REKLAMA

Kupują kota w worku? Paczki-niespodzianki coraz bardziej popularne

Katarzyna Wiązowska2025-04-12 06:00redaktor Bankier.pl
publikacja
2025-04-12 06:00

Każda taka paczka kryje w sobie niewiadomą. Pewne jest jedynie to, że wartość tego, co kryje się w środku, jest wyższa niż cena, którą płaci za nią klient. Coraz więcej firm decyduje się na przygotowanie takiej oferty. Sprawdziliśmy, co trafia do takich paczek i ile odbiorcy płacą za dreszczyk emocji związany z ich otwieraniem.

Dużą popularnością w internecie cieszą się filmiki pokazujące otwieranie paczek-niespodzianek, czyli takich, za które płaci się znacznie niższą cenę niż ich faktyczna wartość, ale bez informacji, co znajduje się wewnątrz opakowania. Z kolei w telewizji jest program pokazujący ludzi kupujących wielkie pakunki z niewiadomą zawartością, rozpakowujących je przed kamerami i oceniających, ile warte są umieszczone w nich towary i jak wiele zyskali dzięki ich zakupieniu. Okazuje się, że budzi to coraz więcej emocji, a co za tym idzie wiele firm, decyduje się na przygotowanie takiej oferty dla swoich klientów.

Kupują kota w worku? Paczki-niespodzianki coraz bardziej popularne
Kupują kota w worku? Paczki-niespodzianki coraz bardziej popularne
fot. romeosessions / / Pixabay

Niewiadoma to największa atrakcja

Paczki-niespodzianki można znaleźć zarówno w ofercie wielu sklepów internetowych, jak też na platformach takich jak Allegro.

– Dostępne są w różnych kategoriach jak np. zabawki. Kryją w sobie wówczas rozmaite przedmioty m.in. figurki kolekcjonerskie czy drobne zabawki – mówi Bankier.pl Marcin Gruszka, rzecznik Allegro. – Co dokładnie znajdziemy w środku? Cóż, to właśnie niespodzianka, której oczekują klienci. Niewiadoma jest największą atrakcją tych ofert. Ceny mystery boxów oscylują w granicach 100 zł, ale znajdziemy również droższe paczki. Można je postrzegać w kategorii ciekawostki, microtrendu, który stanowi interesującą propozycję dla poszukiwaczy niebanalnych prezentów lub kolekcjonerów. Nie zauważamy znaczących wzrostów sprzedaży tego typu ofert.

Z kolei na platformie OLX można znaleźć paczki niespodzianki zarówno w kategorii ubrania, zabawki, uroda, jak i elektronika oraz sprzęt AGD. Ich ceny są różne – od kilkunastu złotych, nawet do kilkuset w przypadku sprzętu elektronicznego. Większość zawiera nowe towary, ale są wśród nich również zapakowane rzeczy używane, co jest wyraźnie zaznaczone w ogłoszeniach.

Paczki – niespodzianki z Amazona? Niekoniecznie

Gdy osoba poszukująca paczki-niespodzianki wpisze taką frazę w wyszukiwarkę internetową, na pierwszych miejscach wyników, pokazują się takie propozycje z Amazona. Tymczasem przedstawiciele tego koncernu zaprzeczają, że mają je w swojej ofercie.

– Amazon nie współpracuje z firmami sprzedającymi „paczki niespodzianki” i „tajemnicze paczki” – przekazało Bankier.pl biuro prasowe Amazon. – Naszą misją jest zapewnienie drugiego życia zwracanym produktom. Ich przeważająca większość wystawiana jest do ponownej sprzedaży - jako produkty nowe lub używane, zwracana partnerom biznesowym, odsprzedawana zewnętrznym podmiotom handlowym lub przekazywana w formie darowizny.

Tymczasem zewnętrzne firmy handlowe, które odkupują od nas takie towary i pakują je w paczki-niespodzianki są zobowiązane umowami do usunięcia opakowań i etykiet Amazon przed ich odsprzedażą.

Produkty nawet za jedną czwartą ceny

Paczki-niespodzianki okazały się też dobrym sposobem na ograniczenie marnowania jedzenia, które zostaje w sklepach lub restauracjach. Zajmuje się tym m.in. firma wpływu społecznego Too Good To Go, której aplikacja łączy użytkowników z lokalnymi biznesami, takimi jak sklepy, kawiarnie, piekarnie, supermarkety, w których zostało nadwyżkowe, ale wciąż dobre jedzenie do spożycia.

– Korzystają na tym biznesy, które minimalizują straty, użytkownicy, którzy kupują jedzenie za mniej i planeta – mówi Bankier.pl Beata Pałczyńska, PR Managerka Too Good To Go. – Nigdy nie wiadomo co znajdzie się w paczkach-niespodziankach, bo trudno przewidzieć, co nie sprzeda się danego dnia. Mogą to być pieczywo, kanapki, ciasta, owoce, warzywa czy produkty o zbliżającym się terminie przydatności do spożycia. W Polsce z Too Good To Go korzysta już ponad 8 tysięcy partnerów w tym Biedronka, Carrefour, Auchan, Green Caffe Nero, Starbucks, Costa Coffee, Gorąco Polecam, Cukiernia Olsza, A. Blikle, Vincent, Żabka, Salad Story, Shell, BP, Circle K, North Food i wiele innych. Ceny paczek-niespodzianek ze sklepów czy restauracji zazwyczaj zaczynają się już od 9,99 zł, a większość ofert mieści się w przedziale kilkunastu złotych i jest to nawet jedna czwarta ceny wyjściowej.

Sposób na niemarnowanie jedzenia

Na początku kwietnia firma wprowadziła też usługę Box Too Good To Go dla producentów żywności. W przeciwieństwie do paczek-niespodzianek, które użytkownicy odbierają we własnym zakresie, Boxy można zamawiać korzystając z dostawy.

– Zawierają one łatwe w przechowywaniu produkty spożywcze od znanych marek m.in. gotowe posiłki, napoje czy przekąski. – twierdzi Beata Pałczyńska. – Zawartość opisana jest w aplikacji przed dokonaniem zakupu. Wyjątkiem jest Box Niespodzianka, w którym znajduje się mix produktów i jest to element zaskoczenia. W przypadku tej usługi rozpoczęliśmy współpracę m.in. z takimi firmami jak SonkoHeinzOSHEE, Pudliszki oraz Mieszko. Boxy Too Good To Go od producentów to większe zestawy, których wartość detaliczna wynosi od 120 zł do nawet ponad 200 zł, przy czym użytkownicy płacą zazwyczaj połowę tej kwoty.

– Obserwujemy ogromne zainteresowanie tym rozwiązaniem zarówno ze strony producentów, jak i użytkowników, którzy zaledwie kilka dni uratowali przed zmarnowaniem ponad 160 tys. produktów, dodaje przedstawicielka Too Good Too Go.

Źródło:
Katarzyna Wiązowska
Katarzyna Wiązowska
redaktor Bankier.pl

Dziennikarka prasowa i internetowa. Z wykształcenia ekonomistka, PR-owiec i psycholog komunikacji medialnej. Bliskie jej są tematy dotyczące rynku pracy, przedsiębiorczości i kreatywności. Lubi rozmawiać z ludźmi, poznawać ich historie, również biznesowe. Z pasji – kinomanka.

Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Zakupy

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki