REKLAMA

Intercity chce jeździć 320 km/h. Co z cenami biletów?

2025-08-10 07:20, akt.2025-08-10 15:09
publikacja
2025-08-10 07:20
aktualizacja
2025-08-10 15:09

PKP Intercity ogłoszą w przyszłym roku przetarg na dostawę 26 szybkich pociągów, które obsłużą system Kolei Dużych Prędkości (KDP) i będą kursowały z prędkością 320 km/h - poinformował PAP wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

Intercity chce jeździć 320 km/h. Co z cenami biletów?
Intercity chce jeździć 320 km/h. Co z cenami biletów?
fot. Anatol Chomicz / / Forum

System KDP czyli tzw. „Y” ma połączyć Warszawę przez CPK z Wrocławiem i Poznaniem przez Sieradz.

Wiceminister dodał, że przetarg na te szybkie pociągi będzie przewidywał opcję zamówienia kolejnych 20 składów; premiowane będą te oferty, w których producenci zaproponują pociągi mogące przekroczyć 320 km/h, gdyż sama trasa „Y” będzie zaprojektowana do prędkości 350 km/h.

Malepszak powiedział, że dziennie po „Y” kursowałoby 100 składów, które rocznie przejeżdżałyby ponad 12 mln km.

Wiceminister poinformował, że dzięki prędkości 320 km/h czas przejazdu pomiędzy miastami znacznie się skróci, a taki efekt nie byłby możliwy, gdyby wprowadzić do systemu KDP pociągi, które maksymalnie mogą osiągnąć 250 km/h. Przyznał jednocześnie, że kursowanie pociągów z prędkością 320 km/h zwiększy zużycie energii w stosunku np. do składów, które kursują z prędkością 250 km/h, ale podniesie to cenę biletu zaledwie o 8 zł na pasażera.

Malepszak zaznaczył, że ogłoszenie przetargu na najszybsze w Polsce pociągi nastąpi po rozstrzygnięciu zorganizowanego przez PKP Intercity postępowania na pociągi piętrowe, które będą mogły jeździć z prędkością do 200 km/h. W tym postępowaniu oferty złożyły spółki Alstom Polska i Stadler Polska.

Chodzi o zakup 42 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) z opcją zamówienia dodatkowych 30 pojazdów. Postępowanie ma zostać rozstrzygnięte w sierpniu.

PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację między dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, a także umożliwia podróżowanie po Europie. Pociągi PKP Intercity przewiozły w ub.r. 78,5 mln pasażerów, czyli o 15 proc. więcej niż rok wcześniej i 33 proc. więcej niż w roku 2022.

Firma oferuje podróże czterema kategoriami pociągów. Twoje Linie Kolejowe (TLK) i InterCity (IC) to połączenia ekonomiczne, zaś Express InterCity (EIC) i obsługiwane pojazdami Pendolino Express InterCity Premium (EIP) - połączenia ekspresowe.

Szacunki przewoźnika zakładają, że w tym roku zwiększy liczbę przewiezionych pasażerów do 88 mln, a w 2030 roku - do 110 mln.(PAP)

pif/ malk/ ktl/

Źródło:PAP
Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (13)

dodaj komentarz
incitatus
Bedą jeżdzić 320 km/h do pierwszego crash testu ciężarówki, która się zatrzyma międy rogatkami. No chyba, że każdy przejazd kolejowy puszczą wiaduktem/tunelem.
dobiik
Powyzej 150km/h tory musza byc bezkolizyjne. Wiec nie bedzie przejazdow przez rogatki. Jesli sie nie myle rowniez musza byc odgrodzone na calym odcinku torow. Podobnie jak autostrada.
nierzad
mnie interesuje bardziej polaczenie Walbrzych-Opole,z predkoscia 50km/h
energizerjohn51
8 zł na pasażera? Chyba żartuje? Te pociągi wymagają zupełnie innej sieci energetycznej. Same składy też inne. Bilety będą minimum 50% droższe w stosunku do analogicznej technologi 200h. Zamiast 195zł będzie 315zł za to że ktoś dojedzie na miejsce o 30 min szybciej.
men24a
Twardogłowi z picu wmawiali że szybkie koleje będą dowozić do CPK
Teraz beton mówi że szybkie koleje nie są potrzebne a jutro co powie ? Że Tusk za małe cpk buduje ?
samsza
będą kursowały z prędkością 320 km/h - poinformował PAP wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak

ile, 5-10 minut i hamowanie ?
bezsens ekonomiczny...
tomitomi
....ale , 100zlotych za 100kilometrów już ma sens !
;-))
prawnuk
A po co ?
tak Katowice - Gdańsk chyba najważniejsze długie połączenie to bodaj 640 km. Przy prędkości 240 na godzinę daje to TECHNICZNIE ok 3 godzin.
Gdy pociąg pogna 320 na godzinę to wyjdzie mniej niż 2,5 godziny.

Sensu nie widzę.
Zacznijmy od upowszechnienia 160 na godzinę

Powiązane: Kolej Dużych Prędkości

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki