REKLAMA
RELACJA Z FORUM FINANSÓW

Koniec aut spalinowych po 2035 roku? Kanclerz Merz kontra UE

2025-10-09 20:06
publikacja
2025-10-09 20:06

Kanclerz Niemiec Friedrich Merz wypowiedział się w czwartek przeciwko wprowadzeniu w życie w UE do 2035 roku zakazu rejestracji nowych aut spalinowych. Obiecał pomoc rządu federalnego dla mierzącej się z kryzysem niemieckiej branży motoryzacyjnej.

Koniec aut spalinowych po 2035 roku? Kanclerz Merz kontra UE
Koniec aut spalinowych po 2035 roku? Kanclerz Merz kontra UE
fot. Nadja Wohlleben / /  Reuters / Forum

- Nie może dojść do twardego odcięcia do 2035 roku – stwierdził Merz po dwugodzinnym „szczycie motoryzacyjnym” w Berlinie. Prócz polityków rządowej koalicji udział wzięli w nim przedstawiciele branży, od producentów przez dostawców części po związki zawodowe.

Merz odniósł się w swojej wypowiedzi do planowanego w UE zakazu rejestracji nowych samochodów spalinowych, który ma wejść w życie do 2035 roku. Nie jest to jeszcze decyzja końcowa, przeciwko jest branża motoryzacyjna.

Aby wspomóc branżę motoryzacyjną, dumę niemieckiej gospodarki, rząd federalny zobowiązał się do wprowadzenia nowych zachęt do zakupów samochodów elektrycznych czy „przesiadki” z aut spalinowych do tych o napędzie bezemisyjnym. Dopłaty dotyczyć mają głównie Niemców o niskich dochodach. Do 2029 roku wartość programu ma wynieść 3 mld euro, ale szczegółów planu nie przedstawiono.

Przedstawiciele rządu w Berlinie podkreślają, że nie można kwestionować zwrotu w kierunku elektromobilności, ale należy zapewnić większą elastyczność przepisów i łagodniejszy okres przejścia dla branży. - Nie chcemy bić głową w mur. Potrzeba pragmatyzmu - stwierdził wicekanclerz Niemiec Lars Klingbeil.

Jak podkreślił Merz, istnieje „strategiczny interes” w tym, by utrzymać konkurencyjny przemysł samochodowy w Niemczech.

Zgodnie z danymi przedstawionymi przez agencję dpa niemiecki przemysł motoryzacyjny zatrudnia 770 tys. osób i rocznie odnotowuje 540 mld euro obrotów. Branża nie jest w najlepszej kondycji, zmaga się m.in. ze spadkami sprzedaży, rosnącą konkurencją z Chin, unijnymi wymogami dotyczącymi redukcji dwutlenku węgla oraz amerykańskimi cłami.

W tym roku mniej niż co piąty rejestrowany w Niemczech nowy samochód jest elektryczny. Do lipca po niemieckich ulicach jeździło blisko 2 mln aut elektrycznych, co stanowi jedynie 3,7 proc. wszystkich pojazdów.

Z Berlina Mateusz Obremski (PAP)

mobr/ kar/

Źródło:PAP
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (7)

dodaj komentarz
yaro800
W tym całym biznesie elektrycznych samochodów najwiekszym problemem jest jak to wszyststko rozsądnie opodatkować. Żaden rząd nie utraci przychodów z akcyzy, opłaty paliwowej etc, a poniekąd też jakąś część VAT. z paliw kopalnych, bo to często bardzo istotne przychody budżetu. Dlatego taka jest walka o ETS2, bo KE chce te dochody W tym całym biznesie elektrycznych samochodów najwiekszym problemem jest jak to wszyststko rozsądnie opodatkować. Żaden rząd nie utraci przychodów z akcyzy, opłaty paliwowej etc, a poniekąd też jakąś część VAT. z paliw kopalnych, bo to często bardzo istotne przychody budżetu. Dlatego taka jest walka o ETS2, bo KE chce te dochody zgarnąć dla siebie. To nie przejdzie, bo byłaby rewolucja. A energii elektrycznej nie można zbyt wysoko opodatkować dla odbiorców domowych. I problem narasta. Jeszcze 2-3 lata i Zielony Ład będzie zjawiskiem niszowym.
kartel
I tak oto wrogowie ue działający na zlecenie odwiecznych wrogów europy czyli głównie sowietów niszczą europejska gospodarkę klimatycznym szaleństwem.
wnr
Będą się zastanawiać i obradować, aż automotive EU całkiem padnie. Dopiero wtedy zniosą ten doorny zapis, ale będzie już za późno :/
klimaciarz
rewolucja zjada własne dzieci - kraj założycielski UE, ofiarą jej samej...
kwasnypisk
Czy ktoś wie dokąd zmierza UE w której rządzą Niemcy co przyszłość ekonomii widzą w autach? Chcą konkurować z Chinami które już je wykonują w podobnej jakości i dwa razy taniej? USA stanowią centrum IT, produkują komercyjnie statki kosmiczne, eksportują zaawansowane leki i sprzęt medyczny, a UE skupi się na autkach na baterie?
jas2
Myślę, że od ekonomii, ważniejsza jest gospodarka.
lukkiee
Akurat w kwestii lekarstw EU ma przewagę nad USA. Dane wg AI (wyglądają rozsądnie):
In 2024, EU pharmaceutical exports to the U.S. were €45.4 billion, while EU imports from the U.S. were €27.5 billion.

Poza tym, USA niewiele produkuje hardwaru (IT). Eksportuje od diabła shitowych usług (facebook, google, microsoft itp.)

Powiązane: Niemcy

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki