Dostali dofinansowanie, weszli na rynek e-biznesu

Wiele mówi się o dotacjach z działania 8.1 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, o terminach naborów, zmienionych kryteriach oceny, ale niewiele uwagi poświęca się pokazaniu na co poszły unijne środki oraz czy młodym firmom udało się – po pierwsze zrealizować projekty, po drugie - odnieść sukces. ,,Fundusze Europejskie’’ przyglądają się kilku młodym firmom, które otrzymały dofinansowanie z PO IG 8.1.

Pierwszy nabór wniosków z działania 8.1 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (,,Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej’’) odbył się w 2008 roku, ale z roku na rok jego popularność rosła. Z dofinansowania korzystali nie tylko doświadczeni już przedsiębiorcy, ale przede wszystkim młodzi pasjonaci, którzy chcieli zrealizować swoje e-biznesowe plany, wdrożyć nowoczesne rozwiązania lub zaoferować elektroniczne usługi. Do tej pory polscy przedsiębiorcy mogli starać się o unijne środki w pięciu naborach: jednym w 2008 roku, trzech w 2009 oraz jednym w 2010 r. Ci przedsiębiorcy, którzy złożyli swój wniosek w ostatnim naborze (do 30 września 2010 roku), czekają właśnie na decyzję czy za pieniądze z Unii Europejskiej będą mogli zrealizować swoje pomysły. Inni dopiero myślą o złożeniu wniosków w jednym z ostatnich naborów – jedynym konkursie w 2011 roku organizowanym na przełomie maja i czerwca.

Zaostrzone kryteria

Największą popularnością cieszył się nabór prowadzony w październiku 2009 roku, jeszcze przed wprowadzeniem elektronicznego systemu rejestracji wniosków. Pamiętamy jak media pokazywały dantejskie sceny dziejące się przed budynkiem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości – komitety kolejkowe, a w nich ludzie spędzający noc w śpiworach podczas jesiennych przymrozków, a następnie walka o pierwszeństwo w złożeniu wniosków. Takie sceny nie były odnotowywane później nie dlatego, że działanie 8.1 straciło na popularności, ale dzięki zmianom w generatorze wniosków, których dokonała PARP, a które ogłosiło Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Raport specjalny Bankier.pl

Jak założyć sklep internetowy

Chcesz zarabiać w sieci? Planujesz założyć własny e-sklep, ale nie wiesz od czego zacząć? Ten raport jest dla Ciebie!

 

Dlatego nabór prowadzony w 2010 roku (od 30 lipca do 30 września) był spokojny i dokładnie zaplanowany. Niestety zmieniła się nie tylko procedura składania wniosków (obecnie przez Internet), ale zaostrzone zostały kryteria ich oceny oraz – co istotne – kwota dofinansowania. O tym czy projekt zostanie zakwalifikowany ma decydować jego jakość, innowacyjność i efektywność ekonomiczna, zaś przedsiębiorcy zamiast 850 tys. zł będą mogli otrzymać ,,tylko’’ do 560 tys. złotych dofinansowania. Ostatni nabór, zakończony 30 września, przyciągnął 1852 przedsiębiorców, którzy obecnie czekają na wyniki o przyznaniu dotacji. Musimy jednak pamiętać, że wszystkie informacje na temat działania PO IG 8.1 (terminy, kryteria, dokumentacje), choć niezwykle istotne, nie wyczerpują tematu. Wszak e-biznesy powstały (i otrzymały dotację) po to, aby zrealizować dalekosiężne plany firm, pomóc im wdrażać innowacyjne rozwiązania i – co kluczowe – odnosić rynkowy sukces. Za dofinansowaniem projektów stoją więc nowo powołane firmy– start upy, które powoli zaczynają pokazywać swoje pomysły Polsce i… światu.

Początek drogi. Kolejki, umowy i finanse

Wiele „osiem jedynek” – jak się potocznie mówi o firmach, które otrzymały dofinansowanie – swoją przygodę z dotacją wspomina od kolejek, wielu miesięcy spędzonych na oczekiwaniu na informację o rekomendacji do dofinansowania i następnych miesiącach pochłoniętych czekaniem na podpisanie umowy lub – w przypadku odrzucenia wniosku – na poprawkach oraz wyczekiwaniu informacji o kolejnym naborze. - Pamiętam, że nabór wniosków rozpoczynał się o 9.00. Staliśmy w kolejce przed biurowcem, gdzie znajduje się siedziba Wielkopolskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości już od czwartej rano.

Z każdą godziną rosła liczba aplikujących. Zostaliśmy wpisani na listę kolejkową, zaś gdy o  9.00 otwarto biura WARP-u, nadano nam niezbędne numery i po pół godzinie nasz stos dokumentów, czyli około 100 stron wniosku, został złożony – przypomina sobie Szymon Mydlarz, prezes zarządu firmy Future Net Sp. z o.o., właściciela portalu Pożycz.pl. - Startowaliśmy z wnioskiem w pierwszej rundzie 2009 r. ale wniosek nie został zakwalifikowany do wsparcia i mimo odwołań odrzucony. Złożyliśmy poprawiony wniosek w drugiej rundzie i tym razem nasza walka została zakończona sukcesem. Miesiąc po decyzji o dofinansowaniu podpisaliśmy umowę z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości i zaczęliśmy działać – mówi Leszek Duda, prezes zarządu firmy L-System Sp. z o. o., producenta oprogramowania do organizacji szkoleń – YALA.

Doradcy z działaniem 8.1 mają zawsze, podczas każdego naboru, pełne ręce roboty – wszak przedsiębiorcy są świadomi faktu, że jedna drobna pomyłka może skutkować odrzuceniem wniosku i utratą – choćby „wirtualnych” kilkuset tysięcy złotych. - Pomagamy naszym klientom we wszystkich aspektach pracy nad wnioskiem o dofinansowanie projektu. W przypadku działania 8.1 PO IG duży nacisk kładziemy na merytoryczne przygotowanie planu przedsięwzięcia zgodnie z wytycznymi, a następnie na umiejętne i możliwe szczegółowe opracowanie dokumentacji aplikacyjnej. Kluczowe – już na etapie tworzenia wniosku – jest stworzenie koncepcji efektywnego zarządzania projektem. Szansę na dofinansowanie mają projekty najlepiej uzasadnione i najlepiej „wpisujące się” w cele programu – wyjaśnia Sonia Leszkowicz-Baczyńska z ECDF, Europejskiego Centrum Doradztwa Finansowego z Poznania. Niektóre startupy na informację o dofinansowaniu oraz na podpisanie umowy czekały ponad 9 miesięcy – tak jak spółka Aliter Instytut, wydawca portalu o energii enbook.pl. - Kiedy już podpisaliśmy umowę, wydawało się nam,  że już wszystko w naszych rękach. Niestety okazało się, że tak samo długo jak na podpisanie umowy, czeka się na płatności z PARP – mówi Krzysztof Filipiak, prezes firmy Aliter.

Jednak nie to było i jest kluczowym problemem realizacji projektów z działania 8.1. Firmy zapominają bowiem, że udział w projekcie unijnym to przecież inwestycja, która co prawda zwróci się ze środków UE, ale w transzach i – nierzadko – ze znacznymi opóźnieniami. Zatem o ile podpisanie umowy o dofinansowanie jest doskonałą okazją do świętowania, o tyle jednak prawdziwa „walka na froncie” rozpoczyna się, gdy nasze prace należy finansować. - Wszystkie startupy, które otrzymały dofinansowanie z działania PO IG 8.1  muszą się liczyć z opóźnieniami płatności ze strony instytucji finansującej, a co za tym idzie – zabezpieczyć środki na bieżącą działalność swojej firmy i realizację projektu zgodnie z założonym we wniosku harmonogramem – mówi Sonia Leszkowicz-Baczyńska z ECDF. Projekt musi być realizowany zgodnie z terminarzem niezależnie od opóźnień finansowych.

Idealny wnioskodawca dotacji na e-biznes


Dlatego zawsze mówimy przedsiębiorcom, że projekt UE to inwestycja, która z pewnością się zwróci, ale należy być przygotowanym na samodzielne finansowanie początków realizacji projektu – dodaje Leszkowicz-Baczyńska. Wiele firm przez opóźnienia w płatnościach traci swoją płynność finansową oraz wiarygodność w oczach pracowników, podwykonawców i klientów. Wiele – i jest to tajemnica poliszynela w środowisku „e-biznesowców” – po prostu sprzedaje swoje, rekomendowane do dofinansowani, wnioski. Inne z kolei poszukują inwestorów – a wszystko po to, aby móc przetrwać.

Półmetek. Intensywna praca

Rozpoczęcie prac to moment, na który czekają wszyscy beneficjenci 8.1. Praca nad wdrożeniem innowacyjnej usługi lub stworzeniem unikalnego produktu – niewidoczna nikomu – to najważniejszy etap działań, od którego zależy, na ile firmy będą mogły osiągnąć rynkowy sukces. Ten etap trwa zazwyczaj rok lub nawet dłużej. Zespoły programistów, webmasterów, grafików oraz specjalistów z różnych dziedzin testują funkcjonalności, badają opinie, dopracowują layouty. Ta praca jest kluczowa także z tego względu, że dofinansowanie projektu to jedno, zaś warunkiem powodzenia – formalnego (PARP) i rynkowego – sukcesu e-biznesu jest utrzymanie firmy na poziomie opłacalności jeszcze przez trzy lata po zakończeniu wypłacania dotacji. - Obecnie intensywnie testujemy nasze oprogramowanie do obsługi procesu szkoleń, któremu nadaliśmy nazwę YALA – mówi Leszek Duda. - Programiści dodają kolejne funkcjonalności, a grupy focusowe oceniają produkt. Aplikacja jest w fazie testów, ale już cieszymy się, że zbliżamy się do końca prac  – dodaje.

Finał. Wejście na rynek

Wprowadzenie produktu na rynek to dla beneficjentów działania 8.1 prawdziwy sprawdzian – jakości ich usługi lub produktu, ich pomysłu oraz dokonanej wcześniej analizy rynku i zapotrzebowania. Dla agencji public relations to jednak nie lada wyzwanie. - Wprowadzaliśmy na rynek wiele produktów i wspieraliśmy na tym etapie liczne firmy komercyjne, jednak praca dla projektów dofinansowanych z działania 8.1 to znacznie większe wyzwanie  – mówi Ewa Dobosiewicz z agencji public relations dobocom z Poznania. - Kreatywne idee, świetne narzędzia promocji i znajomość rynku nie wystarczą. Tutaj trzeba mocno pilnować budżetu i nierzadko, za stosunkowo niewielkie kwoty, wymyślić niestandardowe - i co najważniejsze skuteczne - wejście na rynek – dodaje Dobosiewicz.

Niektórzy: ci, którym przyznano dofinansowanie już jakiś czas temu – podczas pierwszych naborów – już prezentują i sprzedają swoje produkty lub usługi. Zaczyna się więc czas kampanii reklamowych, działań promocyjnych w Internecie i innych niebanalnych pomysłów jak zaprezentować się odbiorcom. To także czas uzyskiwania opinii zwrotnych – czy system działa, czy klienci są zadowoleni lub po prostu – czy coś trzeba poprawić. - Z naszą usługą bezpiecznego backupu danych online o nazwie BitBank oficjalnie wystartowaliśmy późnym latem. Dzisiaj, dzięki dobremu produktowi, przemyślanej akcji marketingowej i działaniom PR możemy poszczycić się nawet kilkunastoma tysiącami unikalnych odwiedzin dziennie – chwali się Adam Śniedziewski z Total Safe.

- Cały czas koncentrujemy się na zwiększaniu liczby odbiorców, zaś naszym celem głównym jest wciąż uświadamianie użytkownikom komputerów, że obecnie nie można pozwolić sobie na niearchiwizowanie danych, a tworzenie kopii zapasowych – bez względu na to przy użyciu jakiej technologii - naprawdę się opłaca – dodaje Śniedziewski. Inni zaczynają świętować pierwsze sukcesy frekwencyjne. - Oficjalnie weszliśmy na rynek w połowie stycznia 2011 roku. To był, i nadal jest, czas wytężonej pracy koncepcyjnej, promocyjnej i  programistycznej. Media rozpisywały się o Pożycz.pl, co nas oczywiście cieszy, ale najważniejsze jest to, że na naszym portalu pojawili się użytkownicy i ich liczba ciągnie rośnie – chwali się Szymon Mydlarz.

Dzięki dofinansowaniu z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka z działania 8.1, wspierającego rozwój usług elektronicznych, polscy przedsiębiorcy nie tylko nadążają za zachodnimi rozwiązaniami, z których my mamy później szansę korzystać, ale przede wszystkim  swoje innowacyjne idee wcielają w życie – abyśmy później mogli z nich na co dzień korzystać. Pamiętajmy jednak, że dotacje z działania 8.1 to wielki wysiłek – od momentu aplikacji i tworzenia wniosku, poprzez realizację zadań wymienionych w projekcie, dopinanie budżetu, na rynkowym sukcesie skończywszy. Wszystkich, którzy zamierzają aplikować o środki z działania PO IG 8.1 w najbliższej rundzie czeka pewnie jeszcze sporo pracy.

Leszek Szymański

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.

Nowy komentarz

Anuluj

Kalendarium przedsiębiorcy

  • Termin zapłaty miesięcznej kwoty podatku od nieruchomości przez osoby prawne i jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej.

    Termin zapłaty raty podatku leśnego przez osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej.

    Termin płatności składek oraz złożenia deklaracji przez pracodawców zatrudniających pracowników.

  • Termin zapłaty zaliczki na podatek dochodowy przez osoby prawne.

    Zapłata zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych.

  • Rozliczenie podatku od towarów i usług za poprzedni miesiąc - VAT 7.

    Podatnicy podatku akcyzowego rozliczają akcyzę.

Kalkulator płacowy

Oblicz wysokość pensji netto, należne składki oraz podatek.

Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl