REKLAMA

Bolączki w urzędach: formalności i załatwianie spraw po znajomości

2018-01-08 09:45
publikacja
2018-01-08 09:45

To, co cenimy w pracy urzędów, to godziny ich otwarcia i możliwość załatwienia niektórych spraw przez internet. Na ogół pozytywnie oceniamy ich strukturę i rozwiązywanie problemów obywateli. Negatywnie wyrażamy się natomiast o formalnościach i o znajomości swoich praw wśród klientów urzędów. 

fot. Tomasz Sternicki / / FORUM

Według nowego badania CBOS, polskie urzędy funkcjonują lepiej niż pięć lat temu. Więcej osób uważa obecnie, że instytucje te są nakierowane na rozwiązywanie problemów obywateli i sprawną obsługę klientów oraz że działają sprawnie i realizują swoje zadania szybko i terminowo.

W porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w 2012 roku poprawiły się oceny we wszystkich ośmiu wymiarach funkcjonowania urzędów, których dotyczyło pytanie. W największym stopniu dotyczy to możliwości załatwienia spraw urzędowych przez internet, nakierowania urzędów na rozwiązywanie problemów obywateli oraz sprawnego, szybkiego, terminowego realizowania zadań. Warto też jednak dodać, iż oceny z 2012 roku były gorsze niż te w roku 2007, do których zbliżyły się obecne - mówi Barbara Badora w opracowaniu raportu. 

44 proc. respondentów dostrzega polepszenie funkcjonowania polskich urzędów, a o pogorszeniu się sytuacji opowiedziało się 11 proc. badanych. 37 proc. nie widzi żadnych zmian w pracy instytucji, a co 9 Polak nie potrafił zająć w tej sprawie stanowiska. Zdecydowanie gorzej oceniamy niedostateczną wiedzę klientów urzędów oraz brak znajomości zasad podejmowania decyzji w instytucjach. Badani wskazali, że klienci nie wiedzą, jakie prawa im przysługują. 

Respondenci zostali również poproszeni o sumaryczną ocenę jakości obsługi w urzędach na skali od 1 do 10, na której 1 oznaczało karygodną postawę wobec interesantów, a 10 idealną. Średnia w 2017 roku wyniosła 5,84 i, choć różnice w poszczególnych latach nie są duże, była to najwyższa ocena w porównaniu do poprzednich wyników. 

fot. / / CBOS

Co sądzimy o pracy polskich urzędników? Najczęściej wyrażamy się o nich pozytywnie. Trzy czwarte respondentów uważa, że większość urzędników to osoby życzliwe wobec klientów, niewiele mniej wskazało, że pracownicy na ogół znają się na swoim zajęciu, a ponad połowa uważa, że pracują oni z zaangażowaniem, poświęcają dużo uwagi interesantom. Najpoważniejszym zarzutem, jaki pada pod adresem urzędników, jest załatwianie spraw po znajomości lub przez protekcję

Polacy oceniają, że w kraju pracuje zbyt wielu urzędników. Taką opinię wyraziło 54 proc. zapytanych, jednak w porównaniu do wyników z 2012 proc. wzrósł udział osób, które uważają, że ich liczba jest odpowiednia - z 14 proc. do 26 proc. 

WSZ

Źródło:
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (1)

dodaj komentarz
wektorwg
Nigdy niczego nie musiałem załatwiać po znajomości. Polacy po prostu chcą załatwiać po znajomości bo myślą że tak będzie lepiej.

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki