REKLAMA
ZOOM NA SPÓŁKI

Egzaminy na maszynistów już tylko państwowe. Cel to poprawa bezpieczeństwa

2023-01-01 10:00
publikacja
2023-01-01 10:00

Wprowadzenie państwowych egzaminów na maszynistę przewiduje nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym, która wchodzi w życie 1 stycznia 2023 r. Zmienione przepisy zakładają ponadto utworzenie krajowego rejestru maszynistów i prowadzących pojazdy kolejowe.

Egzaminy na maszynistów już tylko państwowe. Cel to poprawa bezpieczeństwa
Egzaminy na maszynistów już tylko państwowe. Cel to poprawa bezpieczeństwa
fot. Jacek Szydlowski / / FORUM

Nowelizacja przewiduje wprowadzenie jednolitego egzaminu państwowego, który będzie przeprowadzany przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Chodzi o egzamin na licencję maszynisty i świadectwo maszynisty, rozszerzony o część na symulatorze.

Celem tej ustawy jest poprawa bezpieczeństwa na kolei.

Zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami zarówno szkolenie, jak i egzaminowanie na licencję maszynisty i świadectwo maszynisty są realizowane przez ośrodek szkolenia i egzaminowania.

Po wejściu w życie noweli ma nastąpić rozdzielenie funkcji szkolenia i egzaminowania maszynistów. Szkoleniem w dalszym ciągu będą się zajmować ośrodki szkolenia maszynistów i kandydatów na maszynistów, ale egzaminy będą prowadzone przez Prezesa UTK, będącego centralnym organem administracji rządowej, krajową władzą bezpieczeństwa i krajowym regulatorem transportu kolejowego w rozumieniu przepisów UE z zakresu bezpieczeństwa, interoperacyjności i regulacji transportu kolejowego.

Ustawa przewiduje też utworzenie i prowadzenie przez prezesa UTK Krajowego rejestru elektronicznego maszynistów i prowadzących pojazdy kolejowe. W rejestrze będą prowadzone dwie ewidencje - jedna dotycząca kwalifikacji maszynistów, druga związana z monitorowaniem czasu pracy maszynistów i prowadzących pojazdy kolejowe.

W ewidencji będą gromadzone za pomocą aplikacji teleinformatycznej wszelkie dane związane z osobami pracującymi na stanowiskach kolejowych związanych z prowadzeniem pojazdu kolejowego, kandydatami na te stanowiska, a także osobami, którym cofnięto uprawnienia do prowadzenia pojazdu kolejowego.

W ustawie wprowadzono opłaty za egzaminowanie przez Prezesa UTK kandydatów na maszynistów ubiegających się o uzyskanie licencji maszynisty i świadectwa maszynisty, która nie może być wyższa niż równowartość połowy minimalnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, bez wypłat nagród z zysku w pierwszym kwartale roku poprzedniego.(PAP)

autor: Łukasz Pawłowski

pif/ drag/

Źródło:PAP
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (2)

dodaj komentarz
chmiels
za dwa lata: brakuje maszynistów, ceny transportu kolejowego wystrzeliły, braki chipów, zapchane perony, jak to się stało?
tymoteusz_
Celem egzaminów państwowych jest zdobycie kasy do budżetu i możliwość obsadzenia stanowisk egzaminatorów i ośrodków egzaminowania kolesiami (tak jak to się dzieje z WORD i egzaminami na prawo jazdy).

Firmom, które szkoliły maszynistów zależało na jakości bo szkolili pracownika dla siebie. Za chwile pewnie pojawi się nowelizacja
Celem egzaminów państwowych jest zdobycie kasy do budżetu i możliwość obsadzenia stanowisk egzaminatorów i ośrodków egzaminowania kolesiami (tak jak to się dzieje z WORD i egzaminami na prawo jazdy).

Firmom, które szkoliły maszynistów zależało na jakości bo szkolili pracownika dla siebie. Za chwile pewnie pojawi się nowelizacja z koniecznością utworzenia niezależnych ośrodków szkoleniowych w efekcie czego wyszkolenie maszynisty będzie znacznie droższe niż obecnie.

Tak przy okazji, czy na kolei są problemy z bezpieczeństwem?

Powiązane: Kolej

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki