Obecnie już ponad 60% Polaków korzysta z Internetu a liczba ta ciągle rośnie. Według tegorocznych badań Gemius, wykonanych dla e-Commerce Polska, aż 45% Polaków robi zakupy przez Internet. Tak dużej liczby potencjalnych Klientów nie można lekceważyć – to ogromny, dodatkowy kanał sprzedaży.


Dzięki zmianie świadomości budowania własnej marki wśród przedsiębiorców powstaje coraz więcej sklepów internetowych, co przekłada się na stały wzrost konkurencji w obszarze sprzedaży Internetowej.
Kluczowym wskaźnikiem umożliwiającym ocenę skuteczności jest współczynnik konwersji, który przekłada się na sukces sklepu internetowego. Określa się go jako stosunek dokonanych sprzedaży do wizyt w sklepie, pomnożony przez 100%. Wartość ta informuje nas jaki procent użytkowników, spośród wszystkich odwiedzających stronę naszego sklepu, dokonuje zakupu. Wartość tego wskaźnika będzie się różnić w zależności od branży. Średni globalny współczynnik konwersji wynosi około 3%. Natomiast dla polskich sklepów internetowych waha się od 0,5 do 3%.
Aby nasz sklep wyróżniał się na tle konkurencji, przynosił odpowiednie zyski oraz miał wysoki współczynnik konwersji, musi być odpowiednio przygotowany. Budując sklep internetowy należy pamiętać o następujących zasadach:
Grafika
Szata graficzna naszego sklepu nie może rozpraszać potencjalnego klienta nadmiarem ozdobników, które nie przekazują żadnej treści. Wygląd sklepu jest tym elementem, który wywiera na odwiedzającym pierwsze wrażenie, pozytywne lub negatywne. Musi on więc zachęcać do pozostania na stronie naszego sklepu. Layout powinien być minimalistyczną grafiką, która jest przyjemna dla oka, nienachalna i skupia uwagę na tym co najważniejsze czyli sprzedawanym asortymencie. Dzięki tego typu podejściu dodatkowo możemy poprawić użyteczność sklepu oraz możliwość intuicyjnego poruszania się po nim. Najważniejsze elementy, takie jak sposób dodania produktu do koszyka, czy widoczna, intuicyjna wyszukiwarka produktów, wyróżniają się na stronie i zachęcają do zakupu. Pamiętajmy jak ważne jest pierwsze wrażenie. Sklep musi budzić zaufanie potencjalnego klienta i zachęcać do zapoznania się z ofertą.
Koszyk
Źle skonstruowany koszyk zakupowy, który jest mało intuicyjny w obsłudze, stanowi najczęstszą przyczynę spadku wartości współczynnika konwersji. Jeżeli Klient zdecydował się już na zakup produktu w naszym sklepie i po przejściu do koszyka ma do pokonania 6 kroków, w tym obowiązkowe logowanie lub rejestrację oraz mnóstwo innych danych do uzupełnienia – zniechęca się. W tym momencie prawdopodobnie zrezygnuje z zakupu i poszuka w Internecie innego sklepu, w którym będzie mógł kupić dany produkt bez konieczności przejścia tak skomplikowanego procesu finalizacji zamówienia.
Równie istotnym elementem są dostępne opcje płatności i dostawy. Każdy lubi mieć jakiś wybór, dlatego zadbajmy o dostępność przynajmniej dwóch form płatności oraz o możliwość wyboru sposobu dostawy. Dodatkowo informacje o nich powinny być dla odwiedzającego nasz sklep użytkownika łatwe do znalezienia i dostępne jeszcze przed przejściem do etapu finalizacji zamówienia. Ilość kroków w koszyku powinna być okrojona do minimum, natomiast rejestracja w sklepie traktowana jako opcja, a nie uciążliwa konieczność.
Mobile User Friendly
Urządzenia mobile stały się ważnym nośnikiem i służą już nie tylko do wrzucania postów na Facebooka. Jak wynika z badań firmy Gemius, już co trzeci kupujący w sieci wykorzystuje do tego celu smartfon'a, a co piąty – tablet. Nie możemy zignorować tak dynamicznych zmian w procesach zakupowych i dlatego musimy dostosować nasz sklep internetowy również pod urządzenia mobilne. W tym celu możemy wykorzystać technologię Responsive Web Design, dzięki czemu strona naszego sklepu będzie dostosowywać się do rozdzielczości urządzenia, na którym jest wyświetlana. Niewątpliwą zaletą tego rozwiązania jest brak potrzeby tworzenia osobnej wersji sklepu pod urządzenia mobilne. Jednocześnie dzięki temu rozwiązaniu sklep jest lepiej pozycjonowany. Google na swoim oficjalnym blogu ogłosił bowiem informację, iż „responsywne” sklepy będą wyświetlane wyżej w mobilnych wynikach wyszukiwania.
Zdjęcia
Profesjonalnie przygotowane zdjęcia asortymentu do sklepu internetowego są istotnym aspektem zarówno w sprzedaży jak i marketingu. Jest to element, który stanowi także ważną część wizerunku oraz kreuje podejście do biznesu. Mogą one sprawić, że będziemy postrzegani jako rzetelni sprzedawcy i wzbudzimy zaufanie Klientów. Przygotowując zdjęcia do sklepu internetowego warto pamiętać o prawidłowym sposobie prezentacji produktu. Klient powinien mieć możliwość obejrzenia zdjęcia z bliska i z każdej strony. Przykładowo w branży modowej dobrze asortyment zaprezentować na modelce i w każdym, dostępnym wariancie kolorystycznym. Faktem jest, że Internauci kupują „oczami”, dlatego musimy zaimponować im profesjonalnymi i jakościowymi zdjęciami.
Zaufanie
Jasne zasady to podstawa. Klient musi mieć dostęp do regulaminu, warunków zwrotu, kosztów dostawy. W zakładce kontakt powinny być również widoczne dane firmy z adresem i numerem telefonu. Dobrze jeśli sklep posiada odnośnik do swojego konta na Facebooku oraz certyfikat trusted shops. Kolejnym elementem budującym zaufanie do sklepu są opinie o nim. Mogą być to opinie umieszczone bezpośrednio w sklepie lub poprzez portal Opineo. Dla osób dbających o bezpieczeństwo swoich danych istotny będzie również certyfikat SSL.
Pamiętajmy, że nawet najlepszy produkt promowany za pomocą najlepszej strategii marketingowej nie pozwoli na wysoką sprzedaż jeśli nie osiągniemy konwersji. Powyższe aspekty są jednymi z niewielu, które mogą zwiększyć konwersję. Warto jednak od samego początku funkcjonowania sklepu o nich pamiętać. Dodajmy do tego profesjonalną obsługę Klienta, znajomość oraz dostępność produktów w sklepie i dzięki temu wejdziemy na ścieżkę prowadzącą do sukcesu.
Autor: Paweł Zmysłowski 3a.pl