Raport bieżący nr 24/2002 Zarząd Zakładów Mebli Giętych Fameg S.A. informuje, iż w związku z niezatwierdzeniem sprawozdania finasowego Spółki za 2001 r.przez Walne Zgromadzenie, zwrócił się do biegłego rewidenta o przeprowadzenie dodatkowego badania, mającego na celu wyjaśnienia niepewności biegłego rewidenta co do prawidłowej wyceny majątku obrotowego w pozycji pólfabrykaty i wyroby gotowe. Po udostępnieniu dodatkowych materiałów przez Spółkę oraz po dokonaniu wyrywkowego badania prawidłowości wyceny biegły rewident sporządził aneks do opinii z dnia 14 maja 2002 o sprawozdaniu jednostkowym, aneks do opinii z dnia 14 maja 2002 r. o sprawozdaniu skonsolidowanym oraz aneks do raportu z badania sprawozdania jednostkowego. Zarząd zwoła Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie w celu ponownego rozpatrzenia sprawozdania finasowego Spółki.
W załaczeniu przekazujemy w/w aneksy.
ANEKS DO OPINII BIEGŁEGO REWIDENTA Z DNIA 14 MAJA 2002 ROKU Dla Akcjonariuszy i Rady Nadzorczej Zakłady Mebli Giętych FAMEG S.A.
Przeprowadziliśmy badanie sprawozdania finansowego za 2001 rok Zakładów Mebli Giętych FAMEG S.A. z siedzibą w Radomsku ul. 11- go listopada 2, na które składa się: 1) wstęp; 2) bilans sporządzony na dzień 31 grudnia 2001 r., który po stronie aktywów i pasywów wykazuje sumę złotych 96.505.160,32 zł (96.505 tys. zł); 3) rachunek zysków i strat za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2001 r. wykazujący stratę netto w kwocie złotych 30.705.423,92 zł (30.705 tys. zł); 4) zestawienie zmian w kapitale własnym; 5) sprawozdanie z przepływu środków pieniężnych wykazujące spadek stanu środków pieniężnych netto w ciągu roku obrotowego 2001 na sumę 238.339,65 zł (238 tys. zł); 6) noty objaśniające i dodatkowe noty objaśniające.
Za sporządzenie tego sprawozdania finansowego jest odpowiedzialny kierownik jednostki. Naszym zadaniem było jego zbadanie i wyrażenie o nim opinii.
Badanie to przeprowadziliśmy stosownie do przepisów: 1) rozdziału 7 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. Nr 121, poz. 591): 2) norm wykonywania zawodu biegłego rewidenta wydanych przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów.
Badanie to zaplanowaliśmy i przeprowadziliśmy w taki sposób, aby uzyskać racjonalną pewność, że sprawozdanie finansowe nie zawiera istotnych zniekształceń i uzyskać podstawę wystarczającą do wydania miarodajnej opinii o tym sprawozdaniu. W szczególności badanie obejmowało sprawdzenie - w dużej mierze metodą wyrywkową - dowodów i zapisów księgowych potwierdzających kwoty i informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym, oraz poprawności zastosowanych przez jednostkę zasad rachunkowości i szacunków, jak i ogólną ocenę przedstawionego sprawozdania. Sprawozdanie finansowe sporządzone zostało, we wszystkich istotnych aspektach zgodnie z obowiązującymi jednostkę przepisami prawa i statutem i przedstawia rzetelnie i jasno wszystkie informacje istotne dla oceny rentowności oraz wyniku finansowego działalności gospodarczej za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2001 roku jak też sytuacji majątkowej i finansowej badanej Spółki na dzień 31 grudnia 2001 roku.
Ponadto zwracamy uwagę, że w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według stanu na dzień 31 grudnia 2001r. wykazano kwotę zobowiązań krótkoterminowych w wysokości: 48.176 tys. zł. Po zakończeniu czynności rewizyjnych otrzymaliśmy od kierownika jednostki informację o złożeniu w dniu 19 marca 2002 r przez Spółkę wniosku o otwarcie postępowania układowego. Zwracamy uwagą na zagrożenie kontynuacji działania w dającej się przewidzieć przyszłości w przypadku nie dojścia do skutku postępowania układowego.
Informacje zawarte w sprawozdaniu z działalności Spółki są zgodne z informacjami zawartymi w zbadanym sprawozdaniu finansowym. .......................................................... Janina Niedośpiał Biegły Rewident Wpisana na listę pod pozycją 2729/2068 .............................................................. W imieniu POLINVEST - AUDIT Sp. z o.o. w Krakowie ul.Lubicz 25 wpisanej na listę podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych pod pozycją 1806 Kraków, dnia 11 września 2002
ANEKS DO OPINII BIEGŁEGO REWIDENTA Z DNIA 14 MAJA 2002 ROKU Dla Akcjonariuszy i Rady Nadzorczej Zakładów Mebli Giętych FAMEG S.A.
Na zlecenie Zarządu Spółki Zakłady Mebli Giętych FAMEG S.A. jako jednostki dominującej przeprowadziliśmy badanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego Grupy Kapitałowej FAMEG S.A. w Radomsku, ul. 11 listopada 2, na które składa się: 1. wstęp, 2. skonsolidowany bilans sporządzony na dzień 31 grudnia 2001 roku, który po stronie aktywów i pasywów wykazuje sumę 101.813 tys. złotych, 3. skonsolidowany rachunek zysków i strat za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2001 roku wykazujący stratę netto w kwocie 33.148 tys. złotych, 4. zestawienie zmian w skonsolidowanym kapitale własnym, 5. skonsolidowane sprawozdanie z przepływu środków pieniężnych za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2001 roku wykazujące spadek stanu środków pieniężnych netto w kwocie 364 tys. złotych, 6. noty objaśniające i dodatkowe noty objaśniające.
Za sporządzenie tego sprawozdania finansowego jest odpowiedzialny kierownik Spółki dominującej. Naszym zadaniem było jego zbadanie i wyrażenie o nim opinii.
Badanie to przeprowadzono stosownie do postanowień: 1. rozdziału 7 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (Dz. U. nr 121, poz. 591 z późniejszymi zmianami), 2. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 czerwca 1995 roku w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki skonsolidowanych sprawozdań finansowych (Dz. U. Nr 71 poz. 355), 3. norm wykonywania zawodu biegłego rewidenta wydanych przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów.
Naszym zdaniem załączone skonsolidowane sprawozdanie finansowe sporządzone zostało we wszystkich istotnych aspektach zgodnie z zasadami określonymi w: 1) ustawie z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (Dz. U. Nr 121, poz. 591 ze zm.); 2) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 czerwca 1995 roku w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki skonsolidowanych sprawozdań finansowych (Dz. U. Nr 71 poz. 355) stosowanymi w sposób ciągły.
Skonsolidowane sprawozdanie finansowe sporządzone zostało, we wszystkich istotnych aspektach zgodnie z obowiązującymi grupę przepisami prawa i przedstawia rzetelnie i jasno wszystkie informacje istotne dla oceny rentowności oraz wyniku finansowego działalności gospodarczej za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2001 roku jak też sytuacji majątkowej i finansowej badanej Grupy na dzień 31 grudnia 2001 roku.
Ponadto zwracamy uwagę, że w sprawozdaniu finansowym Spółki dominującej sporządzonym według stanu na dzień 31 grudnia 2001r. wykazano kwotę zobowiązań krótkoterminowych w wysokości: 48.176 tys. zł. Po zakończeniu czynności rewizyjnych otrzymaliśmy od kierownika jednostki dominującej informację o rozpoczęciu w dniu 29 kwietnia 2002 r przez Spółkę wniosku o otwarcie postępowania układowego. Zwracamy uwagą na zagrożenie kontynuacji działania w dającej się przewidzieć przyszłości w przypadku nie dojścia do skutku postępowania układowego.
Informacje zawarte w sprawozdaniu z działalności Grupy są zgodne z informacjami zawartymi w zbadanym sprawozdaniu finansowym. .......................................................
Janina Niedośpiał Biegły Rewident wpisany na listę pod pozycją 2729 / 2068
Prezes Zarządu Janina Niedośpial ........................................................... W imieniu Polinvest - Audit Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, ul. Lubicz 25 wpisanej na listę podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych pod pozycją 1806 Kraków, dnia 11 września 2002 roku
ANEKS CZĘŚĆ SZCZEGÓŁOWA I. Ocena stosowanego systemu rachunkowości i kontroli wewnętrznej
1. Księgi rachunkowe Spółki prowadzone są zgodnie z Zakładowym Planem Kont opisującym przyjęte w Spółce zasady rachunkowości i zawierającym w szczególności: ˇ zasady wyceny aktywów i pasywów, ˇ zasady prowadzenia ewidencji rzeczowego majątku trwałego, ˇ zasady ewidencji kosztów. Stosowany w Spółce ZPK nie zawiera następujących elementów wymaganych przez ustawę o rachunkowości: ˇ zasad ewidencji operacji gospodarczych na kontach syntetycznych. Ponadto określone w załączniku do ZPK zasady są niepełne i niezgodne z rzeczywistością: ˇ zasady prowadzenia ksiąg pomocniczych w powiązaniu z kontami księgi głównej, ˇ przyjęte w planie kont zasady wyceny aktywów i pasywów są niepełne i zbyt lakoniczne, nie odpowiadające zmienionej po wprowadzeniu cen standardowych rzeczywistości, ˇ brak prawidłowo prowadzonego dziennika zapisów księgowych, który spełniał by wymagania ustawy o rachunkowości.
Komentarza wymaga aspekt przedstawienia w ZPK zasad ewidencji kosztów zakupu. Spółka w swoim opracowaniu prezentuje sposoby księgowania na kontach operacji gospodarczych, a pomija opis zasad rachunkowości przyjętych przez Jednostkę, w takim zakresie na jaki pozwala ustawa z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości. W ZPK powinny być zaprezentowane rodzaje kosztów rozliczanych międzyokresowo z uwzględnieniem czasu w jakim powinny one być rozliczone.
Przyjęta przez Spółkę zasada wyceny zapasów w cenach standardowych nie ma odzwierciedlenia w budowie planu kont. System finansowy nie przewiduje możliwości ustalania odchyleń od cen standardowych na poszczególnych etapach procesu produkcji, co powoduje, iż odchylenia nie są analizowane i Spółka nie jest w stanie ustalić przyczyn ich powstawania. Bezpośrednim skutkiem takiego stanu rzeczy jest brak systemu oceny rentowności sprzedanych produktów.
Księgi rachunkowe prowadzone są przy użyciu komputerów z wykorzystaniem zintegrowanego programu komputerowego MOVEX R9A. Spółka nie posiada dokumentacji opisującej działanie systemu komputerowego, stosownie do wymogów ustawy o rachunkowości, a w szczególności: - opisu przeznaczenia każdego programu, sposobu jego działania i wykorzystania przetwarzania danych. Opis taki winien jednostce dostarczyć sprzedawca programu, forma tego zapisu winna być zrozumiała dla użytkowników, - omówienia funkcji, stosowanych reguł obliczeń, sposobu sprawdzania poprawności tych obliczeń, - zasad archiwizacji danych w obszarach pracy systemu.
Dane przetwarzane przez zintegrowany system przenoszone są automatycznie do systemu księgowego. Fakt, iż autor programu nie dostarczył użytkującej program firmie szczegółowej dokumentacji o zasadach jego funkcjonowania.
System posiada wady, które mogą być spowodowane: - błędami popełnionymi przy konfiguracji systemu, - brakiem kontroli nad pracą systemu, - brakiem kompleksowych szkoleń pracowników przed uruchomieniem systemu.
System MOVEX został wprowadzony do stosowania w Spółce jednocześnie, bez podziału na poszczególne jego moduły i bez okresu testowania. Stwierdzone wady systemu powinny były wystąpić właśnie w okresie wdrażania, co pozwoliłoby firmie wdrażającej i samej Spółce zareagować na występujące sygnały o nieprawidłowym funkcjonowaniu systemu.
Nie powinna również występować sytuacja, w której automatyczne powiązania korygowane są ręcznymi poleceniami księgowania, gdyż zapisy automatyczne powodują przeniesienie kosztów zużycia materiałów podwójnie.
Wady systemu to: - nieprawidłowe przenoszenie ceny standardowej przy zamianie indeksów w strukturach produkcyjnych, - brak blokady daty transakcji na produkcji. W związku z tym pojawiają się tzw. transfery uzupełniające, czyli zamykanie zlecenia już po zakończeniu miesiąca, - system dwukrotnie księguje koszty rodzajowe - raz przy zakupie po raz drugi na kosztach produkcji, w związku z czym pracownicy księgowości ręcznie korygują koszty rodzajowe stosując system procentowy w oparciu o wielkości stanowisk kosztowych, - brak precyzyjnych relacji : magazyn - produkcja - konto księgowe.
2. W toku badania biegły rewident nie stwierdził nieprawidłowości w zakresie: ˇ sposobu dokumentowania operacji do ujęcia w księgach rachunkowych, ˇ poprawności kwalifikowania operacji do ujęcia w księgach rachunkowych, ˇ poprawności otwarcia ksiąg rachunkowych, ˇ właściwego przechowywania ksiąg rachunkowych, dokumentacji księgowej oraz dokumentacji opisującej przyjęte zasady rachunkowości.
3. Biegły rewident na podstawie przeprowadzonego badania nie stwierdził faktu wskazującego na to, że Spółka nie stosuje podstawowych zasad rachunkowości, tj.: ˇ zasady ciągłości, ˇ zasady memoriału, ˇ zasady ostrożnej wyceny, ˇ zasady współmierności.
4. Istniejący w Spółce system kontroli wewnętrznej oparty jest przede wszystkim na kontroli funkcjonalnej wynikającej z podziału funkcji. Badanie systemu kontroli wewnętrznej było przeprowadzone w takim zakresie, w jakim wiąże się ze sprawozdaniem finansowym. Nie miało ono na celu ujawnienie wszelkich ewentualnych nieprawidłowości lub istotnych słabości tego systemu.
5. Inwentaryzacją drogą potwierdzenia sald zostały objęte rozrachunki i środki pieniężne na rachunkach bankowych. Inwentaryzacja majątku trwałego została przeprowadzona w 2000 roku. Drogą spisu z natury potwierdzone zostały stany środków pieniężnych w kasie i produkcji w toku. Inwentaryzacja pozostałych aktywów i pasywów Spółki została przeprowadzona drogą weryfikacji dokumentów i porównania ich z zapisami w księgach rachunkowych.
II. Kompletność i prawidłowość ujęcia pozycji aktywów.
1. Majątek trwały 49.025 tys. zł 1.1. Wartości niematerialne i prawne Pozycja obejmuje: 2.801 tys. zł - koszty prac rozwojowych 154 tys. zł - inne wartości niematerialne i prawne 2.647 tys. zł
Wartości niematerialne i prawne wycenione się według cen nabycia, pomniejszonych o odpisy amortyzacyjne. Wartości niematerialne i prawne o wartości powyżej 3.500,00 zł amortyzowane są metodą liniową. Okresy amortyzacji pozostałych wartości niematerialnych i prawnych nie przekraczają pięciu lat. Koszty prac rozwojowych umarzane są w okresie 10 lat. Wartości niematerialne i prawne o wartości do 3.500 zł amortyzowane są jednorazowo.
1.2. Rzeczowy majątek trwały 40.454 tys. zł Pozycja obejmuje: a. Grunty własne 143 tys. zł b. Budynki i budowle 23.620 tys. zł c. Urządzenia techniczne i maszyny 13.304 tys. zł d. Środki transportu 1.009 tys. zł e. Pozostałe środki trwałe 102 tys. zł f. Inwestycje rozpoczęte 2.276 tys. zł
Ad. a-e) Wyszczególnienie Wartość brutto Umorzenie Odpis Wartość akt wart. socjl. netto
(tys. zł) Grunty własne 143 0 0 143 Budynki i budowle40.517 15.598 1.299 23.620 Urządzeni techn. i masz 47.972 34.591 77 13.304 Środki transportu3.557 2.548 0 1.009 Pozostałe środki trwałe 1.129 1.021 6 102 RAZEM 93.318 53.758 1.382 38.178
Środki trwałe wykazane w bilansie wyceniono w wartości netto tj. według wartości początkowej ustalonej w cenie nabycia lub koszcie wytworzenia, pomniejszonej o odpisy umorzeniowe oraz o odpis aktualizujący wartość socjalnego majątku trwałego. Stan wartości środków trwałych wykazany w bilansie jest zgodny z księgami rachunkowymi i dokumentami prawnymi stwierdzającymi prawa majątkowe Spółki.
Tabela przedstawiająca zmiany w ewidencji środków trwałych w okresie badanym, przedstawiona w notach objaśniających do bilansu, jest prawidłowa. Zmiany w 2001 r. zostały prawidłowo udokumentowane i księgowane.
Stawki amortyzacji ustalono zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych oraz planem amortyzacji. Środki trwałe o wartości powyżej 3.500,00 zł ujmowane są w ewidencji środków trwałych i amortyzowane metodą liniową. Środki trwałe o wartości początkowej do 3.500,00 zł są amortyzowane jednorazowo. Klasyfikacja rodzajowa środków trwałych i terminy rozpoczęcia oraz zakończenia naliczeń są prawidłowe.
Ad. f) Stan inwestycji rozpoczętych na 31.12.2001 r. wynosił 2.276 tys. zł. i dotyczył jednego zadania inwestycyjnego - modernizacja dachu hali głównej.
1.3. Finansowy majątek trwały5.770 tys. zł
Finansowy majątek trwały stanowią: - akcje i udziały, w tym: 10.188 tys. zł ˇ w jednostkach zależnych i stowarzyszonych 9.990 tys. zł - odpis aktualizujący wartość finansowego - majątku trwałego 4.418 tys. zł ˇ w jednostkach zależnych i stowarzyszonych 4.220 tys. zł Razem 5.770 tys. zł
Nabyte akcje i udziały w tym jednostek zależnych i stowarzyszonych nie notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych wycenione zostały w wartości nabycia pomniejszonej o odpisy spowodowane trwałą utratą ich wartości.
Spółka posiada następujące papiery wartościowe: Nazwa Wart Odpis akt. Wartość bilansowa w cenie nabycia wart. majątku Piotrkowska Fabryka Mebli S.A. 5.770 0,00 5.770 Gdański Przemysł Drzewny SA 4.220 4.220 0 Inne udziały/akcje 198 198 0 Razem 10.188 4.418 5.770
1.4. Należności długoterminowe pozycja nie występuje 2. Majątek obrotowy42.624 tys. zł
Pozycja bilansowa obejmuje: Zapasy 28.818 tys. zł Należności krótkoterminowe 13.384 tys. zł Papiery wartościowe przeznaczone do obrotu - Środki pieniężne 422 tys. zł Razem 42.624 tys. zł
ANEKS
2.1. Zapasy 28.818 tys. zł
Pozycja bilansowa obejmuje: a) Materiały 11.005 tys. zł b) Półprodukty i produkty w toku 8.808 tys. zł c) Wyroby gotowe 7.465 tys. zł d) Towary 1.408 tys. zł e) Zaliczki na poczet dostaw 132 tys. zł
ad. a) Materiały wycenione zostały w cenach zakupu pomniejszone o odpis aktualizujący wartość materiałów, utworzony na materiały zalegające. Materiały w magazynach Spółki 13.287 tys. zł Odpis aktualizujący wartość materiałów 2.282 tys. zł Wartość bilansowa materiałów 11.005 tys. zł
Spółka przeprowadziła inwentaryzację materiałów według stanu na dzień 31.12.2001 r. Różnice inwentaryzacyjne zostały rozliczone i wprowadzone do systemu zintegrowanego i stamtąd do ksiąg rachunkowych badanego okresu.
ad. b) Półprodukty i produkcja w toku ustalone zostały na dzień bilansowy według danych wynikających z ksiąg rachunkowych: ? niezakończone zlecenia produkcyjne produkcji podstawowej 65 tys. zł ? koszty produkcji przygotowawczej 67 tys. zł ? niezakończone zlecenia produkcji pomocniczej 2.180 tys. zł ? półfabrykaty 6.410 tys. zł Razem wartość produkcji w toku i półproduktów 8.722 tys. zł Odchylenia od cen standardowych - wyliczone metodą statystyczną 86 tys. zł Wartość bilansowa materiałów 8.808 tys. zł
Niezakończone zlecenia produkcyjne produkcji podstawowej wycenione zostały według poniesionych kosztów materiałów bezpośrednich i robocizny bezpośredniej. Koszty produkcji przygotowawczej - według kosztu materiałów bezpośrednich. Niezakończone zlecenia produkcji pomocniczej - według rzeczywistych kosztów wytworzenia. Półfabrykaty - według cen standardowych. ( ewidencyjnych) Ceny standardowe są rezultatem przetwarzania operacji w systemie zintegrowanym MOVEX, z którego dane wychodzące nie były objęte badaniem prawidłowości wyceny, gdyż obszar ten jest niesprawdzalny. Szczegółowe informacje o systemie zamieszczone zostały w części ogólnej niniejszego raportu. W toku dodatkowego badania spółka przedstawiła badającym dokumenty potwierdzające zachowanie ostrożnej wyceny produktów gotowych, których wartość nie jest wyższa od cen sprzedaży netto. W związku z powyższym półfabrykaty wycenione są z zachowaniem wyżej wymienionej zasady. ad. c) Produkty gotowe w magazynach Spółki 7.808 tys. zł Odpis aktualizujący wartość wyrobów 1.374 tys. zł Odchylenia od cen standardowych - wyliczone metoda statystyczną 1.031 tys. zł Wartość bilansowa materiałów 7.465 tys. zł
Produkty gotowe wycenione zostały według cen standardowych ewidencyjnych pomniejszonych o odpis aktualizujący wartość zapasu wyrobów gotowych zalegających oraz powiększonych o odchylenia od tych cen wyliczone metodą statystyczną.
