Dwóch klientów Nvidii odpowiada za blisko 40% przychodów spółki - wynika z dokumentacji złożonej do Komisji Papierów Wartościowych i Giełd (SEC). Porównując to do danych sprzed roku, widoczna staje się rosnąca koncentracja sprzedaży giganta technologicznego.


W II kwartale 2025 roku za 39% przychodów Nvdii odpowiadało zaledwie dwóch klientów - wynika z przedstawionego w środę raportu finansowego spółki, złożonego do SEC. Spółka wypracowała w nim łącznie 46,7 mld dolarów przychodów ze sprzedaży. Za 41,1 mld dolarów z tej kwoty (88%) odpowiadała sprzedaż procesorów do centrów danych.
Podmiot określony w dokumentach Nvidii jako “Klient A” odpowiadał za 23% całkowitych przychodów spółki. “Klient B” miał udział w wysokości 16% całkowitych przychodów.
Dla porównania w analogicznym kwartale 2024 roku dwaj najwięksi klienci Nvidii byli odpowiedzialni za odpowiednio 14% i 11% przychodów spółki - zauważył "CNBC".
To prowokuje dyskusję, czy najdroższa giełdowa spółka świata, której wycena wynosi w tej chwili ponad 4,3 biliona dolarów, jest zależna od garstki BigTechów takich jak Microsoft, Amazon, Google i Oracle.
Rzeczywiście, według słów dyrektor finansowej Nvidii, Colette Kress, duzi dostawcy usług w chmurze odpowiadali za 50% przychodów firmy z centrów danych. "Klient A" i "Klient B" nie muszą jednak do nich należeć.
Kim są najwięksi klienci Nvdii?
Odpowiedź na pytanie o tożsamość dwóch podmiotów napędzających sprzedaż Nvidii jest trudniejsza niż mogłoby się wydawać. Spółka ukrywa tożsamość swoich najważniejszych partnerów, a ich zdemaskowania nie ułatwiają dodatkowe informacje podawane w sprawozdaniach.
Po pierwsze Nvidia dzieli swoich klientów na "bezpośrednich" i "pośrednich". Wiadomo, że "Klient A" i "Klient B" zaliczają się do pierwszej grupy.
Jak zwracał uwagę portal "CNBC" klienci bezpośredni nie są użytkownikami końcowymi chipów Nvidii. Są to firmy, które kupują je w celu wbudowania ich w kompletne systemy, które następnie sprzedają centrom danych, dostawcom usług w chmurze i użytkownikom końcowym.
Niektórzy z bezpośrednich klientów to producenci oryginalnych projektów lub sprzętu, tacy jak Foxconn czy Quanta, a inni to dystrybutorzy lub integratorzy systemów, tacy jak Dell.
Klientami pośrednimi są natomiast dostawcy usług w chmurze, firmy internetowe i przedsiębiorstwa, które zazwyczaj kupują systemy od bezpośrednich klientów Nvidii.
Ustalenie tożsamości dwóch najważniejszych klientów Nvidii jest o tyle trudne, że pomimo podanych wcześniej definicji, spółka ma jednak dodatkowe pole do manewru w definiowaniu swoich bezpośrednich i pośrednich odbiorców - zwrócił uwagę portal "CNBC".
Przykładowo Nvidia podaje informację, że niektórzy z bezpośrednich klientów kupują układy scalone w celu budowy systemów na własny użytek. Jednocześnie spółka zauważa, że jej dwóch pośrednich klientów odpowiadało za ponad 10% całkowitych przychodów firmy, kupując systemy głównie od klientów A i B
Żeby dodatkowo utrudnić łamigłówkę, Nvidia stwierdziła, że "firma zajmująca się rozwijaniem i badaniami nad sztuczną inteligencją" odpowiadała za "znaczną" kwotę przychodów spółki dzięki klientom bezpośrednim i pośrednim. Wygląda więc na to, że nazwa spółek odpowiadających za 2/5 przychodów najcenniejszej firmy świata, pozostanie w dalszym ciągu sekretem.
MM


























































