REKLAMA

Drożyzna w marketach. Inflacja niby 5 proc. a ceny w sklepach wzrosły o 50 proc. rdr.

2024-10-23 06:02, akt.2024-10-23 07:32
publikacja
2024-10-23 06:02
aktualizacja
2024-10-23 07:32

Auchan liderem najniższych cen we wrześniu, wyprzedził Selgros i Makro Cash & Carry - podała agencja badawcza ASM SFA.

Drożyzna w marketach. Inflacja niby 5 proc. a ceny w sklepach wzrosły o 50 proc. rdr.
Drożyzna w marketach. Inflacja niby 5 proc. a ceny w sklepach wzrosły o 50 proc. rdr.
fot. George Rudy / / Shutterstock

"Z wrześniowego badania wynika, że pozycję lidera najniższych cen zajął Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency w tej sieci wyniósł 280,27 zł. To wzrost o 96,72 zł, czyli o 52,69 proc. więcej niż najtańszy koszyk w sierpniu, należący przed miesiącem do sieci Lidl" - napisano w raporcie.

Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 6,88 zł (Selgros Cash & Carry) i 7,70 zł (Makro Cash & Carry).

Najwyższą wartość koszyka zakupowego we wrześniu 2024 r. odnotowano w sieci POLOmarket, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 330,30 zł.

Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było zrobić w sklepach typu Cash & Carry - 287,56 zł. Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w dark store - 362,68 zł. Natomiast najtańsze zakupy (305,83 zł) można było zrobić w sklepach hybrydowych, czyli sieciach oferujących sprzedaż stacjonarną oraz internetową.

Średnia cena koszyka zakupowego wzrosła we IX o 8,82 proc., czyli o 25,07 zł mdm i wyniosła 309,27 zł - podała agencja badawcza ASM SFA. W porównaniu z poprzednim rokiem wzrosła o 8,5 proc., czyli 24 zł. Z raportu wynika, że w dziesięciu sieciach średnie ceny koszyków przekroczyły próg 300 zł.

Najmocniej zdrożały napoje (19 proc.), słodycze (11 proc.) i mrożonki (10 proc.) a spadek zanotowały jedynie produkty tłuszczowe (5 proc.). Spadek cen odnotowano jedynie w czterech sieciach, a w pozostałych dziewięciu ceny badanych produktów były wyższe niż w sierpniu.

Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Lidl (71,05 proc.), natomiast największy spadek w sklepach Selgros Cash & Carry (1,16 proc.).

W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 9 na 13 analizowanych sieci. Największy wzrost ceny koszyka zanotowano w sieci Biedronka, w której średnia cena koszyka we wrześniu 2024 r. była wyższa aż o 109,10 zł niż w 2023 r., tj. o 50,31 proc.

W raporcie podano, że we wrześniu w przypadku minimalnych cen produktów liderem został Selgros Cash & Carry, który oferował 12 produktów w cenach minimalnych. Tuż za nim uplasował się Auchan z 11 produktami z najniższymi cenami, a następnie Netto (5 produktów), Kaufland (4 produkty), Makro Cash & Carry (3 produkty), E.Leclerc i Lidl (po 2 produkty).

Najwięcej najdroższych badanych produktów (25) można było we wrześniu znaleźć w sieci Netto. Kolejno uplasowały się sklepy Aldi i POLOmarket (po 6 produktów). Następnie Lidl (5 produktów), Biedronka, Dino, Intermarche (po 4 produkty), Kaufland, E.Leclerc, Selgros Cash & Carry (po 2 produkty), Auchan, Carrefour, Makro Cash & Carry po 1 produkcie z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych. (PAP Biznes)

map/ asa/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (49)

dodaj komentarz
kaczyslaw_
Kiedyś pewien jaszczomb powiedział, że inflacja nie ma wpływu na zasobność portfeli Polaków.

Wystarczy kupować więcej lokomotyw, tankować zawsze za 50 zł i żyć o misce ryżu, ew. kupować chleb baltonowski, który ów jaszczomb kupuje.
jas2
Następny nie odróżnia dóbr inwestycyjnych od konsumpcyjnych.

Pisz na "Pudelku". Tam będziesz miał poklask.
artur753
Inflacja 4,9% jedna z najwyższych w Europie i rośnie, gospodarka się zwija, Giełda leci na łeb, złotówka tak samo. Wrócimy do wyjazdów na szparagi.
sterl
Biedronka musi zarobić na premie w UOKIK 0,5 mld zł..
mesten
25 lat walki z inflacją zostało zamarnowanych przez populistycznych polityków.
mikewittmann
Cóż, podatek inflacyjny i długi trzeba kiedyś zapłacić.
jas2
Za czasów PiS staliśmy na skraju przepaści.

Teraz zrobiliśmy wielki krok naprzód!
jas2 odpowiada (usunięty)
Przecież napisałem, że za nowej władzy zrobiliśmy krok naprzód.
peluquero
Pozycję lidera w tym roku jak i w poprzednim zajęła szklarnia 4x8 z warzywami, postawiona na wynajętym u rolnika polu, u którego biorę też jajka kurze i przepiórcze, oraz masło i ser, które wraz z przetworami z owoców (zamawiam u niego produkcję domową przy okazji jak on robi) trzymam sobie w piwniczce (może nie zaizolowana jak yakhchal,Pozycję lidera w tym roku jak i w poprzednim zajęła szklarnia 4x8 z warzywami, postawiona na wynajętym u rolnika polu, u którego biorę też jajka kurze i przepiórcze, oraz masło i ser, które wraz z przetworami z owoców (zamawiam u niego produkcję domową przy okazji jak on robi) trzymam sobie w piwniczce (może nie zaizolowana jak yakhchal, ale robi robotę tak że nie czujesz 'przednówka', piwniczka też u niego na podwórku).

Koszty wynajmu gruntu, doglądania i pielęgnacji, dorzucenia się do ziarna, nawożenia, zapłacenia za produkcję przetworów to jest 1/10 tego co wydałby w markecie.
szprotkafinansjery
Czyli jesteś uzależniony od podmiotu trzeciego (nie twoja ziemia, nie twój nabiał, nie twój drób, nie twoje know-how jeśli chodzi o przetwórstwo)? :D

Powiązane: Zakupy

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki