REKLAMA

Emisja gazów cieplarnianych mogłaby spaść o 30 proc., gdyby nie SUV-y

2023-11-24 22:24
publikacja
2023-11-24 22:24

Emisja gazów cieplarnianych mogłaby spaść o ponad 30 proc., gdyby nie SUV-y - poinformował w piątek portal The Guardian, powołując się na raport Global Fuel Economy Initiative (GFEI).

Emisja gazów cieplarnianych mogłaby spaść o 30 proc., gdyby nie SUV-y
Emisja gazów cieplarnianych mogłaby spaść o 30 proc., gdyby nie SUV-y
fot. Mateusz Borek / / Shutterstock

"The Guardian" podaje, że w latach 2010–2022 spadek emisji gazów cieplarnianych wyniósł średnio 4,2 proc., ale byłby znacznie większy, gdyby rozmiary pojazdów nie zwiększały się; mógłby wtedy wynieść aż 30 proc.

Raport Global Fuel Economy Initiative (GFEI) wykazał, że SUV-y stanowią obecnie większość rynku nowych samochodów - 51 proc., a średnia masa pojazdów osiągnęła najwyższy w historii poziom ponad 1,5 tony.

Samochody stają się coraz większe, a średnia powierzchnia nowego modelu sięga 4,2 m2. Firmy motoryzacyjne intensywnie sprzedają SUV-y, ponieważ przynoszą one największy zysk. Wynika to z tego, że są sprzedawane po wyższych cenach, ale mają proporcjonalnie niższe koszty produkcji - informuje "The Guardian".

Autorzy raportu wezwali rządy do nałożenia ograniczeń na rozmiary pojazdów, aby odwrócić trend na SUV-y.

„Rosnące rozmiary pojazdów to ogromny problem, który zagraża wielu aspektom zrównoważonej mobilności, od klimatu po bezpieczeństwo drogowe. Z tego raportu wynika, że musimy odejść od tych pojazdów, jeśli mamy osiągnąć cel GFEI, jakim jest podwojenie efektywności paliwowej samochodów do 2030 r. Rozmiar pojazdu ma znaczenie – w tym przypadku większy zdecydowanie nie znaczy lepszy" - powiedziała Sheila Watson z Fundacji FIA, organizacji charytatywnej zajmującej się ochroną środowiska.

Do redukcji emisji z przemysłu motoryzacyjnego przyczynił się wzrost liczby pojazdów elektrycznych (EV), których w 2022 r. było na rynku 15 proc. W raporcie wskazano, że rynki charakteryzujące się silnym wzrostem w tym obszarze, takie jak Chiny i Europa, odnotowały największą roczną poprawę efektywności energetycznej, wynoszącą blisko 6 proc. Ameryka Północna, która charakteryzuje się niższym poziomem wykorzystania pojazdów elektrycznych, odnotowała roczny wskaźnik poprawy wynoszący zaledwie 1,6 proc.

Dan Sperling, dyrektor Instytutu Studiów nad Transportem na Uniwersytecie Kalifornijskim, powiedział: „Odwrócenie trendu w kierunku większych i cięższych pojazdów jest kluczem do osiągnięcia zrównoważonej mobilności". (PAP)

mwt/ mms/

Źródło:PAP
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (32)

dodaj komentarz
piotr76
I to dobrze pokazuje hipokryzję opłacanych przez korporacje pseudoekologów. Masz się pozbyć starego, oszczędnego samochodu pod rygorem wysokiego podatku i zakazu wjazdu do miasta i kupić nowy model. Tylko wśród tych nowych już prawie nie da się kupić normalnego auta kompaktowego czy sedana, za to wciskają absurdalne sruvy, ważące I to dobrze pokazuje hipokryzję opłacanych przez korporacje pseudoekologów. Masz się pozbyć starego, oszczędnego samochodu pod rygorem wysokiego podatku i zakazu wjazdu do miasta i kupić nowy model. Tylko wśród tych nowych już prawie nie da się kupić normalnego auta kompaktowego czy sedana, za to wciskają absurdalne sruvy, ważące o połowę więcej, podobnie lub bardziej zanieczyszczające środowisko, bo z powodu ich masy spalanie jest podobne lub większe. Do tego ich "kosiarkowe" silniczki po kilku porządnych trasach zaczynają wcinać olej więc mniejsze zanieczyszczanie powietrza można włożyć między bajki.
mistrz_erudycji
Proponuję oddychać co drugi oddech ku chwale głupoty!
welsandar
"średnia masa pojazdów osiągnęła najwyższy w historii poziom ponad 1,5 tony" A dlaczego większyli masę na kategorii B dla elektryków do 4,25 t czy ile tam ? Auta przytyły nie przez SUV-y a przez elektryki. Ale brednie ładnie się sprzedają.
karbinadel
A gdyby wredni ludzie nie oddychali, byłaby jeszcze mniejsza
lutobor
Polacy chcą ekoterroru i chcą być represjonowani przez polityków ekoterrorystów. Gdyby było inaczej, to Polacy przy okazji demokratycznych wyborów głosowaliby inaczej niż głosowali.
zoomek
A ślad węglowy Starlinków?
Rozyebanych Strashipów?
Koszerny jest?
No ba!
Ale twoja kanapka zawiera niekoszerny ślad węglowy - wstydź się goju!
Wprawdzie Krasula fon der Coś-tam musi latatać helikopterem ale to są koszerne loty.
mistrz_erudycji
W bezsensie siła!
(usunięty)
(wiadomość usunięta przez moderatora)
zoomek
Alr to zlecił Biden a Biden jat pacynką kahały czyli morał - to była emisja koszernego metanu ewentualnie koszerna emisja niekoszernego metanu - niepotrzebne skreślić.
Czego nie rozumiesz?

Powiązane: Ochrona klimatu

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki