Bolączki w urzędach: formalności i załatwianie spraw po znajomości

To, co cenimy w pracy urzędów, to godziny ich otwarcia i możliwość załatwienia niektórych spraw przez internet. Na ogół pozytywnie oceniamy ich strukturę i rozwiązywanie problemów obywateli. Negatywnie wyrażamy się natomiast o formalnościach i o znajomości swoich praw wśród klientów urzędów. 

(fot. Tomasz Sternicki / FORUM)

Według nowego badania CBOS, polskie urzędy funkcjonują lepiej niż pięć lat temu. Więcej osób uważa obecnie, że instytucje te są nakierowane na rozwiązywanie problemów obywateli i sprawną obsługę klientów oraz że działają sprawnie i realizują swoje zadania szybko i terminowo.

W porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w 2012 roku poprawiły się oceny we wszystkich ośmiu wymiarach funkcjonowania urzędów, których dotyczyło pytanie. W największym stopniu dotyczy to możliwości załatwienia spraw urzędowych przez internet, nakierowania urzędów na rozwiązywanie problemów obywateli oraz sprawnego, szybkiego, terminowego realizowania zadań. Warto też jednak dodać, iż oceny z 2012 roku były gorsze niż te w roku 2007, do których zbliżyły się obecne - mówi Barbara Badora w opracowaniu raportu. 

44 proc. respondentów dostrzega polepszenie funkcjonowania polskich urzędów, a o pogorszeniu się sytuacji opowiedziało się 11 proc. badanych. 37 proc. nie widzi żadnych zmian w pracy instytucji, a co 9 Polak nie potrafił zająć w tej sprawie stanowiska. Zdecydowanie gorzej oceniamy niedostateczną wiedzę klientów urzędów oraz brak znajomości zasad podejmowania decyzji w instytucjach. Badani wskazali, że klienci nie wiedzą, jakie prawa im przysługują. 

Respondenci zostali również poproszeni o sumaryczną ocenę jakości obsługi w urzędach na skali od 1 do 10, na której 1 oznaczało karygodną postawę wobec interesantów, a 10 idealną. Średnia w 2017 roku wyniosła 5,84 i, choć różnice w poszczególnych latach nie są duże, była to najwyższa ocena w porównaniu do poprzednich wyników. 

(CBOS)

Co sądzimy o pracy polskich urzędników? Najczęściej wyrażamy się o nich pozytywnie. Trzy czwarte respondentów uważa, że większość urzędników to osoby życzliwe wobec klientów, niewiele mniej wskazało, że pracownicy na ogół znają się na swoim zajęciu, a ponad połowa uważa, że pracują oni z zaangażowaniem, poświęcają dużo uwagi interesantom. Najpoważniejszym zarzutem, jaki pada pod adresem urzędników, jest załatwianie spraw po znajomości lub przez protekcję

Polacy oceniają, że w kraju pracuje zbyt wielu urzędników. Taką opinię wyraziło 54 proc. zapytanych, jednak w porównaniu do wyników z 2012 proc. wzrósł udział osób, które uważają, że ich liczba jest odpowiednia - z 14 proc. do 26 proc. 

WSZ

Źródło:
Tematy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
1 5 wektorwg

Nigdy niczego nie musiałem załatwiać po znajomości. Polacy po prostu chcą załatwiać po znajomości bo myślą że tak będzie lepiej.

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne