Kolejny miesiąc z rzędu szukający aut w komisach mogli liczyć na obniżki cen, które w kilku województwach były także niższe niż przed rokiem. To pokłosie pęczniejącej oferty polskich komisów.


W lutym 2025 r. do Polski sprowadzono 69 150 używanych samochodów osobowych z zagranicy – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Choć to jeden z lepszych wyników w historii, to w porównaniu z ubiegłym rokiem zanotowano spadek o 3,8 proc. Od początku roku w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zarejestrowano 138 629 używanych osobówek z zagranicy – o 0,3 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2024 r.
Ford w ofensywie
W dalszym ciągu najczęściej sprowadzanymi modelami są ople astry i volkswageny golfy. Coraz ciekawiej dzieje się jednak za ich plecami. Z miesiąca na miesiąc słabnie popularność audi a4. Do bazy CEPiK coraz częściej trafiają za to fordy – przede wszystkim focus, kuga i fiesta. W przeciwieństwie do nich passé stał się za to ford mondeo.
Import używanych aut do Polski – najpopularniejsze modele w lutym2025 r. |
||
---|---|---|
Lp. |
Model |
Liczba sprowadzonych egzemplarzy |
1. |
opel astra |
1803 |
2. |
volkswagen golf |
1750 |
3. |
audi a4 |
1497 |
4. |
ford focus |
1296 |
5. |
bmw serii 3 |
1274 |
6. |
ford kuga |
1047 |
7. |
audi a3 |
1041 |
8. |
nissan qashqai |
1019 |
9. |
volkswagen passat |
996 |
10. |
ford fiesta |
958 |
Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar |
Biorąc pod uwagę dwa pierwsze miesiące 2025 r., Ford był drugą najczęściej sprowadzaną marką (12 929 szt.) coraz bardziej zbliżając się liderującego od lat Volkswagena.
Renesans amerykańskich aut
Pozostając w świecie amerykańskich aut, nie sposób nie zauważyć, że to właśnie import zza oceanu rośnie w ostatnim czasie najmocniej. W styczniu i lutym sprowadzono do Polski 12 157 używanych samochodów osobowych i dostawczych o masie do 3,5 t. To wynik o 28,8 proc. wyższy od zanotowanego w analogicznym okresie ubiegłego roku, gdy import z USA zaczął przybierać na sile.
Co więcej, liczba sprowadzanych do Polski aut ze Stanów Zjednoczonych jest obecnie wyższa niż w przypadku popularnej dotychczas Belgii (-10 proc. r/r) i systematycznie zbliża się do Francji (-2,7 proc. r/r).
O ponad 20 proc., choć przy znacznie niższym wolumenie, rośnie również import używanych aut z Kanady (1256 szt.).
Coraz młodsze auta w salonach
O ile w poprzednich latach jak mantrę można było powtarzać, że auta oferowane w polskich komisach są coraz starsze, o tyle obecnie jesteśmy świadkami odwrotnego trendu. Średni wiek aut sprowadzanych z zagranicy utrzymuje się w pobliżu 12 lat.
Jak z kolei wynika z danych AAA Auto, mediana wieku aut w polskich komisach (zarówno samochodów sprowadzonych z zagranicy jak i rejestrowanych już wcześniej w Polsce) wyniosła w lutym 10 lat, przy czym w niektórych województwach nie przekroczyła 9 lat.
Ceny spadają, choć ze szczytu
Choć oferta polskich komisów młodnieje, to nie wiąże się to ze wzrostem cen. Od trzech miesięcy mediana ceny nieznacznie spada. W kilku województwach była także niższa niż przed rokiem. Taka sytuacja miała w lutym miejsce w woj. śląskim, pomorskim, zachodniopomorskim i lubuskim. We wciąż najdroższym woj. mazowieckim była z kolei taka sama jak przed rokiem i wyniosła niespełna 40 tys. zł.
Mediana ceny używanych aut w polskich komisach – luty 2025 |
|||
---|---|---|---|
Województwo |
Mediana ceny [w zł] |
Zmiana m/m [w proc.] |
Zmiana r/r [w proc.] |
mazowieckie |
39 900 |
0,0 |
0,0 |
śląskie |
33 900 |
-1,7 |
-2,9 |
wielkopolskie |
35 000 |
-3,3 |
+2,0 |
małopolskie |
36 000 |
-5,8 |
+2,9 |
dolnośląskie |
29 500 |
+1,7 |
+2,1 |
pomorskie |
33 900 |
+1,2 |
-2,9 |
łódzkie |
31 000 |
-8,8 |
+3,7 |
kujawsko-pomorskie |
26 900 |
-6,9 |
0,0 |
lubelskie |
29 900 |
-9,1 |
+11,2 |
podkarpackie |
33 800 |
-9,9 |
+13,0 |
świętokrzyskie |
29 900 |
-13,3 |
+0,7 |
zachodniopomorskie |
27 000 |
-10,0 |
-3,2 |
warmińsko-mazurskie |
28 900 |
+9,1 |
+9,5 |
lubuskie |
27 500 |
-11,9 |
-5,2 |
podlaskie |
37 900 |
+2,7 |
+26,3 |
opolskie |
32 000 |
0,0 |
+7,0 |
Źródło: AAA Auto |
W woj. wielkopolskim, małopolskim, dolnośląskim i łódzkim, w których komisy samochodowe wciąż znajdują się w czołówce najdroższych w Polsce, mediana ceny w ujęciu rocznym wzrosła od 2 do niespełna 4 proc.
Mniej niż przed miesiącem oraz przed rokiem oczekiwano za najpopularniejsze w polskich komisach modele aut osobowych: ople astry i audi a4, w przypadku których mediana ceny wyniosła odpowiednio 19,9 oraz 24,9 tys. zł. Najpopularniejsze modele były jednak jednocześnie najstarszymi z medianą wieku, która wyniosła odpowiednio 12 oraz 14 lat. Z grona najpopularniejszych modeli, najłatwiej o młodsze auta było w przypadku skody octavii.
Spadek cen należy wiązać m.in. z rosnącą liczbą używanych aut oferowanych w polskich salonach. Pod lutym, zgodnie z danymi AAA Auto, można w nich było znaleźć 289 704 samochody - o 20,7 proc. a nominalnie o blisko 50 tys. więcej niż w analogicznym miesiącu 2024 r. oraz o 76 proc. (+125 tys. szt.) więcej niż przed dwoma laty.
W tym miejscu trzeba jednak przypomnieć fakt, że choć w ujęciu rocznym mediana ceny liczona dla całej Polski (33,9 tys. zł) wzrosła o 3 proc. a w relacji dwuletniej o 7,6 proc., tak względem lutego 2022 r. wzrost wyniósł 47,4 proc. a nominalnie 10,9 tys. zł.
Wzrost cen, jaki miał miejsce przede wszystkim w 2022 r. związany był z oblężeniem, jakie przeżywały wówczas komisy samochodowe. Te z kolei wynikało m.in. z problemów z dostępnością nowych aut, spowodowaną brakiem podzespołów, m.in. półprzewodników, na dostawy których trzeba było czekać miesiącami.