Rośnie eksport polskich płytek ceramicznych. Ich producenci borykają się jednak z problemami w kraju - niskimi cenami i rosnącą konkurencją.
Od stycznia do kwietnia z Polski wyeksportowano 14,5 mln metrów kw. płytek ceramicznych o łącznej wartości 78,5 mln euro. To o 7 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2015 roku - informuje "Rzeczpospolita".
Według analityka Centrum Analiz Branżowych (CAB) Maksymiliana Mirosa, wzrost sprzedaży odnotowano na sześciu z siedmiu największych rynków zbytu dla polskich eksporterów płytek. Jedynie w Rosji sprzedaż spadła o 14 proc.
Z kolei po dwóch latach spadku eksportu na Ukrainę, w tym roku sprzedaż wzrosła tam aż o 28 proc. Według danych CAB, głównymi odbiorcami eksportu z Polski pozostają Niemcy, Czesi oraz Słowacy. Największymi konkurentami polskich firm są rywale z Włoch i Hiszpanii, którzy nie tylko walczą o te same rynki eksportowe, ale też mocno zadomowili się w Polsce.
Ministerstwo Rozwoju: 5 perspektywicznych rynków dla polskiej gospodarki
Ministerstwo Rozwoju wybrało 5 rynków perspektywicznych, na których przez najbliższe 3 lata prowadzić będzie intensywną promocję polskiej gospodarki. Do wybranych rynków należą: Algieria, Indie, Iran, Meksyk, Wietnam.
"Celem realizacji programów promocji na rynkach perspektywicznych jest stworzenie przedsiębiorcom narzędzi do ekspansji rynków poza unijnych, często odległych, kosztowych, ale posiadających duży potencjał importowy, o którym przedsiębiorcy nie mają świadomości" - napisano w wtorkowym komunikacie resortu.
Obecnie dla każdego z tych rynków opracowywany jest odrębny program promocji, w ramach którego określone zostaną narzędzia promocyjne służące zwiększeniu poziomu eksportu na danym rynku. Każdy z programów składać będzie się z dwóch części.
(PAP)
mkz/ mars/



























































