Ostatnio głośno jest o fali upadłości w sektorze budowlanym. Kolejnym sektorem, w którym upada wiele firm, jest branża spożywcza. Kryzys daje się we znaki nie tylko osiedlowym sklepikom, ale także supermarketom. Ratunkiem dla jednych i drugich może być połączenie sił.
![]() | » W Polsce dobija się przedsiębiorczość |
Tylko między styczniem a lipcem tego roku rynek handlu detalicznego skurczył się o kilka tysięcy sprzedawców. W najgorszej sytuacji są sklepy spożywcze, których liczba w pierwszej połowie roku zmniejszyła się o prawie 3 tys.
Franczyza receptą na kłopoty
Dokładnie rok temu sieć sklepów Żabka zaproponowała małym sklepom, które mają problemy finansowe, wejście w ich sieć franczyzową. W całym 2012 r. planuje otworzyć 250 dodatkowych sklepów (rok temu posiadała 2,5 tys. punktów). Druga marka tej firmy – Freshmarket, również postawiła na przejęcia. Było to o tyle istotne, że Freshmarket przynosi spółce Żabka większe zyski niż ich podstawowa marka.
![]() | » Jaka dotacja na założenie sklepu? |
Na franczyzę postawiła też Grupa Tradis, w skład której wchodzą marki: abc, Delikatesy Centrum i Groszek. Dzięki temu grupa powiększyła swoje przychody w pierwszym półroczu tego roku o 71 proc., tym samym zyskując obroty w wysokości 7,9 mld zł.
Carrefour szykuje się do podboju
Także Carrefour zwietrzył interes w upadających sklepach. Zamierza wykorzystać swoją potęgę i skupić małych sprzedawców. Zapewnia, że odbywa się to na bardzo korzystnych warunkach, zgodnie z umową franczyzową. Warunkiem jest jednak to, że osoba prowadząca sklep we współpracy z siecią musi zobowiązać się, że będzie korzystała z dostaw z magazynów Carrefour w przypadku produktów marki własnej.
Przedstawiciele sieci zapewniają, że Carrefour pokrywa 100 proc. kosztów pakietu startowego (chodzi o zakup sprzętu IT, mebli do działu z alkoholem oraz z warzywami i owocami. Daje logo, dekorację wewnętrzną i komplet ubrań dla personelu). Opłaca też szkolenia w centrali sieci, opiekę managera regionalnego, który zapewnia wsparcie zespołu specjalistów, a także pakiet marketingowo- reklamowy. Sieć zapewnia również sprawny system logistyczny.
Nie wszyscy jednak mogą skorzystać z oferty Carrefoura. Sieć szuka bowiem sklepów o powierzchni od 50 do 100 mkw. i od 100 do 500 mkw. w dużych miastach oraz małych miejscowościach. - Obecnie działa już ponad 250 sklepów z logo Carrefour Express, a co miesiąc otwieranych jest kilkanaście nowych placówek. W roku 2012 Carrefour planuje otworzyć w sumie ponad 200 sklepów osiedlowych. W kolejnych latach zamierza utrzymać tempo otwarć ponad 200 sklepów rocznie - usłyszeliśmy w biurze prasowym Carrefour.
Justyna NiedbałBankier.pl