REKLAMA

Czym jeździ szef?

2011-01-11 06:01
publikacja
2011-01-11 06:01
W Ogólnopolskim Badaniu Rynku Flotowego (edycja 2010) wzięło udział niemal tysiąc firm, z czego ponad 78% zatrudniających więcej niż 50 pracowników. Jednym z podstawowych zagadnień, na które miało dać odpowiedź OBRF, było pytanie o najpopularniejsze marki aut wybierane przez polskie przedsiębiorstwa. Między innymi postanowiliśmy zapytać o to, jakimi samochodami jeżdżą osoby z grupy „top management”.

W celu doprecyzowania pojęcia „top management” respondenci usłyszeli podczas przeprowadzania Ogólnopolskiego Badania Rynku Flotowego następujące pytanie: Autami jakich marek jeździ w Pana/Pani firmie „top management”, czyli np. prezes, członkowie zarządu, właściciel firmy?



Oczywiście zdarzają się szefowie polskich firm, którzy wybierając auto dla siebie, decydują się na Porsche czy Jaguara, jednak z pewnością nie jest to grupa dominująca – jest ich odpowiednio zaledwie 0,6% i 0,4%. Nie ulega jednak wątpliwości, że auto dla osób zajmujących najwyższe stanowiska w firmie to nie tylko narządzie pracy, które musi być oczywiście niezawodne. Auto takie to również niezwykle ważny element wspierający budowanie prestiżu i wizerunku osoby z najwyższej kadry zarządzającej. Osoby zatrudnione na najwyższych stanowiskach często mają dowolność w wyborze samochodu dla siebie. W wielu firmach członkowie zarządu czy osoby zatrudnione na stanowiskach dyrektorskich mogą samodzielnie podejmować decyzję o wyborze konkretnego modelu samochodu – jedynym kryterium ograniczającym ten wybór jest określona z góry przez właściciela firmy kwota.

Liderzy w zarządzie


Jak więc kształtuje się zestawienie popularności poszczególnych marek samochodów wybieranych przez osoby pełniące najwyższe funkcje w polskich firmach? Trzy pierwsze miejsca należą do marek niemieckich – uznawanych tradycyjnie za marki najmniej awaryjne, a dodatkowo cieszących się dużym prestiżem. Są to:
  1. Mercedes – z udziałem 10,1%,
  2. Volkswagen – z udziałem 9,8%,
  3. Audi – z udziałem 8,2%.

Co ciekawe, samochody dwóch spośród wymienionych wyżej trzech marek to auta, które znalazły się również w pierwszej trójce w rankingu niezawodności ADAC w 2009 r. w kategorii klasa średnia i wyższa. Przypomnijmy, że wg ADAC najbardziej niezawodnymi modelami były:  Mercedes-Benz klasy C, BMW Serii 3 oraz Audi A6.

Kolejne pozycje to iście „międzynarodowe towarzystwo” – i tak mamy tu: Toyotę na pozycji czwartej z udziałem 7,9%, a zaraz za nią Skodę udziałem 7,8%. Kolejne miejsca zajęły: Volvo (5,9%), BMW (5,8%), Ford (5,6%), Opel (5,1%). Pierwszą dziesiątkę marek wybieranych przez „top management” zamyka Renault z udziałem 4,2%. Pierwsza dziesiątka marek wskazanych jako auta wyższej kadry zarządzającej stanowi łącznie 70,4% z wszystkich wskazanych w tej grupie marek.

W tabeli nr 2 oraz na wykresie zebrane zostały wyniki wszystkich marek, które na podstawie wskazań respondentów uzyskały wynik powyżej 1%. Wśród marek oznaczonych w tabeli jako inne (łączny udział 9,2%) znalazły się takie marki jak: Saab, Seat, Jeep, Chrysler, Mazda, Daewoo, Alfa Romeo, Chevrolet, Land Rover, Porsche, Jaguar, Hyundai, Ssang Yong, Lancia, Infiniti, Bentley oraz Ferrari. Co ciekawe, respondenci wymienili też marki samochodów typowo użytkowych – sporadycznie, ale jednak… były to Iveco, MAN, DAF oraz Scania. Warto jednak pamiętać, że badaniu poddane zostały nie tylko duże firmy o rozbudowanej strukturze, ale również firmy mniejsze, gdzie właściciel niekiedy jest równocześnie pracownikiem zajmującym się operacyjną działalnością firmy.

A w regionach?


Analizie poddaliśmy też popularność poszczególnych marek samochodów wykorzystywanych przez osoby na najwyższych stanowiskach w firmach w poszczególnych województwach. Okazało się, że zwycięski Mercedes swoją pozycję zawdzięcza przede wszystkim firmom z województw: wielkopolskiego, warmińsko-mazurskiego, pomorskiego, łódzkiego, lubuskiego oraz kujawsko-pomorskiego. Z kolei Volkswagen, który w ogólnym zestawieniu marek „top management” zajął pozycję drugą, najpopularniejszy okazał się w województwach: dolnośląskim, opolskim, podkarpackim, świętokrzyskim oraz zachodniopomorskim. Warto zauważyć też, że trzecia pozycja Audi to wynik niezwykle wysokich notowań w województwie mazowieckim (15,11%). Ciekawostką jest wysoka pozycja Opla (11,11%) w województwie Podlaskim oraz Forda (13%) w województwie śląskim – są to bowiem jedyne województwa, w których te właśnie marki uplasowały się na pozycji nr 1, jeśli chodzi o marki aut, jakimi jeżdżą osoby pracujące na najwyższych stanowiskach.

Zobaczmy teraz, które marki motoryzacyjne zajęły trzy pierwsze miejsca, jeśli chodzi o auta wybierane przez top management  w poszczególnych województwach. Z pewnością na uwagę zasługuje fakt, że największą różnorodnością marek samochodów wybieranych przez szefów charakteryzują się województwa:

Podkarpackie – gdzie trzy pierwsze miejsca opanowane zostały aż przez 11 marek:

  • na pozycji nr 1 znalazł się Volkswagen  z udziałem 8,57%,
  • miejsce drugie zajęły: Audi, Honda, Mercedes, Opel, Skoda oraz Toyota – z udziałem po 7,14%,
  • miejsce trzecie z kolei: Ford, Peugeot, Renault oraz Volvo – z udziałem po 5,71%,

Mazowieckie – gdzie trzy pierwsze miejsca opanowane zostały przez sześć marek:

  • pozycję dominującą ma tu zdecydowanie wspomniane wcześniej Audi – 15,11% udziału,
  • miejsce drugie to już jednak aż trzy marki: Mercedes, Skoda, Toyota – z udziałem po 10,07%,
  • pozycja trzecia to z kolej BMW oraz Volvo – po 7,19%,

Świętokrzyskie – gdzie, podobnie jak w przypadku Mazowsza, trzy pierwsze miejsca rozdzielone zostały między sześć koncernów motoryzacyjnych:

  • najczęściej wybieraną marką top management okazał się tu Volkswagen – z udziałem 12,64%,
  • miejsce drugie to Audi i Toyota – z udziałem po 11,49%,
  • pozycja nr 3 z kolei to: Citroen, Mercedes oraz Skoda – z udziałem po 5,75%.  

Na wykresie widoczny jest podział Polski na województwa wraz z przypisanymi markami samochodów wybieranych w danym regionie przez top management najczęściej. Wystarczy rzut okiem na wspomnianą mapę i zdecydowanie widać, że im bardziej na zachód kraju, tym wybory te są bardziej zdecydowane. O ile we wschodniej i południowo-wschodniej części Polski mamy do czynienia z rozdrobnieniem trzech pierwszych pozycji na wiele marek, o tyle na zachodzie pozycje pierwsze są zdecydowanie dominującymi nad pozostałymi.

Przekonaj się jak wiele możesz zyskać biorąc w leasing nieruchomość, samochód, maszyny i urządzenia...


Zdecydowanym liderem jest tu Volkswagen, który wg wskazań respondentów w województwie zachodniopomorskim „opanował” ponad 20% rynku aut dla osób z najwyższej kadry zarządzającej. Marka uplasowała się również na pozycji pierwszej w województwie dolnośląskim (z udziałem 15,15%) oraz opolskim (13,19%). W pozostałych województwach „ściany zachodniej” na pozycji pierwszej uplasował się Mercedes – z wynikami od 15,60% w województwie lubuskim, przez 14,74% w województwie pomorskim, po 11,57 w województwie wielkopolskim.

Małgorzata Łukaszewicz

 
Źródło:
Tematy
Najtańsze rachunki dla firm. Sprawdź, gdzie nie przepłacisz
Najtańsze rachunki dla firm. Sprawdź, gdzie nie przepłacisz

Komentarze (1)

dodaj komentarz
kosmoss
Volvo zyskało modelami S60 i V60, bardzo duże zainteresowanie jest tymi samochodami.

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki