Tym razem to społeczność skupiona wokół platformy Steam wybrała najlepsze gry roku. Wśród zwycięzców znalazły się dwie polskie gry, których producenci i wydawcy są notowani na rynku głównym GPW.


Tradycyjnie koniec starego i początek nowego roku to okres podsumowań, plebiscytów i nagród za minione 12 miesięcy. W ubiegłym tygodniu przedstawiliśmy laureatów najbardziej popularnych gier sprzedawanych na platformie pod względem wygenerowanych przychodów czy liczby jednoczesnych graczy. W zestawieniu opracowanym przez zespół Steam znalazło się kilka polskich produkcji z „Cyberpunkiem 2077” i „Outriders” na czele. Teraz to społeczność platformy miała okazję wybrać najlepsze gry w kilku kategoriach. Na liście laureatów jest produkcja od największego giełdowego studia w Polsce oraz tytuł wydany przez świeżo upieczonego debiutanta na GPW.
Użytkownicy Steam w dniach od 22 grudnia do 3 stycznia mogli zagłosować w 10 kategoriach: gra roku; gra roku VR; owoc miłości; razem raźniej; znakomity styl wizualny; najbardziej innowacyjna rozrywka; najlepsza gra, w której jesteś do bani; najlepsza ścieżka dźwiękowa; gra ze znakomitą fabułą; usiądź i zrelaksuj się. Pełna lista laureatów znajduje się tutaj.
Nie taki zły, a będzie jeszcze lepszy
Najlepszą produkcją w kategorii „gra ze znakomitą fabułą” został według społeczności „Cyberpunk 2077”. „Trzyma w napięciu jak telenowela i jest tak dopracowana jak scenariusz wysokobudżetowego serialu. Tej grze należą się brawa za to, że dzięki niej coś odczuwamy!” – napisano w podsumowaniu wyróżnienia.
Bez wątpienia obok produkcji CD Projektu nie można przejść obojętnie. Mimo falstartu z premierowym wydaniem (zwłaszcza na konsole), gra w ciągu roku uległa znaczącej poprawie i dzięki temu zbiera coraz lepsze recenzję. Gracze przekonują się do produkcji o czym świadczy ponad 11 tys. recenzji użytkowników napisanych tylko w ostatnim miesiącu, z których 74 proc. ocenia grę pozytywnie. W sumie do już ponad 420 tys. w większości pozytywnych recenzji. Wszcyscy czekają jednak na wersję na najnowsze generacje konsol, która zostanie wydana w pierwszym kwartale wraz z dużą aktualizacją całej gry CD Projektu.
Cyberpunk był też w wąskim gronie gier nominowanych w kategorii „gra roku”. Tytuł ten przypadł jednak „Resident Evil Village” od japońskiego studia Capcom notowanego na giełdzie w Tokio.
We couldn't have asked for a better start to 2022. Thank you for voting #Cyberpunk2077 the winner in the "Outstanding Story-Rich Game" category! 💛 pic.twitter.com/juWl2Uhscj
— Cyberpunk 2077 (@CyberpunkGame) January 3, 2022
Gotowanie w wirtualnej kuchni
Drugim polskim laureatem jest „Cooking Simulator VR” wyprodukowany przez studio Gameboom VR, a wydany przez debiutującego w grudniu na GPW Big Cheese Studio oraz ich większościowego udziałowca - Grupę PlayWay.
„Ta gra ulepsza rzeczywistość, wykorzystując medium, jakim jest VR, i popycha granice wirtualnego świata.” – podkreślono w komentarzu do nagrody.
Dla działającego od 2018 r. Big Cheese Studio to ogromne wyróżnienie i pierwszy duży sukces zaraz po giełdowym debiucie. Spółka posiada dalsze plany rozwoju tytułu co ma istotnie przełożyć się na wyniki. Planuje m.in. wydanie w pierwszym półroczu wersji na platformę Oculus Quest oraz PS VR.
Trzy nominacje, dwie nagrody. Całkiem dobrze poradziły sobie #polskiegry w plebiscycie #SteamAwards. Gratulacje dla @BigCheee_Studio, @GBoomVR i @CDPROJEKTRED!#polska #Poland #giełda #VRhttps://t.co/a1AEZl4nkz
— PolskiGamedev.pl (@polskigamedev) January 3, 2022
„Cooking Simulator VR dostał najwyższe możliwe wyróżnienie platformy Steam. Jest to pierwsza w historii polskiego gamedevu nagroda gry roku na VR, a druga nagroda dla gry roku po Wiedźminie 3. Bardzo dziękujemy za tak fantastyczny odbiór przez graczy naszej VR-owej odsłony tego projektu. Konkurencja była ogromna, o miano najlepszej gry VR 2021 roku ubiegały się także Sniper Elite VR, Medal of Honor, czy Blair Witch VR Edition” – mówi Łukasz Dębski, prezes zarządu Big Cheese Studio
Jest to najlepiej oceniana gra o tematyce kulinarnej na platformie Steam. Średni czas rozgrywki wynosi 74 minuty. Do tej pory wolumen podstawowej wersji tytułu przekroczył 700 tys. egz., a wraz z dodatkami 1,1 mln (na wszystkie platformy) – napisała spółka w komunikacie prasowym.
Sukces przekłada się na kurs Big Cheese Studio który od debiutu 7 grudnia jest już wyżej o ponad 13 proc. i z każdym kolejny dniem nowego roku śrubuje swoje maksymalne ceny. Wiadomość o sukcesie napędziła wzrosty we wtorek i kurs tuż po godz. 11.00 rósł o prawie 10 proc.
Michał Kubicki