
"Lech Kaczyński" - duma Orlenu - nie jest polski. Pływa pod obcą banderą
fot. @malecki_m/ MAP / / Twitter

"Pierwszy polski gazowiec", "budujemy własną flotę gazowców" - tak szef Orlenu Daniel Obajtek chwalił się nowymi statkami do przewozu gazu LNG

Jak się jednak okazuje, trawa jest zielona, bo ją pomalowano, nie pierwszy raz chwaląc się cudzym. Bo z Polską ten statek niewiele ma wspólnego. Posłanka Koalicji Obywatelskiej Agnieszka Pomaska zwróciła uwagę, że "Lech Kaczyński" pływa pod francuską banderą, nie został zbudowany w polskiej stoczni, nie ma polskiego armatora, a jego właścicielem nie jest polska firma. 

W oficjalnym piśmie przesłanym z Ministerstwa Aktywów Państwowych można bowiem wyczytać, że:

"Z wyjaśnień PGNiG wynika, że wybór bandery statku, z uwzględnieniem ograniczeń określonych w umowie czarteru (zakaz korzystania z tzw. „tanich bander"), leży w gestii armatora, nie czarterującego. W przypadku jednostek „Lech Kaczyński" i „Grażyna Gęsicka" będzie to bandera francuska.

Podatkowy rozkład jazdy i wskaźniki kadrowo-płacowe na 2023. Ściąga dla przedsiębiorcy

Podatkowy rozkład jazdy i wskaźniki kadrowo-płacowe na 2023. Ściąga dla przedsiębiorcy

Od stycznia 2023 r. zmieniły się wskaźniki kadrowo-płacowe. Prezentujemy najważniejsze zmiany. I zachęcamy do pobrania pliku pdf. Pobierz e-book bezpłatnie lub kup za 20 zł.
Masz pytanie? Napisz na marketing@bankier.pl

Pole wypełnione niepoprawnie!
Pole wypełnione niepoprawnie!
Jeśli chcesz fakturę, to wypełnij dalszą część formularza:
Pole wypełnione niepoprawnie!
Pole wypełnione niepoprawnie!
Pole wypełnione niepoprawnie!
Podaj kod w formacie xx-xxx!
Pole wypełnione niepoprawnie!

PGNiG wskazuje jednocześnie, że nie jest właścicielem jednostek LNG, ale czarterującym. Obsadzenie statku odpowiednio wykwalifikowaną załogą jest obowiązkiem armatora. Nie istnieją żadne formalne przeszkody dla zatrudniania na jednostkach czarterowanych przez PGNiG polskich członków załóg. Ponadto PGNiG informuje, że wraz z umowami czarteru zawarło z armatorami porozumienie dotyczące możliwości uruchomienia programu kadetów na polskich uczelniach morskich oraz rekrutacji polskich marynarzy."

Dlaczego Polska zdecydowała się na czarter statków, a nie zakup? Jak wyjaśnia w TVN24 wiceminister Maciej Małecki, pozwala to obniżyć koszty frachtu i uniknąć gwałtownych zmian cen frachtu LNG". Armatorem gazowców "Lech Kaczyński" i "Grażyna Gęsicka" jest francuski oddział norweskiego armatora Knutsen LNG France. Na swoim profilu firmy na LinkedIn wyraźnie napisali, że statki będą zarządzane z Francji i co zapewne ważniejsze dla odbudowy "polskiej potęgi morskiej", którą zapowiada PiS, będą pływać z francuską załogą.

Z kolei właścicielem gazowców jest francuska spółka Societe Anonyme de Credit a l'Industrie Francaise CALIF SA, bo to ona sfinansowała ich zakup przez norweski oddział.  

Źródło:

Redaktor działu newsroom w portalu Bankier.pl. Absolwentka historii, którą studiowała dłużej niż statystyczny student, ale za to przeszła przez kilka uniwersytetów, w tym uczelnię w Edynburgu. Swoje życie zawodowe rozpoczęła dziesięć lat temu z portalem Bankier.pl. Później współpracowała z licznymi redakcjami, pisząc dla "Gazety Wrocławskiej", nagrywając dla Polskiego Radia i - ku zgorszeniu niektórych - kreując rzeczywistość w "Fakcie". Na pewno nie napisze nic o WIG20, a jeśli już to tylko w kontekście plotek, pogłosek czy domysłów. Dla czytelników siedzi nocami, oglądając seriale, podliczając gaże, czytając książki, śledząc nietypowe aukcje czy podróżując palcem po mapie. Nienawidzi wyrazu “dedykowany”, przeciw któremu prowadzi osobistą krucjatę w internecie. Telefon: 71 748 9511

Tematy
Rekrutujesz? Odbierz 50% rabatu na pierwsze ogłoszenie na Pracuj.pl

Rekrutujesz? Odbierz 50% rabatu na pierwsze ogłoszenie na Pracuj.pl

Advertisement

Komentarze (62)

dodaj komentarz
lutobor
Ja się bardzo cieszę, że ten statek nie jest polski. Myślę, że gdyby był polski kupiony za pieniądze polskiego podatnika, to PiS oddałby go Ukraińcom gratis, tak jak oddał czołgi i samoloty
maxykaz
Trzeba bedzie zmienić nazwę tego statku. Za komuny był Lenin, za PISu Kaczor
adam.1983
"Dlaczego Polska zdecydowała się na czarter statków, a nie zakup? Jak wyjaśnia w TVN24 wiceminister Maciej Małecki, pozwala to obniżyć koszty frachtu i uniknąć gwałtownych zmian cen frachtu LNG"

Niech mi ktoś wyjaśni jak czarter statku może być tańszy niż utrzymanie go samodzielnie we własnych portach ?
Wynajmujący
"Dlaczego Polska zdecydowała się na czarter statków, a nie zakup? Jak wyjaśnia w TVN24 wiceminister Maciej Małecki, pozwala to obniżyć koszty frachtu i uniknąć gwałtownych zmian cen frachtu LNG"

Niech mi ktoś wyjaśni jak czarter statku może być tańszy niż utrzymanie go samodzielnie we własnych portach ?
Wynajmujący statek też go musiał kupić i koszt ten na pewno wlicza w koszt wynajmu, załoga kosztuje tak samo jak nie więcej, eksploatacja tak samo a do tego jeszcze zysk dla pośrednika więc na jakim polu może być taniej ?
Po prostu nie mają tyle hajsu żeby go kupić i mydlą oczy że niby taniej
arzab
Już Ci wyjaśniam - nie bierzesz pod uwagę pisowskiej ekonomii a w niej nie musi być taniej, ważne by propagandowo dobrze wyglądało ! Coś tak jak z przekopem.
qart
W Polsce nie ma odpowiednich kadr na tego typu statek. Po zatym czarter to tylko bieżące płatności, bez wielkich inwestycji.
adam.1983 odpowiada qart
Orlen nie ma kasy ? oskubał nas na miliardy na zawyżonych cenach paliwa to taki stateczek za drobne by kupił, a czarter w długim okresie itak wyjdzie bardziej kosztowny bo czarterujący też musi koszt zakup statku odzyskać i jeszcze na tym zarobić.
Czarter nie ma nic wspólnego z wyborem armatora, można kupić statek i wybrać armatora
Orlen nie ma kasy ? oskubał nas na miliardy na zawyżonych cenach paliwa to taki stateczek za drobne by kupił, a czarter w długim okresie itak wyjdzie bardziej kosztowny bo czarterujący też musi koszt zakup statku odzyskać i jeszcze na tym zarobić.
Czarter nie ma nic wspólnego z wyborem armatora, można kupić statek i wybrać armatora który ma kadrę do jego obsługi.
friedens
Był taki francuski serial "Człowiek z Marsylii". Grało tam m.in. dwóch konusów z kręconymi kudłami. Pięknie wywijali hołubce, tańcząc cygańskie walczyki.
okragly_stol
Stocznie PiS zlikwidował to starki trzeba zamawiać za granica
katzpodola
Tobie mózg też zlikwidowali ale wystarczy poszukać w necie by obalić twoje kłamstwa
arzab
Himalaje propagandy ! Wygląda na to, ze tylko nazwiska spadniętych są polskie !

Powiązane: Terminal LNG w Świnoujściu

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki