REKLAMA

Obiecywali „ulgę od długu”, a napędzali spiralę zadłużenia. Kancelaria Certo ukarana przez UOKiK

Marcin Kaźmierczak2023-05-31 10:45redaktor Bankier.pl
publikacja
2023-05-31 10:45

Choć usługi oferowane przez kancelarię Certo miały wyprowadzać klientów ze spirali długów, to same ją napędzały. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na spółkę blisko 640 tys. zł kary. Sprawę przeciwko założycielce kancelarii prowadzi prokuratura.

Obiecywali „ulgę od długu”, a napędzali spiralę zadłużenia. Kancelaria Certo ukarana przez UOKiK
Obiecywali „ulgę od długu”, a napędzali spiralę zadłużenia. Kancelaria Certo ukarana przez UOKiK
/ Daniel Dmitriew

Kancelaria Certo działała w ramach dwóch programów: „Ulga od długu” oraz „Spłacam swoje długi”.

„Program Ulga od Długu udostępniamy osobom pełnoletnim, które nie mogą sobie poradzić ze spłatą zobowiązań o wysokości przynajmniej 10 tysięcy złotych. Kwalifikacja do programu na oddłużanie kredytów obejmuje wszystkie długi niezabezpieczone.” – głosi informacja na stronie internetowej kancelarii Certo.

Firma obiecywała szybszą spłatę długów dzięki wynegocjowaniu nawet o 50 proc. niższej kwoty zadłużenia. Uzyskanie pomocy miało z kolei ograniczać się do wysłania formularza poprzez stronę kancelarii, a następnie oczekiwania na kontakt ze strony jej pracowników.

Firma jednak kontaktowała się z firmami pożyczkowymi, w których zadłużeni byli jej klienci i nie negocjowała korzystniejszych warunków spłaty. Jak wynika z informacji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, kancelaria wpłaty klientów przeznaczała na poczet swojego honorarium oraz przyszłych ugód z wierzycielami, a nie na bieżące spłaty zadłużenia, co miało nakręcać spiralę zadłużenia.

– Po wnikliwej analizie umów zawieranych przez kancelarię Certo z konsumentami zakwestionowaliśmy 5 praktyk tej firmy i 14 niedozwolonych postanowień umownych. Zadłużeni konsumenci mogli nie mieć świadomości, że skorzystanie z usług tej spółki może jeszcze bardziej pogorszyć ich sytuację finansową – mówi Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Nieuczciwe praktyki Certo

W opinii UOKiK kancelaria Certo wprowadzała klientów w błąd co do pieniędzy gromadzonych na specjalnym koncie, którym może dysponować wyłącznie kancelaria. Z kolei klienci mogli nie być świadomi, że środki zostaną przelane na konta ich wierzycieli dopiero po zawarciu ugody i że Certo nie reguluje w ich imieniu bieżących rat kredytów.

Zgodnie z umową była to „comiesięczna kwota wpłacana przez Klienta na Rachunek bankowy do Rozliczeń, przeznaczona na zaspokajanie Wierzycieli i wynagrodzenie Kancelarii”.

Dodatkowo UOKiK zarzucił kancelarii sugerowanie klientom, że „umowa z Certo i podejmowane przez spółkę działania w sprawie redukcji zadłużenia stanowią ochronę przed dochodzeniem w tym czasie roszczeń przez wierzycieli np. na drodze sądowej. Konsumenci udzielając kancelarii pełnomocnictw m.in. do prowadzenia negocjacji z wierzycielami, mogą mieć przeświadczenie, że obejmują one także tę kwestię.”

Inną nieuczciwą praktyką wykrytą przez UOKiK było zatajanie informacji o możliwości utraty całości lub części pieniędzy konsumentów zgromadzonych na rachunku w Certo. Ze środków tych potrącane było bowiem wynagrodzenie dla kancelarii, a dodatkowo mogła ona również pokrywać nimi dodatkowe koszty niewskazane w umowie. W przypadku braku ugody klienci mogli nie odzyskać całości wpłaconych pieniędzy.

Nieuczciwe, w opinii UOKiK, było także pobieranie tzw. opłat początkowych przed przesłaniem klientowi warunków umowy na piśmie oraz określanie opłat dla kancelarii w stawce netto, czyli bez VAT.

Klauzule abuzywne w umowie

Spółka Certo stosowała także klauzule abuzywne. Miały one umożliwiać kancelarii m.in.:

  • zmianę wysokości wpłat klientów w trakcie programu (np. w zależności od liczby wierzycieli akceptujących propozycje ugodowe czy w związku ze zmianami sytuacji finansowej klienta),
  • zarządzanie przez kancelarię pieniędzmi wpłacanymi przez klientów,
  • pobieranie dodatkowych opłat w przypadku konieczności pokrycia kosztów lub podjęcia działań wykraczających poza zakres umowy,
  • obciążanie klientów negatywnymi konsekwencjami, jeśli zrezygnują z uiszczenia tych kosztów,
  • przedłużanie umowy,
  • rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia ze skutkiem natychmiastowym, jeśli klient nie dokona w terminie dwóch pełnych wpłat

Jak wynika z informacji stacji Polsat, nagłośnionych w programie Interwencja, poszkodowanych przez kancelarię Certo jest co najmniej kilkaset osób. Jej założycielka Marta J.S. trafiła do aresztu, a sprawą zajmuje się prokuratura.

Źródło:
Marcin Kaźmierczak
Marcin Kaźmierczak
redaktor Bankier.pl

Redaktor Bankier.pl. Zajmuje się tematyką nieruchomości. Przygotowuje raporty dotyczące cen mieszkań, pisze o trendach na tym rynku, monitoruje najciekawsze inwestycje w Polsce i za granicą. Na co dzień śledzi także rynek motoryzacyjny, a swoimi spostrzeżeniami dzieli się w sekcji Moto portalu Bankier.pl. Absolwent politologii na Uniwersytecie Wrocławskim. Tel. 539 672 383.

Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (1)

dodaj komentarz

Powiązane: Długi

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki