REKLAMA

Autostradę A4 na odc. Katowice-Kraków czeka rozbudowa? GDDKiA analizuje kwestię

2025-07-24 15:38
publikacja
2025-07-24 15:38

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA prowadzi prace analityczne dot. rozbudowy autostrady A4 na odc. Katowice (węzeł Brzęczkowice) – Kraków (węzeł Balice) - podało Ministerstwo Infrastruktury w odpowiedzi na interpelację poselską.

Autostradę A4 na odc. Katowice-Kraków czeka rozbudowa? GDDKiA analizuje kwestię
Autostradę A4 na odc. Katowice-Kraków czeka rozbudowa? GDDKiA analizuje kwestię
fot. Piotr Guzik / / FORUM

"Aktualnie trwają prowadzone przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) prace analityczne dot. rozbudowy autostrady A4 na odc. Katowice (węzeł Brzęczkowice) – Kraków (węzeł Balice)" - napisano.

Resort infrastruktury informuje ponadto, że w ubiegłym roku zostały przeprowadzone przez GDDKiA działania analityczne dot. istniejącego przebiegu autostrady A4 na odcinku od Wrocławia do Tarnowa wraz z określeniem wymaganych do podjęcia w pierwszej kolejności prac przygotowawczych. W analiz wykonano m.in. ocenę istniejącego przebiegu A4, możliwości rozbudowy o dodatkowe pasy ruchu.

"Zapewniam, że Ministerstwo Infrastruktury jest świadome konieczności podjęcia działań umożliwiających rozpoczęcie rozbudowy autostrady A4 bez zbędnej zwłoki w związku z wyczerpującą się przepustowością tego strategicznego ciągu drogowego" - dodano. (PAP Biznes)

tus/ osz/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING

Komentarze (15)

dodaj komentarz
marian84
4 pasy od Wieliczki do Balic to minimum. Obecnie nie ma dnia bez korka i ludzie zamiast autostradą jadą przez miasto bo jest po prostu szybciej.
Za te pseudo pato remonty już dawno powinna być zerwana umowa.
prawnuk
Bez sensu. Gdzieś między Bośnią a Wieliczką, powinna być droga równoległa poprowadzona gdzieś w środku między Myślenicami i Krakowem, z ominięciem centrum Śląska i być równoległa do dzisiejszej A4, w standardzie s4 , i wpadać do A4 gdzieś koło Bolesławca.
prawnuk odpowiada prawnuk
proponuję WSZYSTKIM oglądanie różnych stronek ze zdarzeniami drogowymi.
drogi z trzema i więcej pasami, to u nas margines /choć ruch na nich spory/.
ALE
na tych filmikach procent zdarzeń, stłuczek itd to te drogi są znacznie częściej niż wydaje się na podstawie ruchu i ich długości.
Jeżdzenie 3 pasmówką jest znacznie
proponuję WSZYSTKIM oglądanie różnych stronek ze zdarzeniami drogowymi.
drogi z trzema i więcej pasami, to u nas margines /choć ruch na nich spory/.
ALE
na tych filmikach procent zdarzeń, stłuczek itd to te drogi są znacznie częściej niż wydaje się na podstawie ruchu i ich długości.
Jeżdzenie 3 pasmówką jest znacznie bardziej niebezpieczne, ba i chyba oba z naszych najważniejszych wypadków miały miejsce na takich drogach.
Dlatego też uważam, że A4 powinna mieć siostrzaną drogę, która tranzyt od okolic Tarnowa pod Bolesławiec wyrzuci z aktualnej A4. W ten sposób ba dzisiejszej A4 wystarczy poszerzyć ją na ok 40% długości by ułAatwić wyprzedzanie.
To samo z obwodnicą Krakowa. Lada moment będzie ring i spora część problemów zniknie
sajetan
Przepustowość tego odcinka A4 można ZWIĘKSZYĆ prawie DWUKROTNIE w zasadzie w 100% BEZ KOSZTOWO ! :
1) Wygaszenie umowy ze Stalexportem zgodnie z umową we wrześniu 2027 i pod żadnym pozorem jej nieprzedłużanie ! Przedłużenie tej umowy będzie BANDYCTWEM i działaniem NA SZKODĘ POLSKI !
2) Likwidacja bramek wjazdowych/wyjazdowych
Przepustowość tego odcinka A4 można ZWIĘKSZYĆ prawie DWUKROTNIE w zasadzie w 100% BEZ KOSZTOWO ! :
1) Wygaszenie umowy ze Stalexportem zgodnie z umową we wrześniu 2027 i pod żadnym pozorem jej nieprzedłużanie ! Przedłużenie tej umowy będzie BANDYCTWEM i działaniem NA SZKODĘ POLSKI !
2) Likwidacja bramek wjazdowych/wyjazdowych - czyli długiego stania na wjeździe i wyjeździe, od kilku minut do nawet godziny !!!
3) Zaprzestanie NOTORYCZNYCH POZOROWANYCH (!) PSEUDO remontów w praktyce ograniczających od X lat skuteczną przepustowość tego odcinka A4 do JEDNEGO pasa !!! Ciągle jeden pas na blisko 1/4 długości jest wyłączony z ruchu i NIE PROWADZONA są tam MIESIĄCAMI ŻADNE PRACE ! NIE MA PRACOWNIKÓW ! a MASZYNY stoją ! Kiedy tam nie jechać !

Nie trzeba dobudowywać żadnego pasa - WYSTARCZY pożegnać stalexport !
sajetan
I tylko przypomnę że koncesję Stalexportowi udzielił Cimoszewicz z SLD a umowę przedłużył Belka z SLD ... dzisiejsza Lewica czyli KOalicjant... A więc wicie rozumicie tuseczek Stalexportowi umowę za 2 lata PRZEDŁUŻY
stain
Tak to wygląda. Stalexport celowo stara się ograniczać ruch na trasie, bo nawet w tej wyjątkowo szemranej umowie był zapis, że po przekroczeniu jakiegoś granicznego obciążenia ruchem Stalexport miał obowiązek na własny koszt dobudować trzeci pas. Po to są te "remonty", żeby kasa szła tam gdzie planowano - czyli do kieszeni,Tak to wygląda. Stalexport celowo stara się ograniczać ruch na trasie, bo nawet w tej wyjątkowo szemranej umowie był zapis, że po przekroczeniu jakiegoś granicznego obciążenia ruchem Stalexport miał obowiązek na własny koszt dobudować trzeci pas. Po to są te "remonty", żeby kasa szła tam gdzie planowano - czyli do kieszeni, a nie na jakieś inwestycje.
andrzejwaskez
Co to za brednie!? Autostrada gdy stanie się darmowa przyjmie potężne uderzenie pojazdów. Już teraz przy 50 tys pojazdów jest tragedia momentami. 3 pasy + dodatkowy pas na podjazdach to absolutne minimum. A moim zdaniem mosty powinny być rozbudowane do 4x4.
prawnuk odpowiada sajetan
Koncesja była od razu na 30 lat.
przedełużanie to miałeś na a2.
po bardzo drogiej umowie podpisanej przez dzisiejszą KO, PiS zerwał umowę z Kulczyliem, bo było bardzo drogo.
Pisowi udało się wynegocjować jeszcze wyższe koszty, a zatem wyższą prowizję dla siebie.

Nikt nie przedłuży żadnej koncesji. Chyba, że wszystkie
Koncesja była od razu na 30 lat.
przedełużanie to miałeś na a2.
po bardzo drogiej umowie podpisanej przez dzisiejszą KO, PiS zerwał umowę z Kulczyliem, bo było bardzo drogo.
Pisowi udało się wynegocjować jeszcze wyższe koszty, a zatem wyższą prowizję dla siebie.

Nikt nie przedłuży żadnej koncesji. Chyba, że wszystkie autostrady będą dodatkowo płatne
sajetan odpowiada prawnuk
19 września 1997 r. Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej w imieniu Skarbu Państwa udzieliło spółce Stalexport S.A. koncesji na eksploatację oraz przystosowanie A4, relacji Katowice – Kraków, do wymogów płatnej autostrady. Trzy miesiące później, w celu realizacji zadań przynależnych koncesjonariuszowi, Stalexport S.A. powołał 19 września 1997 r. Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej w imieniu Skarbu Państwa udzieliło spółce Stalexport S.A. koncesji na eksploatację oraz przystosowanie A4, relacji Katowice – Kraków, do wymogów płatnej autostrady. Trzy miesiące później, w celu realizacji zadań przynależnych koncesjonariuszowi, Stalexport S.A. powołał specjalnie do tego przeznaczoną spółkę o nazwie Katowicko-Małopolska Autostrada Stalexport S.A., która 15 kwietnia 1998 r. została przemianowana na Stalexport Autostrada Małopolska S.A. Zadaniem nowo utworzonego podmiotu było zarządzanie, w imieniu ówczesnego koncesjonariusza, autostradą A4 na odcinku Katowice-Kraków. Na przestrzeni kilku kolejnych lat, zmiany w Ustawie o płatnych autostradach pozwoliły na przeniesienie koncesji ze spółki Stalexport na SAM S.A., bez utraty jej ciągłości. 17 października 2005 r., Stalexport Autostrada Małopolska S.A., zawarł z Ministrem Infrastruktury NOWĄ Umowę Koncesyjną ... której zapisy umożliwiały spółce uzyskanie kredytu długoterminowego.
prawnuk odpowiada sajetan
znaczy udawadniasz mi, że 30 letnia pierwotnie koncesja, nie została przedłużona?
Tak zgadzam się,to napisałem.
No niestety takie jest w Polsce prawo......

A JAJ koncesyjnen z udziałem Belki to warto szukać na A1. Za to Belka powinien siedzieć.
podpisał umowę ze spółką, z której się śmiałem, że miała kapitał mniejszy
znaczy udawadniasz mi, że 30 letnia pierwotnie koncesja, nie została przedłużona?
Tak zgadzam się,to napisałem.
No niestety takie jest w Polsce prawo......

A JAJ koncesyjnen z udziałem Belki to warto szukać na A1. Za to Belka powinien siedzieć.
podpisał umowę ze spółką, z której się śmiałem, że miała kapitał mniejszy niż kieszonkowe moich dzieciaków. Zapewniając dodatkowo spółce pieniądze.
Na tej zasadzie A1 to bardzo uczciwa i korzystna dla państwa umowa.

Ale - wychodzi z tego typu platności -

Powiązane: Budowa dróg i autostrad

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki