Profesor Michael Lynn z Uniwersytetu Cornell przeprowadził obserwację 2645 posiłków w 21 różnych restauracjach i dokonał oceny korelacji pomiędzy wysokością napiwku a oceną jakości obsługi. Okazało się, że jest ona bardzo niska. Postanowił zatem sprawdzić, co w istocie ma wpływ na to, że gdy dochodzi do momentu uregulowania swojego rachunku, jesteśmy szczodrzy lub wręcz przeciwnie – napiwku nie zostawiamy wcale.
Chytre triki kelnerów
Lynn wyróżnił w sumie 13 rodzajów zachowań kelnerów, które łapią nas za serce do tego stopnia, że stajemy się bardziej hojni niż zwykle. Co ciekawe, po przeprowadzeniu obserwacji amerykański profesor postanowił zrobić też eksperyment, który miał potwierdzić to, czy jego spostrzeżenia znajdują odzwierciedlenie w rzeczywistości.
![]() |
» LPP przenosi marki do rajów podatkowych – klienci oburzeni |
Dobry efekt daje też delikatne muśnięcie klienta ręką (wzrost o 42 proc.), a także opowiedzenie dowcipu (40 proc.) lub zadanie mu zagadki (18 proc.). Serce klientów topnieje również wtedy, gdy zobaczą na swoim rachunku narysowane słońce – są skłonni podarować kelnerowi napiwek o 37 proc. wyższy niż zwykle. Pozostałe sprytne sposoby, na które zwracamy uwagę podświadomie, to korzystanie przez kelnerów z eleganckich tac przy podawaniu terminali płatniczych, słowo „dziękuję” na rachunku – wzrost o 13 proc., czy próba przepowiedzenia dobrej pogody (18 proc.). Co ciekawe, narysowanie na rachunku uśmiechu zwiększy napiwek jedynie kobietom pracującym w obsłudze gastronomicznej. W przypadku obu płci klient zapłaci jednak o 21 proc. więcej, jeśli wraz z rachunkiem otrzyma cukierka.
Interesujące są również badania francuskich naukowców którzy dowiedli, że kelnerki noszące uniformy koloru czerwonego mogą otrzymać nawet o 26 proc. wyższe napiwki niż wtedy, gdy ich ubranie ma inny kolor. Badacze poprosili jedenaście kelnerek z pięciu restauracji o obsługiwanie klientów w strojach w różnych kolorach. Napiwki wzrosły co najmniej o 14,6 proc., kiedy miały one na sobie uniformy w kolorze czerwonym. Zależność ta dotyczyła jednak tylko napiwków wręczanych przez mężczyzn – kolor ten nie działał na kobiety.
Justyna Niedbał
Bankier.pl
j.niedbal@bankier.pl