REKLAMA
»

„Tragiczna sytuacja firmy”. Pracę w polskiej fabryce straci ponad 220 osób

2025-11-13 09:30
publikacja
2025-11-13 09:30

Pogorszenia sytuacji w branży motoryzacyjnej oraz koniunktury gospodarczej to powody zwolnień grupowych, jakie zapowiedział niemiecki koncern ZF LIFETEC. W jego częstochowskim zakładzie zatrudnienie straci 7 proc. obecnej załogi, czyli 225 osób – poinformował tvn24.

„Tragiczna sytuacja firmy”. Pracę w polskiej fabryce straci ponad 220 osób
„Tragiczna sytuacja firmy”. Pracę w polskiej fabryce straci ponad 220 osób
fot. SNEHIT PHOTO / / Shutterstock

ZF LIFETEC produkuje w Częstochowie pasy bezpieczeństwa i poduszki powietrzne do samochodów. Firma właśnie ogłosiła zwolnienia grupowe, które mają objąć 225 osób, czyli około 7 proc. załogi. Zostaną one przeprowadzone w pierwszej połowie 2026 roku

Coraz trudniejsza sytuacja w branży

Według przedstawicieli firmy sytuacja w branży motoryzacyjnej i koniunktura gospodarcza uległy dalszemu pogorszeniu.

– Musimy radzić sobie z coraz większymi nadwyżkami mocy produkcyjnych i napięciami geopolitycznymi, w tym nadmiernymi cłami, które mają znaczący wpływ na rynki światowe – twierdzi reprezentant firmy ZF LIFETEC, cytowany przez tvn24.

Według spółki konieczne są zmiany strukturalne, aby podnieść jej konkurencyjność, zapewnienić rentowność i zabezpieczyć przyszłe miejsca pracy.

Obecnie w Częstochowie prowadzone są rozmowy z przedstawicielami załogi dotyczące warunków zwolnień. Według związkowców z NSZZ "Solidarność" pracodawca przedstawił sytuację przedsiębiorstwa jako "tragiczną", a firma "walczy o przetrwanie na rynku motoryzacyjnym". Dlatego konieczne są działania naprawcze, w tym restrukturyzacja zatrudnienia oraz przeniesienie części linii produkcyjnych do Czech oraz Rumunii.

Kolejne redukcje w tym roku

ZF LIFETEC jest częścią Grupy ZF specjalizującej się w pasywnych systemach bezpieczeństwa. W częstochowskim zakładzie produkowane są m.in. komponenty dla pasów bezpieczeństwa i systemów poduszek powietrznych. Na dzień 31 września 2025 r. łączne zatrudnienie wynosiło tam 3193 osób.

To nie pierwsze redukcje zatrudnienia w koncernie ZF w Polsce. W sierpniu przeprowadził już zwolnienia w swoim Centrum Inżynieryjnym Elektroniki ZF w Częstochowie, gdzie prace straciło 110 osób.  

Zwalniają największe koncerny

Obecnie europejska branża motoryzacyjna przechodzi wyjątkowo trudny okres, co oznacza jej gruntowną transformację. W maju tego roku Volvo Cars ogłosił zwolnienie 3 tys. pracowników w swoich oddziałach na całym świecie, w tym 1,2 tys. w Szwecji. Z kolei do Audi należące do koncernu Volkswagena poinformowało, że do końca 2029 r. zwolni nawet 7,5 tys. osób. Natomiast w lipcu było głośno o redukcji kolejnego tysiąca pracowników planowanej przez koncern Bosch. Pół roku wcześniej firma zapowiedziała już zwolnienie 7 tys. osób.

KW

Źródło:
Tematy
Wyjątkowa Wyprzedaż Forda. Hybrydowe SUVy już od 88 900 zł.
Wyjątkowa Wyprzedaż Forda. Hybrydowe SUVy już od 88 900 zł.

Komentarze (32)

dodaj komentarz
nierzad
lepiej jak we Francji,przeganiamy Anglie,wkrótce padnie Japonia.Wierzycie rudemu?
kiler31
Nie wierzymy Tobie Wania. Nie ufamy ruSSkim trollom
kacpol odpowiada kiler31
I polskim rusofobim którzy nie kojarzą co się dzieje wokół
monuz
Kiedyś jak coś potrzebowałeś, to na stronie internetowej firmy był pełen kontakt do pracowników. Był telefon i nazwisko do księgowej, kierownika produkcji, kierownika magazynu itd. Praktycznie cała struktura firmy była przejrzysta. Dziś na jaką stronę korporacji nie wejdę, to w dziale kontakt jest tylko jeden tajemniczy mail, po Kiedyś jak coś potrzebowałeś, to na stronie internetowej firmy był pełen kontakt do pracowników. Był telefon i nazwisko do księgowej, kierownika produkcji, kierownika magazynu itd. Praktycznie cała struktura firmy była przejrzysta. Dziś na jaką stronę korporacji nie wejdę, to w dziale kontakt jest tylko jeden tajemniczy mail, po którym mam szukać ... wie kogo. Nie wiem skąd to utajnienie struktur.
po_co
Jasne, ale kiedyś komunikacja odbywała się głównie przez telefon, a e-maila pracownik magazynu czy produkcji nie sprawdza do dnia dzisiejszego, co najwyżej jego kierownik.

Natomiast dziś te dane posłużą do phishingu na pracowników, oczywiście kto chce uzyskać konkretne adresy e-mail to je uzyska ale tak może mieć je każdy,
Jasne, ale kiedyś komunikacja odbywała się głównie przez telefon, a e-maila pracownik magazynu czy produkcji nie sprawdza do dnia dzisiejszego, co najwyżej jego kierownik.

Natomiast dziś te dane posłużą do phishingu na pracowników, oczywiście kto chce uzyskać konkretne adresy e-mail to je uzyska ale tak może mieć je każdy, nawet ten dla którego na podstawowa bariera już była nie do przeskoczenia.

Poza tym, jest też RODO i dane pracowników są tak samo chronione jak dane klientów.

Inna sprawa, ze faktycznie ułatwiało to kontakt, szczególnie z dostawcami.
monuz odpowiada po_co
może jeszcze utajnijmy nazwiska prezydenta, premiera, posłów, ministrów, burmistrzów, wójtów, no bo RODO :)
marianpazdzioch
Nadrukowali mnóstwo pustego, zamieszali, namieszali. kot miał zarobić to zarobił. A duda, czyli bieda tego przysłowiowego szaraka, ciągle z tyłu.
bizneszorro
Tusk was skasuje , ale nie wam polksdojcza wybieralem
fuckruskimir
Ty wróć do szkoły nauczyć się czytać ze zrozumieniem, bo twój komentarz świadczy, że edukację zakończyłeś zbyt szybko....
tomitomi
to teraz wiecie , jak wygląda tfusskowy mir w p-o LSCE !
cieszycie się ,że odpoczniecie od roboty ??

Powiązane: Praca, płaca i kariera

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki