Za nami drugi w historii luty pod względem liczby używanych aut sprowadzonych do Polski – wynika z raportu Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Importerzy od początku roku próbują wykorzystać odwrót polskich klientów od salonów samochodowych ku komisom.
Import używanych aut do Polski wyniósł w lutym 81 917 pojazdów i był niemal identyczny jak w styczniu (+0,1 proc. m/m). Pod uwagę należy jednak wziąć fakt, że luty miał o trzy dni robocze mniej od stycznia.
W porównaniu do lutego 2019 r. importerzy sprowadzili do Polski o 6,2 proc. więcej samochodów. W relacji do aut kupowanych w salonach było ich ponad dwukrotnie więcej.
Auta przywożone na lawetach do Polski w styczniu były o trzy miesiące młodsze niż w pierwszym miesiącu 2020 r. Ich średni wiek wyniósł 11 lat i 4 miesięcy.
Najpopularniejsze marki i modele w komisach
Preferencje klientów polskich komisów pozostają niezmienne. Sięgamy głównie po samochody niemieckich i francuskich marek. W czołówce lutego znalazła się tylko jedna marka spoza Starego Kontynentu – Ford (7269 egzemplarzy). Na lawetach do Polski przywieziono najwięcej volkswagenów (9073 egzemplarze) oraz opli (7894 egzemplarzy). Lider sprzedaży nowych aut w lutym – Toyota, uplasował się dopiero na 10. miejscu (2811 egzemplarzy). Skoda pod tym względem wypadła jeszcze gorzej (1856 egzemplarzy).
Import używanych aut w lutym 2020 r. – najpopularniejsze modele
| Lp. | Model | Liczba sprowadzonych samochodów |
| 1. | audi a4 | 2709 |
| 2. | volkswagen golf | 2331 |
| 3. | opel astra | 2195 |
| 4. | bmw serii 3 | 1822 |
| 5. | audi a3 | 1570 |
| 6. | volkswagen passat | 1481 |
| 7. | audi a6 | 1356 |
| 8. | ford focus | 1352 |
| 9. | opel corsa | 1288 |
| 10. | bmw serii 5 | 1243 |
| 11. | ford fiesta | 1161 |
| 12. | ford mondeo | 1151 |
| 13. | volkswagen polo | 1134 |
| 14. | nissan qashqai | 941 |
| 15. | opel meriva | 899 |
Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar
Drugie życie niemieckich aut
Zarówno skody, jak i toyoty trudno znaleźć w gronie najpopularniejszych modeli sprowadzanych do Polski w lutym. Najczęściej na lawecie z zagranicy przyjeżdżało audi a4 (2709 egzemplarzy), volkswagen golf (2331 egzemplarzy) i opel astra (2195 egzemplarzy). Pozostałe modele zostały przywiezione do Polski w liczbie mniejszej niż 2 tys.
Podobnie jak w przypadku najpopularniejszych marek i modeli, prym wśród państw, z których Polacy sprowadzają auta, wiodą Niemcy. W lutym w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów po raz pierwszy pojawiło się 46 528 używanych samochodów zza Odry. Z drugiej pod tym względem Francji przywieziono blisko sześć razy mniej aut (8292 egzemplarze).
Co czwarte sprowadzone w lutym auto trafiło do woj. wielkopolskiego (20 829 egzemplarzy), z kolei największą dynamikę importu wzrostu w skali roku odnotowało woj. świętokrzyskie (6362 egzemplarze i +13,6 proc. r/r). Import używanych aut spadł jedynie w woj. opolskim (3946 egzemplarzy i -0,4 proc. r/r).
Import używanych aut (styczeń – luty 2020) – najpopularniejsze kraje
| Kraj | Liczba sprowadzonych samochodów |
| Niemcy | 92 805 |
| Francja | 16 573 |
| Belgia | 11 412 |
| Holandia | 6908 |
| Włochy | 6124 |
| Stany Zjednoczone | 5434 |
| Szwajcaria | 4326 |
| Dania | 4192 |
| Austria | 4158 |
| Szwecja | 3720 |
Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar
Przybyło 40 tys. diesli
Wciąż co drugi samochód wjeżdżający na lawecie do Polski ma pod maską silnik diesla (48,9 proc.). Oznacza to, że na polskie drogi w lutym trafiło ponad 40 tys. diesli. Auta elektryczne stanowiły w tym czasie zaledwie 0,14 proc. Najwięcej używanych „elektryków” sprowadzono ze Stanów Zjednoczonych (75 egzemplarzy), ale wśród nich nie zabrakło także samochodów napędzanych prądem używanych wcześniej w Czechach (6 egzemplarzy).






















































