PODCASTPerła w koronie, czyli CPK. Co warto w Polsce zbudować i jak?

Marcel Zatoński2024-05-11 06:00redaktor
publikacja
2024-05-11 06:00

Parę dni po majówce w Katowicach przedstawiciele biznesu i polityki spotkali się na pierwszym po wyborach dużym kongresie - konkretnie na Europejskim Kongresie Gospodarczym. Program był bardzo obfity: rozmawiano m.in. o Ukrainie, polskim bezpieczeństwie, rozwoju przemysłu i energetyki, a także o infrastrukturze i inwestycjach. Te ostatnie wątki są szczególnie interesujące w kontekście toczącej się od kilku miesięcy gorącej dyskusji o CPK.

Perła w koronie, czyli CPK. Co warto w Polsce zbudować i jak?
Perła w koronie, czyli CPK. Co warto w Polsce zbudować i jak?
fot. Forum / / FORUM

W ostatnich tygodniach głos w tej dyskusji zaczęli zabierać przedsiębiorcy, poczynając od Krzysztofa Domareckiego z Seleny, który w specjalnym oświadczeniu poparł ideę budowę nowego portu lotniczego. W trakcie EKG „Puls Biznesu" zaprosił ekspertów i przedstawicieli biznesu do rozmów o tym, czy potrzebujemy nowej infrastruktury, jaka powinna być ta infrastruktura i jak idzie jej budowa - a także m.in. o klimacie inwestycyjnym w kraju.

Pierwszym gościem jest Mikołaj Wild, były prezes CPK, wchodzący w ostatnich miesiącach w intensywne polemiki z Maciejem Laskiem, rządowym pełnomocnikiem ds. tego projektu. W trakcie rozmowy odpowiada m.in. na pytania o to, czy przedstawiany przez niego harmonogram był realny, co dla CPK oznaczałaby rozbudowa Lotniska Chopina i co jest warte ocalenia z kolejowych planów poprzedniego rządu.

W kolejnej rozmowie o rozbudowie istniejącej już infrastruktury, o tym, co może dać Polsce nowa i o alternatywnych wobec CPK koncepcjach mówi Tomasz Szymczak, pełniący obowiązki prezesa Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin. Po nim głos zabiera Paweł Borys, były prezes PFR, a obecnie partner zarządzający w funduszu MCI. Rozmowa zaczyna się od CPK, ale w jej ramach poruszane są też wątki zainteresowania inwestorów Polska i tego, w jakiej kondycji jest krajowy rynek kapitałowy.

Na przyciąganiu inwestorów zna się Krzysztof Drynda, były prezes PAIH, obecnie pracujący w firmie doradczej Tias, obsługującej firmy z Azji. Mówi m.in. o tym, jak wojna wpływa na postrzeganie Polski przez inwestorów z zagranicy, jakie czynniki ryzyka bierze się pod uwagę przy dużych projektach i jak infrastruktura pomaga w ściągnięciu firm.

Audycję zamyka rozmowa z praktykiem, który bezpośrednio odpowiada za realizację wielomiliardowych inwestycji infrastrukturalnych. Cezary Łysenko, członek zarządu i dyrektor operacyjny budownictwa infrastrukturalnego w Budimeksie odpowiada m.in. na pytania o to, czy w Polsce buduje się wystarczająco dużo - i co będzie budowało się w najbliższych latach.

1'27" - Mikołaj Wild o klimacie wokół CPK

7'51" - Tomasz Szymczak o rozbudowie lotnisk

14'03" - Paweł Borys o potencjale Polski

21'40" - Krzysztof Drynda o rywalizacji o inwestorów

27'53" - Cezary Łysenko o tym, co się buduje

Źródło:

W "Pulsie Biznesu" pracuję od wiosny 2011 r. Od samego początku pisałem o sieciach spożywczych i producentach papierosów (ale nie alkoholu!), a z biegiem lat w obszarze moich zainteresowań znalazł się też m.in. rynek telekomunikacyjny i pocztowy. Najchętniej piszę jednak o firmach na skraju upadłości, niezależnie od branży. Po godzinach lekturę bilansów spółek zamieniam na lekturę bilansów drużyn NBA i nudnych powieści, z naciskiem na literaturę obozową, z przyjemnością podyskutuję też z tobą o wyższości gangsterskiego rapu nad każdym innym gatunkiem muzycznym.

Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (49)

dodaj komentarz
stain
Rozumiem, że istnieją ludzie ubodzy intelektualnie, ale nie rozumiem jak może to sięgać takiego poziomu jak w przypadku wyznawców POwskiej sekty. Czy naprawdę tak trudno zrozumieć, ze prawie 40-milionowy kraj potrzebuje portu lotniczego wcale nie większego od tych, które posiadają już od dawna kraje wielokrotnie mniejsze?
ajwajszalom
Już zaraz minie pół roku odkąd pan premier DT nie poszedł do sądu, po tym jak pan były premier JK, mający wgląd w prawie każdy dokument w tym kraju, nazwał pana premiera DT niemieckim agentem.
ajwajszalom
Jedyny argument przeciwko CPK, który ma obecnie znaczenie, to - Fur Deutschland. Fur Deutschland. Fur Deutschland. Fur Deutschland. Fur Deutschland. Fur Deutschland. Fur Deutschland. Fur Deutschland. Fur Deutschland. Fur Deutschland. Fur Deutschland. Fur Deutschland.
ajwajszalom
I na nic wasze swary głupie, wnet i tak będziecie w d.
trolley
Sekciarze od CPK, budujcie go za swoje a od reszty się odp!cie. Przeciez to taka świetna inwestycja hehe. Jaki macie tak naprawdę problem???? Działek nakupiliscie i teraz nie ma co z tym zrobić? XD
trolley
A tak przy okazji to właśnie pisowska sekta położyła CPK bo było na to 8 długich lat kiedy budżet nie trzeszczał w szwach XDXD.
ajwajszalom
Jedyny argument przeciwko CPK, który ma obecnie znaczenie, to - Fur Deutschland. Fur Deutschland. Fur Deutschland. Fur Deutschland. Fur Deutschland. Fur Deutschland. Fur Deutschland. Fur Deutschland. Fur Deutschland. Fur Deutschland. Fur Deutschland. Fur Deutschland.
trolley odpowiada (usunięty)
A o czym ja miałbym z pisowskim .bilem który ma płacone za pisanie bzdur dyskutować? Xd
ajwajszalom odpowiada trolley
Jak Polak ma trzy tygodnie urlopu z tego na 10 dni gdzieś by poleciał w egzotycznym kierunku, to ma tracić 4 doby żeby tłuc się do jakiegoś Radomia, czy innej warszawki i z powrotem. Ty biedny człowieku nie rozumiesz, że Frankfurt funkcjonuje na taką skale tylko dlatego, że Niemiec tam jedzie trzy godziny i za godzinę ma samolot,Jak Polak ma trzy tygodnie urlopu z tego na 10 dni gdzieś by poleciał w egzotycznym kierunku, to ma tracić 4 doby żeby tłuc się do jakiegoś Radomia, czy innej warszawki i z powrotem. Ty biedny człowieku nie rozumiesz, że Frankfurt funkcjonuje na taką skale tylko dlatego, że Niemiec tam jedzie trzy godziny i za godzinę ma samolot, a kupił bilety dzień wcześniej i za 10 godzin jest na Seszelach, wyprawa na lotnisko to nie może być wyprawa życia, bo nikt nie ma na to czasu.
ajwajszalom odpowiada (usunięty)
95% Polaków nie wie, gdzie jest Radom, czym tam dojechać w kilka godzin, a nawet po co miałby tam ktoś jechać, skoro tam samoloty lądują z częstotliwością przylotu Bocianów. Jak ja idę na dworzec to co kilka godzin mam ociąga w wybranym kierunku, Radom to mi się kojarzy z papierosami Radomskimi, a nie z samolotem na Seszele.

Powiązane: Podcast

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki