REKLAMA

Ceny aut zsuwają się z górki, ale do podnóża bardzo daleko

Marcin Kaźmierczak2025-03-13 06:00redaktor Bankier.pl
publikacja
2025-03-13 06:00

Kolejny miesiąc z rzędu szukający aut w komisach mogli liczyć na obniżki cen, które w kilku województwach były także niższe niż przed rokiem. To pokłosie pęczniejącej oferty polskich komisów.

Ceny aut zsuwają się z górki, ale do podnóża bardzo daleko
Ceny aut zsuwają się z górki, ale do podnóża bardzo daleko
fot. HorozWorks / / Shutterstock

W lutym 2025 r. do Polski sprowadzono 69 150 używanych samochodów osobowych z zagranicy – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Choć to jeden z lepszych wyników w historii, to w porównaniu z ubiegłym rokiem zanotowano spadek o 3,8 proc. Od początku roku w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zarejestrowano 138 629 używanych osobówek z zagranicy – o 0,3 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2024 r.

Ford w ofensywie

W dalszym ciągu najczęściej sprowadzanymi modelami są ople astry i volkswageny golfy. Coraz ciekawiej dzieje się jednak za ich plecami. Z miesiąca na miesiąc słabnie popularność audi a4. Do bazy CEPiK coraz częściej trafiają za to fordy – przede wszystkim focus, kuga i fiesta. W przeciwieństwie do nich passé stał się za to ford mondeo.

Import używanych aut do Polski – najpopularniejsze modele w lutym2025 r.

Lp.

Model

Liczba sprowadzonych egzemplarzy

1.

opel astra

1803

2.

volkswagen golf

1750

3.

audi a4

1497

4.

ford focus

1296

5.

bmw serii 3

1274

6.

ford kuga

1047

7.

audi a3

1041

8.

nissan qashqai

1019

9.

volkswagen passat

996

10.

ford fiesta

958

Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar

Biorąc pod uwagę dwa pierwsze miesiące 2025 r., Ford był drugą najczęściej sprowadzaną marką (12 929 szt.) coraz bardziej zbliżając się liderującego od lat Volkswagena.

Renesans amerykańskich aut

Pozostając w świecie amerykańskich aut, nie sposób nie zauważyć, że to właśnie import zza oceanu rośnie w ostatnim czasie najmocniej. W styczniu i lutym sprowadzono do Polski 12 157 używanych samochodów osobowych i dostawczych o masie do 3,5 t. To wynik o 28,8 proc. wyższy od zanotowanego w analogicznym okresie ubiegłego roku, gdy import z USA zaczął przybierać na sile.

Co więcej, liczba sprowadzanych do Polski aut ze Stanów Zjednoczonych jest obecnie wyższa niż w przypadku popularnej dotychczas Belgii (-10 proc. r/r) i systematycznie zbliża się do Francji (-2,7 proc. r/r).

O ponad 20 proc., choć przy znacznie niższym wolumenie, rośnie również import używanych aut z Kanady (1256 szt.).

Coraz młodsze auta w salonach

O ile w poprzednich latach jak mantrę można było powtarzać, że auta oferowane w polskich komisach są coraz starsze, o tyle obecnie jesteśmy świadkami odwrotnego trendu. Średni wiek aut sprowadzanych z zagranicy utrzymuje się w pobliżu 12 lat.

Jak z kolei wynika z danych AAA Auto, mediana wieku aut w polskich komisach (zarówno samochodów sprowadzonych z zagranicy jak i rejestrowanych już wcześniej w Polsce) wyniosła w lutym 10 lat, przy czym w niektórych województwach nie przekroczyła 9 lat.

Ceny spadają, choć ze szczytu

Choć oferta polskich komisów młodnieje, to nie wiąże się to ze wzrostem cen. Od trzech miesięcy mediana ceny nieznacznie spada. W kilku województwach była także niższa niż przed rokiem. Taka sytuacja miała w lutym miejsce w woj. śląskim, pomorskim, zachodniopomorskim i lubuskim. We wciąż najdroższym woj. mazowieckim była z kolei taka sama jak przed rokiem i wyniosła niespełna 40 tys. zł.

Mediana ceny używanych aut w polskich komisach – luty 2025

Województwo

Mediana ceny

[w zł]

Zmiana m/m

[w proc.]

Zmiana r/r

[w proc.]

mazowieckie

39 900

0,0

0,0

śląskie

33 900

-1,7

-2,9

wielkopolskie

35 000

-3,3

+2,0

małopolskie

36 000

-5,8

+2,9

dolnośląskie

29 500

+1,7

+2,1

pomorskie

33 900

+1,2

-2,9

łódzkie

31 000

-8,8

+3,7

kujawsko-pomorskie

26 900

-6,9

0,0

lubelskie

29 900

-9,1

+11,2

podkarpackie

33 800

-9,9

+13,0

świętokrzyskie

29 900

-13,3

+0,7

zachodniopomorskie

27 000

-10,0

-3,2

warmińsko-mazurskie

28 900

+9,1

+9,5

lubuskie

27 500

-11,9

-5,2

podlaskie

37 900

+2,7

+26,3

opolskie

32 000

0,0

+7,0

Źródło: AAA Auto

W woj. wielkopolskim, małopolskim, dolnośląskim i łódzkim, w których komisy samochodowe wciąż znajdują się w czołówce najdroższych w Polsce, mediana ceny w ujęciu rocznym wzrosła od 2 do niespełna 4 proc.

Mniej niż przed miesiącem oraz przed rokiem oczekiwano za najpopularniejsze w polskich komisach modele aut osobowych: ople astry i audi a4, w przypadku których mediana ceny wyniosła odpowiednio 19,9 oraz 24,9 tys. zł. Najpopularniejsze modele były jednak jednocześnie najstarszymi z medianą wieku, która wyniosła odpowiednio 12 oraz 14 lat. Z grona najpopularniejszych modeli, najłatwiej o młodsze auta było w przypadku skody octavii.

Spadek cen należy wiązać m.in. z rosnącą liczbą używanych aut oferowanych w polskich salonach. Pod lutym, zgodnie z danymi AAA Auto, można w nich było znaleźć 289 704 samochody - o 20,7 proc. a nominalnie o blisko 50 tys. więcej niż w analogicznym miesiącu 2024 r. oraz o 76 proc. (+125 tys. szt.) więcej niż przed dwoma laty.

W tym miejscu trzeba jednak przypomnieć fakt, że choć w ujęciu rocznym mediana ceny liczona dla całej Polski (33,9 tys. zł) wzrosła o 3 proc. a w relacji dwuletniej o 7,6 proc., tak względem lutego 2022 r. wzrost wyniósł 47,4 proc. a nominalnie 10,9 tys. zł.

Wzrost cen, jaki miał miejsce przede wszystkim w 2022 r. związany był z oblężeniem, jakie przeżywały wówczas komisy samochodowe. Te z kolei wynikało m.in. z problemów z dostępnością nowych aut, spowodowaną brakiem podzespołów, m.in. półprzewodników, na dostawy których trzeba było czekać miesiącami.

Źródło:
Marcin Kaźmierczak
Marcin Kaźmierczak
redaktor Bankier.pl

Redaktor Bankier.pl. Zajmuje się tematyką nieruchomości. Przygotowuje raporty dotyczące cen mieszkań, pisze o trendach na tym rynku, monitoruje najciekawsze inwestycje w Polsce i za granicą. Na co dzień śledzi także rynek motoryzacyjny, a swoimi spostrzeżeniami dzieli się w sekcji Moto portalu Bankier.pl. Absolwent politologii na Uniwersytecie Wrocławskim. Tel. 539 672 383.

Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Rynek motoryzacyjny - raporty

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki