Trudno o większą konkurencję niż w Internecie. Przy dzisiejszym nagromadzeniu usług bankowych, przestrzeń internetowa kurczy się z każdym miesiącem, a specjaliści od marketingu i reklamy prześcigają się z pomysłami na kolejne metody skuszenia nowych klientów. Walka o klienta w dużym stopniu przeniosła się do świata aktywnych użytkowników Internetu. Za nowy cel banki obrały społeczności zrzeszające Internautów.
Bankowi bloggerzy
Idea internetowego pamiętnika nie utrzymała się długo jako forma zarezerwowana jedynie dla indywidualnych użytkowników. Firmy szybko wykorzystały zalety blogów jako kanałów informacyjnych. W takiej formie informują klientów np. mBank oraz BZ WBK. Blog jest obecnie jednym z podstawowych elementów promocji marki w sieci. Informacje o postępach firmy, nowych produktach oraz poczynaniach banków są przekazywane w sposób tani dla banku, przystępny dla klienta oraz atrakcyjny dla wyszukiwarek, które doskonale pozycjonują blogi. Ostatecznie, bankowe microblogi stały się integralną częścią głównych witryn, jednak są kanałami bardziej zrzeszającymi użytkowników śledzących na bieżąco poczynania banków niż produktami aktywującymi nowe społeczności i potencjalnych nowych klientów. Specjaliści sięgnęli zatem po bardziej wyszukane rozwiązania.
Blog mBanku |
Strona ING Banku Śląskiego w serwisie Blip.pl |
Przez fotografię do konta
Jednym z pierwszych banków, które wykorzystały potencjał internetowych społeczności był Alior Bank, organizując konkurs na najlepszą fotografię promującą miasto. Ogólnopolska akcja przerosła oczekiwania samych organizatorów – jak podaje bank – w przeciągu 10 tygodni w konkursie wzięło udział ok. 13 tys. uczestników. Akcja „Pozytywy naszych miast” miała na celu jednak nie tylko wyłonienie najlepszych prac polskich fotografów, ale stworzenie lokalnych społeczności skoncentrowanych wokół banku. Pomimo zakończenia konkursu i rozdania nagród za najlepsze prace, witryna nadal funkcjonuje jako kolejny sposób na promocję marki. Twórcy strony internetowej z konkursowymi pracami zadbali nie tylko o ciekawy interfejs do przeglądania zdjęć, ale i o umieszczenie reklam o produktach oraz adresów najbliższych oddziałów banku.
![]() | Zagubiony w gąszczu ofert bankowych? Odnajdź swoją drogę na nowej zakładce Finanse Osobiste. |
Klienci ulepszają bank
Bank pomysłów BZ WBK to platforma internetowa służąca klientom do oceniania i recenzowania elementów systemu bankowości internetowej BZWBK24. Idea wymiany poglądów wśród klientów nie jest niczym nowym, biorąc pod uwagę wszelkiego rodzaju fora, które wraz z każdą „wpadką” danego banku rosną jak grzyby po deszczu. Pomysł BZ WBK wykracza jednak poza klasyczne założenia forum i z klientów czyni współtwórców nowych rozwiązań w usługach bankowych. Korzystający z usługi mogą nie tylko oceniać jakość usług, jakie oferuje bank, ale i sugerować jakie zmiany powinny zostać wprowadzone. Wszystkie nowe pomysły mogą być z kolei komentowane i oceniane przez innych użytkowników. Po przeczytaniu propozycji ulepszenia usługi głosujemy, czy jesteśmy za czy przeciw pomysłowi, co zmienia z kolei pozycję pomysłu w rankingu. Każdy z użytkowników może ponadto śledzić losy propozycji, która przypadła mu do gustu, a system powiadomi go o nowych komentarzach. Bank zobowiązał się także do nagradzania użytkowników, których pomysły zostaną wdrożone w życie. Rosnące zainteresowanie portalem wskazuje na sukces z korzyścią zarówno dla klientów, jak i dla banku. Nowy kanał komunikacyjny daje użytkownikom poczucie zaangażowania i świadomość, że bank liczy się z ich zdaniem. BZ WBK może z kolei skorzystać z pomysłów użytkowników oraz stworzyć grono aktywnych klientów.
Wejście banku w społeczność internetową musi być przemyślane i łączyć się z celami biznesowymi bądź wizerunkowymi – tłumaczy Miłosz Brakoniecki, dyrektor obszaru Direct Banking Banku Zachodniego WBK – taki zabieg uda się jedynie bankom, które dokładnie sprecyzują cel stworzenia społeczności.
Doradca zaprasza Cię do znajomych
Ciasny rynek polskiej bankowości w dużej części przeniósł walkę o klienta do internetowej przestrzeni. Trudno przewidywać, jakimi pomysłami banki zaskoczą nas w najbliższych miesiącach. Promocja marki poprzez sponsorowanie ciekawych projektów, dofinansowywanie akcji charytatywnych czy też organizowanie konkursów to już absolutny standard. Warto jednak postawić pytanie, jak bardzo banki zainteresują się uczestnictwem w społecznościach internetowych.
Na portalu GoldenLine znajdziemy już grupy zrzeszające miłośników niektórych banków. Jest to również oryginalna forma zrzeszania nie tylko fanów, ale i pracowników banku. Realizacja tego pomysłu wyszła słabiej na witrynie Grono.net – wprawdzie znajdziemy tam kilka banków, jednak aktywność na forach oraz liczba użytkowników nie są zadowalające. Wciąż pozostaje Nasza-Klasa z ogromną bazą użytkowników oraz Facebook, który może okazać się w Polsce łakomym kąskiem dla specjalistów od marketingu z powodu ogromnego wzrostu popularności w ostatnim roku. W milionowych społecznościach internetowych wciąż drzemie ogromny potencjał. Tylko czekać aż na portalach zaczną nas zapraszać go grona znajomych doradcy finansowi.
Tomasz Jaroszek
Bankier.pl





























