Po uzyskaniu od spółki dodatkowych materiałów w postaci wydruków stanów magazynowych wyrobów gotowych na dzień 31.12.2001 wyceną wyrobów gotowych według cen ewidencyjnych na dzień 31.12.2001 wydrukiem średnich cen sprzedaży netto w roku 2001 oraz dokonaniu wyrywkowego badania prawidłowości wyceny możemy stwierdzić, iż produkty gotowe zostały wycenione według cen ewidencyjnych , nie wyższych niż cena sprzedaży netto .
ad. d) Towary wykazane w bilansie w wartości 1.408 tys. złotych obejmują: ˇ towary w salonie meblowym 751 tys. zł ˇ towary w magazynie Spółki 368 tys. zł ˇ towary poza jednostką 288 tys. zł ˇ towary w kawiarni w Rabce 1 tys. zł Razem 1.408 tys. zł
Towary zostały wycenione według cen nabycia nie wyższych od ich cen sprzedaży netto. ad. e) Zaliczki na poczet dostaw w kwocie 132 ty. zł obejmują zrealizowane przedpłaty na rzecz dostawców.
2.2. Należności i roszczenia 13.384 tys. zł
2.2.1. Należności z tytułu dostaw i usług 12.182 tys. zł
Należności wycenione zostały w kwocie wymagającej zapłaty. Należności wątpliwe zostały przez Spółkę objęte rezerwami w wysokości 2.591 tys. zł. Kryterium utworzenia rezerw było opóźnienie w spłacie należności powyżej 360 dni. Należności w walutach obcych zostały przeliczone na 31.12.2001 r. według średniego kursu NBP. Inwentaryzacja należności została przeprowadzona wg stanu na dzień 31.12.2001 r. Do dnia 10.03.2002 r. rozliczone zostały należności w wysokości 8.146 tys. zł.
2.2.2. Należności z tytułu podatków, dotacji i ubezpieczeń społecznych 536 tys. zł Pozycja obejmuje należność z tytułu podatku od towarów i usług VAT naliczonego, do odliczenia w deklaracji za miesiąc styczeń 2002 r.
2.2.3. Pozostałe należności 666 tys. zł
Pozycja bilansowa obejmuje: - należności z tytułu nadmiernego wykorzystania ZFŚS w latach poprzednich 420 tys. zł - rozrachunki z pozostałymi kontrahentami 135 tys. zł - rozrachunki z tytułu pożyczek z ZFŚS 71 tys. zł - pozostałe rozrachunki z pracownikami 37 tys. zł - inne rozrachunki 3 tys. zł Razem 666 tys. zł Pozostałe należności wycenione zostały w wartości wymagającej zapłaty. 2.3. Papiery wartościowe przeznaczone do obrotu nie występują
2.4. Środki pieniężne 422 tys. zł Pozycja obejmuje: a) środki pieniężne w kasie 101 tys. zł b) środki pieniężne w banku 302 tys. zł c) inne środki pieniężne 19 tys. zł
Wartość środków pieniężnych wykazanych w sprawozdaniu finansowym zgodna jest z zapisami księgowymi. Środki pieniężne zostały wycenione w wartości nominalnej. Inwentaryzacja środków pieniężnych w kasach Spółki została przeprowadzona według stanu na 31. 12.2001 r. Stany środków pieniężnych na rachunkach bankowych zostały potwierdzone przez obsługujące Spółkę banki. Środki pieniężne wyrażone w walutach obcych przeliczono na PLN po obowiązujących na dzień bilansowy średnich kursach walut ogłoszonych przez NBP.
3. Rozliczenia międzyokresowe 4.856 tys. zł
Pozycję stanowią: a) czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów 225 tys. zł b) inne rozliczenia międzyokresowe kosztów 4.631 tys. zł
Czynne rozliczenia międzyokresowe stanowią koszty, które zostały poniesione w roku 2001 lub w latach poprzednich, a dotyczą następnych okresów sprawozdawczych. Inne rozliczenia międzyokresowe kosztów dotyczą aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego związanego z ujemnymi różnicami przejściowymi.
Kompletność i prawidłowość ujęcia pozycji pasywów
1. Kapitał własny 36.013 tys. zł
1.1. Kapitał akcyjny 6.185 tys. zł
Kapitał akcyjny Spółki na dzień 1.01.2001 r. wynosił 6.185.381,10 złotych i dzielił się na: - 1.654.670 akcji zwykłych serii A o wartości nominalnej 2,33 złotych każda, - 1.000.000 akcji zwykłych serii B o wartości nominalnej 2,33 złotych każda. W badanym roku nie wystąpiły zmiany w wysokości kapitału akcyjnego Spółki. Stan ten zgodny jest ze statutem i odpisem aktualnym z rejestru przedsiębiorców (nr KRS: 0000029339).
1.2. Kapitał zapasowy 52.822 tys. zł
Stan kapitału zapasowego na dzień 01.01.2001 r. 64.412 tys. zł ˇ zmniejszenie z tytułu pokrycia straty za rok 200011.743 tys. zł ˇ zwiększenie kapitału zapasowego związane z likwidacją ŚT objętych aktualizacją wyceny na dzień 1.01.1995 r. 153 tys. zł Stan kapitału zapasowego na dzień 31.12.2001 r.52.822 tys. zł
1.3. Kapitał rezerwowy z aktualizacji wyceny 10.859 tys. zł
ˇ Stan kapitału rezerwowego z aktualizacji wyceny na dzień 01.01.2001 r. 11.012 tys. zł ˇ Zmniejszenie kapitału z tytułu likwidacji w 2001 r. ŚT aktualizowanych na 01.01.1995 r. 153 tys. zł Stan kapitału rezerwowego z aktualizacji wyceny na dzień 31.12.2001 r. 10.859 tys. zł
1.4. Pozostałe kapitały rezerwowe nie występują 1.5. Nie podzielony wynik finansowy z lat ubiegłych - 3.148 tys. zł
Niepodzielona strata z lat ubiegłych stanowi korekty wynikające ze zmian stosowanych zasad rachunkowości w latach ubiegłych. Pozycja dotyczy: ˇ przeceny zapasów surowców nie przydatnych do produkcji już w latach poprzednich w kwocie -2.169 tys. zł ˇ przeceny niechodliwych wyrobów już w latach poprzednich -826 tys. zł ˇ odpisu na koszty ISO - procedura zaniechana -100 tys. zł ˇ częściowy odpis aktualizujący na wartość finansowego majątku trwałego -1.238 tys. zł ˇ rozliczenie z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych +1.185 tys. zł
1.7. Wynik finansowy netto roku obrotowego - strata 30.705 tys. zł
Osiągnięta w badanym okresie strata netto wynika ze sporządzonego, za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2001 roku, rachunku zysków i strat.
2. Rezerwy 2.571 tys. zł
Na pozycję rezerw składają się: ˇ Rezerwa na odroczony podatek dochodowy od osób prawnych2.369 tys. zł ˇ Pozostałe rezerwy - rezerwa utworzona na koszty odsetek naliczonych decyzją UKS 202 tys. zł
3. Zobowiązania długoterminowe 2.476 tys. zł w tym: - długoterminowe kredyty bankowe 2.476 tys. zł Pozycję stanowi część zadłużenia Spółki wobec Raiffeisen Bank Polska z tytułu kredytu inwestycyjnego, którego termin spłat przypada na okres po 31.12.2002 r. Spółka naliczyła na 31.12.2001 r. odsetki od kredytu, które zostały wykazane w pozycji pozostałe zobowiązania krótkoterminowe 4. Zobowiązania krótkoterminowe i fundusze specjalne48.176 tys. zł 4.1. Zobowiązania krótkoterminowe 48.176 tys. zł
4.1.1. Kredyty bankowe 19.209 tys. zł
Według stanu na 31.12.2001 r. Spółka posiadała następujące kredyty: Wyszczegónienie Waluta Zadłużenie na 31.12.2001 r. (tys. zł) Kredyt obrotowy krótkoterminowy z PKO S.A. PLN 7.700 Kredyt obrotowy z PKO S.A. PLN 1.150 Kredyt obrotowy z BRE Bank S.A. PLN 2.750 Kredyt krótkoterminowy z Raiffeisen Bank Polska EUR 6.194 Część kredytu inwestycyjnego z Raiffeisen Bank Polska, którego termin spłaty przypada na rok 2002 PLN 1.415
Zobowiązania z tytułu udzielonych kredytów zostały wycenione w wartości wymagającej zapłaty, tj. po naliczeniu odsetek należnych bankom na dzień 31.12.2001 r. Odsetki te zostały wykazane w pozycji pozostałe zobowiązania krótkoterminowe.
Zabezpieczeniem udzielonych kredytów zgodnie z umowami kredytowymi są: ˇ Kredyt obrotowy krótkoterminowy z PKO S.A. - hipoteka zwykła w kwocie 7.700 tys. zł ustanowiona na nieruchomości Spółki, - weksel własny in blanco, - przelew wierzytelności od IKEA - umowa przelewu wierzytelności z dnia 30.03.01 r. ˇ Kredyt obrotowy z PKO S.A. - hipoteka zwykła w wysokości 1.150 tys. zł ustanowiona na nieruchomości Spółki, - przewłaszczenie zapasów materiałów o wartości ewidencyjnej 2.029 tys. zł wg stanu na 31.05.2001 r., - weksel własny in blanco.
ˇ Kredyt obrotowy z BRE Bank S.A. - weksel własny in blanco, - zastaw rejestrowy na środkach trwałych - szacunkowa wartość zastawionych środków 2.102 tys. zł (umowa zastawnicza z dnia 30.05.01 r.) ˇ Kredyt krótkoterminowy z Raiffeisen Bank Polska - weksel własny in blanco, - cesja przyszłych wierzytelności wynikających z kontraktów z firmami: MOBILAR, HUTTEN, NORDTA (COUNTRY PINE), - hipoteka kaucyjna na nieruchomości Spółki w wysokości 1.500 tys. EUR, - zastaw rejestrowy na akcjach Piotrkowskiej Fabryki Mebli S.A. o wartości księgowej 5.770 tys. złotych, - zastaw na zapasach wyrobów gotowych o wartości 7.000 tys. zł według bilansu na 30.06.1999 roku, ˇ Kredyt inwestycyjny z Raiffeisen Bank Polska - weksel własny in blanco, - zastaw rejestrowy na zapasie materiałów (9.000 tys. zł), - zastaw rejestrowy na zapasie wyrobów gotowych (7.000 tys. zł), - hipoteka kaucyjna na nieruchomości Spółki do wysokości 11.500 tys. zł.
4.1.2. Zaliczki na poczet dostaw 37 tys. zł Stanowią otrzymane przedpłaty od odbiorców
4.1.3. Zobowiązania z tytułu dostaw i usług 20.713 tys. zł obejmują: ? zobowiązania krajowe 15.912 tys. zł ? zobowiązania zagraniczne 3.724 tys. zł ? inne zobowiązania handlowe 294 tys. zł ? noty odsetkowe wystawione przez dostawców 487 tys. zł ? zobowiązania z tytułu zakupu materiałów 51 tys. zł ? zobowiązania z tytułu faktur kosztowych otrzymanych po dniu bilansowym 245 tys. zł Razem 20.713 tys. zł
Zobowiązania handlowe wycenione zostały na dzień bilansowy w wartości nominalnej. Zobowiązania z tytułu dostaw i usług nie są przez Spółkę regulowane terminowo. Zaległości w zapłacie występują w zakresie zobowiązań wobec dostawców krajowych i zagranicznych. Zdaniem biegłego rewidenta, Spółka winna naliczyć odsetki według stanu na dzień 31.12.2001 r. Wartość zobowiązań przeterminowanych według stanu na dzień bilansowy wyniosła 15.714 tys. zł. Zobowiązania wyrażone w walutach obcych zostały przeliczone według obowiązujących na dzień bilansowy kursach średnich walut ogłaszanych przez NBP. Do dnia 10 marca 2002 r Spółka uregulowała zobowiązania w kwocie: 6.531 tys. zł.
4.1.4. Zobowiązania z tytułu podatków, ceł, ubezpieczeń społecznych 4.948 tys. zł dotyczą: - zobowiązań wobec ZUS 3.200 tys. zł - podatku dochodowego od osób fizycznych 367 tys. zł - podatku od nieruchomości 1.377 tys. zł - pozostałe 4 tys. zł
4.1.5. Zobowiązania z tytułu wynagrodzeń 1.953 tys. zł
Zobowiązania z tytułu wynagrodzeń obejmują wynagrodzenie pracowników za miesiąc grudzień 2001 r. oraz nagrody i odprawy dotyczące 2001 r., które zostały wypłacone w styczniu 2002 r.
4.1.6. Pozostałe zobowiązania krótkoterminowe 1.316 tys. zł Pozostałe zobowiązania obejmują: ? rozrachunki z tytułu PFRON 119 tys. zł, ? rozrachunki z tytułu inwestycji 307 tys. zł, ? rozrachunki z pozostałymi kontrahentami 836 tys. zł, ? inne 54 tys. zł
4.2. Fundusze specjalne
Stan ZFŚS wykazuje wartość ujemną z tytułu nadmiernego wykorzystania funduszu w latach poprzednich. Wartość ta została ujęta w pozycji pozostałe należności. Odpis podstawowy w kwocie 1.489 tys. zł został prawidłowo wyliczony i ujęty w księgach rachunkowych w 2001 roku.
5. Rozliczenia międzyokresowe i przychody przyszłych okresów 7.269 tys. zł Pozycja obejmuje: ˇ bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów 7.187 tys. zł - rezerwa na koszty opłat za środowisko za IV kwartał 2001 r. 112 tys. zł - rezerwa na nagrody jubileuszowe 3.982 tys. zł - rezerwa na badanie bilansu 28 tys. zł - rezerwa na koszty niewykorzystanych urlopów 1.193 tys. zł - rezerwa na koszty ekwiwalentu za pranie odzieży 40 tys. zł - rezerwa na koszty zwolnień grupowych 1.832 tys. zł
ˇ przychody przyszłych okresów 82 tys. zł Pozycję stanowi nadwyżka dodatnich nie zrealizowanych różnic kursowych nad ujemnymi nie zrealizowanymi różnicami kursowymi.
IV.Pozycje kształtujące wynik finansowy działalności Spółki
Spółka sporządziła porównawczą wersję rachunku zysków i strat. Na wykazany wynik z działalności gospodarczej składają się:
Przychody i zyski 1. Przychody ze sprzedaży i zrównane z nimi 109.628 tys. zł ˇ przychody ze sprzedaży produktów107.460 tys. zł ˇ zmiana stanu produktów -6.650 tys. zł ˇ przychód ze sprzedaży towarów i materiałów7.326 tys. zł ˇ koszt wytworzenia świadczeń na własne potrzeby jednostki 1.492 tys. zł
Wszystkie wykazane wartości są zgodne z danymi prowadzonej ewidencji syntetycznej i analitycznej
2. Pozostałe przychody operacyjne1.813 tys. zł ˇ przychody ze sprzedaży składników majątku trwałego 1.345 tys. zł ˇ pozostałe przychody operacyjne, 468 tys. zł w tym: - odstąpienie wieczystej dzierżawy434 tys. zł - pozostałe 34 tys. zł
3. Przychody finansowe 2.312 tys. zł ˇ dywidendy z tytułu udziałów 2 tys. zł ˇ odsetki uzyskane 29 tys. zł ˇ pozostałe 2.281 tys. zł w tym: - dodatnie różnice kursowe 1.637 tys. zł - inne 644 tys. zł
4. Zyski nadzwyczajne nie występują
Przychody i zyski (1+2+3+4) 113.753 tys. zł
Koszty i straty
1. Koszty działalności operacyjnej130.118 tys. zł ˇ wartość sprzedanych towarów i materiałów5.389 tys. zł ˇ zużycie materiałów i energii 48.068 tys. zł ˇ usługi obce 12.225 tys. zł ˇ podatki i opłaty 3.067 tys. zł ˇ wynagrodzenia 45.327 tys. zł ˇ świadczenia na rzecz pracowników10.202 tys. zł ˇ amortyzacja 4.187 tys. zł ˇ pozostałe 1.653 tys. zł
2. Pozostałe koszty operacyjne 6.680 tys. zł obejmują: ˇ wartość sprzedanych składników majątku trwałego1.057 tys. zł ˇ pozostałe koszty operacyjne 5.623 tys. zł w tym: - rezerwy na należności 1.226 tys. zł - rezerwy na koszty zwolnień grupowych1.832 tys. zł - rezerwy na koszty nagród jubileuszowych, odprawy emerytalne i zaległe urlopy pracownicze 925 tys. zł - rezerwa na skutki inwentaryzacji950 tys. zł - rezerwa na koszty z tytułu sankcji ustalonej decyzją UKS 202 tys. zł - pozostałe 488 tys. zł
4. Koszty finansowe 9.097 tys. zł w tym: ˇ odpisy aktualizujące wartość finansowego majątku trwałego 2.983 tys. zł ˇ odsetki do zapłacenia 588 tys. zł ˇ pozostałe 5.526 tys. zł w tym: - ujemne różnice kursowe 1.482 tys. zł - odsetki od kredytów i inne odsetki3.914 tys. zł - pozostałe 130 tys. zł
Straty nadzwyczajne nie występują Koszty i straty (1+2+3+4) 145.894 tys. zł
Ustalenie wyniku finansowego netto Wyszczególnienie Kwota Przychody i zyski 113.753 tys. zł Koszty i straty 145.894 tys. zł Strata brutto - 32.141 tys. zł Obowiązkowe obciążenie wyniku finansowego + 1.436 tys. zł - podatek dochodowy od osób prawnych - - inne obowiązkowe obciążenia + 1.436 tys. zł
Strata netto - 30.705 tys. zł
Podatek dochodowy od osób prawnych Wyliczenie podatku dochodowego przedstawiono w informacji dodatkowej i notach objaśniających do rachunku zysków i strat.
V. Zobowiązania warunkowe
Według stanu na dzień 31.12.2001 r. Spółka posiadała następujące zobowiązania warunkowe: ˇ z tytułu zabezpieczenia spłaty otrzymanych kredytów bankowych - opisano w raporcie w punkcie Kredyty bankowe ˇ pozostałe - przedstawiono w informacji dodatkowej oraz w notach do raportu rocznego.
VI.Zdarzenia po dacie bilansu
ˇ Postanowieniem Sądu Rejonowego w Piotrkowie Trybunalskim Wydział V Gospodarczy z dnia 29.04.2002 r. zostało otwarte postępowanie układowe FAMEG S.A. Postępowaniem objęte będą wszystkie zobowiązania Spółki występujące na dzień otwarcia układu. Zgodnie z wnioskiem wierzyciele posiadający wierzytelności do kwoty 20.000 tys. zł otrzymają spłatę w trzech ratach kwartalnych począwszy od III kwartału 2002 r. Zobowiązania pozostałych wierzycieli, po umorzeniu w 40%, będą spłacone w równych ratach kwartalnych w okresie I kwartał 2003 - IV kwartał 2007 r. Propozycje z wniosku o otwarcie postępowania układowego mogą ostatecznie ulec zmianie w wyniku prac nadzorcy sądowego i ustaleń z wierzycielami. ˇ W dniach 02.01.2002 r. - 06.03.2002 r. została w Spółce przeprowadzona kontrola z Urzędu Kontroli Skarbowej, której zakres obejmował rzetelność deklarowanych podstaw opodatkowania oraz prawidłowość obliczania i wpłacania podatków stanowiących dochód państwa, dochody gmin oraz innych należności pieniężnych budżetu państwa za 2000 r. W wyniku kontroli stwierdzono nieprawidłowości w dokonanych rozliczeniach z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych za 2000 r., które powodują powstanie zaległości podatkowych z tego tytułu w kwocie 786.519 zł (protokół z kontroli z dnia 11.03.2002 r.). Decyzją nr V- 4217/1/02 z dnia 14.03.2002 r. Urząd Skarbowy w Radomsku dokonał zabezpieczenia zobowiązania podatkowego w przewidywanej wysokości 786.519 zł na majątku FAMEG S.A.
VII.Pozostałe sprawozdania sporządzone przez Spółkę
Informacja dodatkowa sporządzona została zgodnie z par 2 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 grudnia w sprawie rodzaju, formy i zakresu informacji bieżących i okresowych oraz terminów ich przekazywania przez emitentów papierów wartościowych dopuszczonych do publicznego obrotu
Sprawozdanie z przepływu środków pieniężnych sporządzone zostało zgodnie z załącznikiem nr 8 do ustawy o rachunkowości oraz z uwzględnieniem wytycznych Ministra Finansów z dnia 23 listopada 1995 roku w sprawie sporządzania sprawozdania z przepływów pieniężnych (Dz. Urz. MF Nr 20 z 1995 roku). Sprawozdanie z przepływu środków pieniężnych wykazuje zmniejszenie stanu środków pieniężnych o 238 tys. zł.
Komentarz Zarządu z działalności Spółki w roku obrotowym sporządzony został stosownie do wymogów określonych w Ustawie o rachunkowości. Prezentowane w nim dane finansowe wynikają ze sporządzonego na dzień bilansowy sprawozdania finansowego
USTALENIA KOŃCOWE
Sprawozdanie finansowe będące przedmiotem badania, obejmujące okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2001 roku jest prawidłowe, rzetelnie i jasno przedstawia sytuację majątkową i finansową, wynik finansowy oraz rentowność jednostki oraz sporządzone zostało zgodnie z ustawą o rachunkowości (Dz. U. Nr 121, poz. 591). Niniejszy raport zawiera 35 stron kolejno numerowanych i parafowanych przez biegłych rewidentów. ....................................................... Janina Niedośpiał Biegły Rewident wpisany na listę pod pozycją 2729/2068 .............................................................. W imieniu POLINVEST - AUDIT Sp. z o.o. wpisanej na listę podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych pod pozycją 1806 ....................................................... Ewa Sieklińska Biegły Rewident wpisany na listę pod pozycją 9771/7290 Kraków, dnia 14 maja 2002 roku
kom emitent abs/zdz