Jak przenieść konto firmowe do innego banku i ile kosztuje zamknięcie rachunku?

Jeśli przedsiębiorca nie jest zadowolony z usług dotychczasowego banku, w którym posiada konto firmowe, może podjąć decyzję o jego przeniesieniu. Nie jest to procedura skomplikowana, ale trzeba pamiętać o kilku podstawowych krokach. Uwaga: w pięciu bankach poniesiemy opłatę za wypowiedzenie umowy.

Rynek produktów bankowych skierowanych do osób prowadzących działalność gospodarczą nieustannie się rozwija. Instytucje finansowe, walcząc o nowych klientów, proponują już nie tylko rachunek za 0 zł, ale dodatkowo pakiet usług, z których można korzystać w jego ramach. Niejednokrotnie to nie cena wpływa na decyzję o skorzystaniu z oferty danego banku, a zakres proponowanych usług oraz jakość obsługi. W związku z tym warto trzymać rękę na pulsie i monitorować, jak zmieniają się produkty finansowe dla przedsiębiorców. Może okazać się bowiem, że warto rozważyć otwarcie konta w innej instytucji, które będzie bardziej odpowiadało charakterowi prowadzonej działalności, zaproponuje lepsze warunki finansowe czy zapewni indywidualną opiekę doradcy.

(YAY Foto)

Co zrobić, żeby zmienić konto firmowe?

Oferta kierowana przez banki do przedsiębiorców z sektora MŚP jest bogata. W związku z tym znalezienie odpowiedniego konta nie powinno przysparzać większych problemów, podobnie jak jego zmiana. Jeśli posiadany obecnie rachunek firmowy nie spełnia oczekiwań, nic nie stoi na przeszkodzie, aby z niego zrezygnować. Warto jednak pamiętać o paru krokach.

Najlepsze konta firmowe – kwiecień 2018 r. [Ranking Bankier.pl]

Najlepsze konta firmowe – kwiecień 2018 r. [Ranking Bankier.pl]

Banki nie rozpieszczają klienta biznesowego. Jedynie osiem instytucji posiada konto bezwarunkowo prowadzone za 0 zł, a i tu przyjdzie zapłacić za użytkowanie karty płatniczej czy przelewy. Pozostałe wymagają od przedsiębiorców spełnienia określonych warunków. Nie mają również co liczyć na darmowe nielimitowane wpłaty czy wpłaty gotówkowe. Czytaj dalej...

Przede wszystkim po sprawdzeniu i porównaniu ofert banków, a następnie wybraniu najatrakcyjniejszej z nich dla prowadzonej działalności, o zmianie rachunku należy powiadomić odpowiednie urzędy. Przedsiębiorca na dopełnienie powyższego obowiązku ma 7 dni w przypadku US oraz 14 dni na poinformowanie ZUS-u. Jeśli firma zarejestrowana jest w CEIDG, wystarczy dokonać aktualizacji danych we wpisie w CEIDG.

Informacje z CEIDG są przekazywane do odpowiednich organów. W związku z czym nie ma konieczności informowania o tym fakcie osobno US oraz ZUS. Po zaktualizowaniu danych w CEIDG, numer nowego konta trafi do ZUS-u, który automatycznie wygeneruje dokument ZUS ZBA (dotyczący numerów rachunków bankowych płatnika). W przypadku spółki cywilnej, zmiany należy zgłaszać na formularzu NIP-2. Natomiast podmiot zarejestrowany w KRS dokonuje zgłoszenia na formularzu NIP-8. Informacje do ZUS-u i US, o zmianie konta, można także przekazać przez internet. Warunkiem jest jednak posiadanie Profilu Zaufanego uprawniającego do składania pism i wniosków do różnych urzędów przez internet.

Następnym krokiem jest poinformowanie kontrahentów oraz podmioty, z którymi współpracuje firma o zmianie rachunku. Dodatkowo warto zadbać, aby zaktualizować tę informację na stronie internetowej oraz dokumentach firmowych.

Pozostaje już tylko rozliczenie się ze starym bankiem. Klient, składając wypowiedzenie, powinien wskazać rachunek, na który mają zostać przekazane środki znajdujące się na zamykanym koncie. Przed końcem upływu wypowiedzenia przedsiębiorca jest również zobowiązany do zwrotu wszystkich niewykorzystanych blankietów czekowych oraz kart debetowych. Jednocześnie wypowiedzenie umowy ramowej zazwyczaj skutkuje rozwiązaniem umów o kartę oraz wszelkich umów dotyczących innych kanałów dostępu. Dla bezpieczeństwa warto poczekać z zamknięciem obecnie posiadanego konta do momentu spłynięcia wszystkich płatności, które są w toku.

Opłaty za zamknięcie rachunku firmowego - to się zdarza

Na rynku do tej pory można znaleźć instytucje, które pobierają opłatę za zamknięcie konta firmowego. Z takimi kosztami muszą liczyć się przedsiębiorcy, którzy posiadają rachunek w Banku Millennium, BPS, Getin Banku, PKO BP oraz Plus Banku. Najczęściej banki pobierają opłatę za likwidację konta od przedsiębiorców, którzy chcą zakończyć współpracę przed upływem 3 bądź 6 miesięcy od daty jego otwarcia.

Ile kosztuje zamknięcie rachunku i jakimi kanałami można złożyć wypowiedzenie umowy

Bank

Opłata za zamkniecie rachunku

Bank Millennium

100 zł - w przypadku firm posiadających powyżej 5 mln zł obrotów (segment Bankowości Przedsiębiorstw)

BPS

50 zł - likwidacja rachunku bieżącego w ciągu 30 dni od otwarcia

Getin Bank**

100 zł - opłata za zamianę lub rezygnację, jeśli dotyczy głównego rachunku firmowego w zł lub jeśli głównym rachunkiem jest rachunek walutowy

PKO BP

100 zł - zamknięcie konta przed upływem 3 miesięcy od daty otwarcia

Plus Bank

50 zł

Raiffeisen Bank

50 zł - zamknięcie rachunku w okresie pierwszych 6 miesięcy od daty jego otwarcia

Źródło: Bankier.pl
** Opłata pobierana pod warunkiem: a) likwidacji na wniosek klienta rachunku przed upływem 365 dni od daty otwarcia w przypadku korzystania z promocyjnej oferty za pakiet dla firm, który w momencie otwarcia rachunku prowadzi działalność krócej niż 12 miesięcy; b) likwidacji na wniosek klienta rachunku przed upływem 90 dni od daty otwarcia w przypadku nie korzystania z promocyjnej oferty za pakiet dla firm, który w momencie otwarcia rachunku prowadzi działalność krócej niż 12 miesięcy.

Są jednak także inne przypadki, m.in. w Plus Banku opłata w wysokości 50 zł jest obligatoryjna i dotyczy wszystkich przedsiębiorców rezygnujących z usług banku, natomiast w Banku Millennium koszty ponoszą firmy, których obrót jest większy niż 5 mln zł.

Kłody pod nogi

Opłata za zamknięcie dotychczas posiadanego rachunku firmowego to nie jedyna przeszkoda, z którą muszą liczyć się przedsiębiorcy. Okazuje się, że większość instytucji wymaga zachowania formy pisemnej wypowiedzenia umowy konta firmowego. Oznacza to, że nie obejdzie się bez osobistej wizyty w placówce banku bądź konieczności sporządzenia pisma i przesłanie go na adres korespondencyjny banku. Przy czym należy pamiętać, że niektóre banki przy formie listownej wymagają potwierdzenia podpisów przez notariusza, polską placówkę dyplomatyczną, konsularną bądź wymagają uzyskania potwierdzenia urzędowego.

Dostępne kanały, jakimi można złożyć wypowiedzenie rachunku firmowego

Bank

Kanały

Bank Millennium

placówka, listownie

Bank Zachodni WBK

placówka

BGŻ BNP Paribas placówka, listownie

BPS

placówka, listownie

Citi Handlowy

placówka, listownie, poprzez CitiPhone

Credit Agricole

placówka, listownie

Deutsche Bank

placówka, listownie

Getin Bank

placówka, listownie

ING Bank Śląski

placówka, listownie

Nest Bank

poprzez e-mail, infolinię banku, placówka, listownie

Bank Pekao

placówka, listownie

PKO BP

placówka, listownie

Plus Bank

placówka

Raiffeisen Polbank

placówka, listownie

SGB-Bank

placówka, listownie

T-Mobile Usługi Bankowe

infolinia, wirtualny oddział, placówka

Źródło: Bankier.pl

Tylko nieliczne instytucje obok tradycyjnych kanałów posiadają możliwość złożenia wypowiedzenia poprzez infolinię, wirtualny oddział czy internetowo. Z takich udogodnień mogą skorzystać klienci Citi Handlowego, Nest Banku czy T-Mobile Usług Bankowych.

Co ciekawe, okazuje się, że niewiele banków może również poszczycić się posiadaniem procedur, które wspierają klienta planującego przeniesienie do nich rachunku firmowego czy ułatwiają drogę zamknięcia obecnie posiadanego.

W Banku Millennium klient biznesowy otrzymuje opiekę dedykowanego doradcy, który w przypadku otwierania konta poza placówką jedzie do klienta w celu dopięcia wszystkich formalności w siedzibie firmy. Większość dokumentów rejestrowych do otwarcia konta doradca pozyskuje sam, nie fatygując klienta. Podobna procedura jest w ING Banku Śląskim. Tu dodatkowo, w razie podjęcia decyzji o zamknięciu konta, specjaliści dostępni w oddziałach, specjalnych jednostkach czy w contact centre udzielają wszystkich niezbędnych informacji i pomagają w uzyskaniu wymaganych przez inny bank dokumentów. Wsparcie oferuje również Nest Bank oraz PKO BP. Klient przenoszący konto firmowe może skorzystać z pomocy doradcy, który przeprowadzi przez formalności czy ustawi wszystkie zlecenia stałe. Dodatkowo PKO BP udostępnia klientowi informację o zmianie numeru rachunku, aby ułatwić informowanie kontrahentów o nowym numerze konta do rozliczeń.

Banki korzystają z różnych chwytów marketingowych w celu pozyskania nowego klienta. Proponują bonusy, premie pieniężne czy usługi dodatkowe za otwarcie rachunku firmowego. Jego założenie często nie wymaga wizyty w oddziale banku, można złożyć wniosek za pośrednictwem internetu czy skorzystać z usług mobilnego doradcy. Niestety nie jest już tak prosto, kiedy zdecydujemy się na zamknięcie konta. Nie dość, że trzeba liczyć się z koniecznością sporządzenia pisemnego wypowiedzenia umowy, to dodatkowo może zaskoczyć nas „opłata pożegnalna”. Na szczęście dotyczy ona nielicznych banków, a sama procedura przeniesienia rachunku nie powinna przysporzyć większych problemów.

Katarzyna Rostkowska

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 0 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
0 0 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

!
Polecane
Najnowsze
Popularne