REKLAMA
RELACJA Z FORUM FINANSÓW

Banki aktywują społeczności w sieci

Tomasz Jaroszek2009-12-02 06:00
publikacja
2009-12-02 06:00
Alior Bank proponował klientom fotografowanie miasta, Bank Pocztowy sponsoruje akcję tworzenia portretu Polaków. BZ WBK poszedł o krok dalej i pozwolił użytkownikom na ulepszanie nowego systemu transakcyjnego. Walka o klienta zrodziła nowe pomysły na promowanie marki w internetowej przestrzeni.

Trudno o większą konkurencję niż w Internecie. Przy dzisiejszym nagromadzeniu usług bankowych, przestrzeń internetowa kurczy się z każdym miesiącem, a specjaliści od marketingu i reklamy prześcigają się z pomysłami na kolejne metody skuszenia nowych klientów. Walka o klienta w dużym stopniu przeniosła się do świata aktywnych użytkowników Internetu. Za nowy cel banki obrały społeczności zrzeszające Internautów.

Bankowi bloggerzy

Idea internetowego pamiętnika nie utrzymała się długo jako forma zarezerwowana jedynie dla indywidualnych użytkowników. Firmy szybko wykorzystały zalety blogów jako kanałów informacyjnych. W takiej formie informują klientów np. mBank oraz BZ WBK. Blog jest obecnie jednym z podstawowych elementów promocji marki w sieci. Informacje o postępach firmy, nowych produktach oraz poczynaniach banków są przekazywane w sposób tani dla banku, przystępny dla klienta oraz atrakcyjny dla wyszukiwarek, które doskonale pozycjonują blogi. Ostatecznie, bankowe microblogi stały się integralną częścią głównych witryn, jednak są kanałami bardziej zrzeszającymi użytkowników śledzących na bieżąco poczynania banków niż produktami aktywującymi nowe społeczności i potencjalnych nowych klientów. Specjaliści sięgnęli zatem po bardziej wyszukane rozwiązania.


Blog mBanku
Formą zbliżoną funkcjonalnością do blogów jest Blip.pl, na którym bez większych problemów znajdziemy już profile m.in. mBanku, ING Banku Śląskiego, BNP Paribas Fortis czy też Banku Pocztowego. W odróżnieniu od blogów, na profilach w Blipie nie są umieszczane pełne teksty, a jedynie krótkie informacje odsyłające linkami do pełnych komunikatów banków. Użytkownik może w ten sposób śledzić nowe produkty w kilku bankach jednocześnie, bez konieczności wchodzenia na poszczególne strony instytucji. Dodawanie zdjęć oraz filmów reklamowych daje jeszcze większe możliwości promowania produktów oraz samej marki banku.


Strona ING Banku Śląskiego w serwisie Blip.pl

Przez fotografię do konta

Jednym z pierwszych banków, które wykorzystały potencjał internetowych społeczności był Alior Bank, organizując konkurs na najlepszą fotografię promującą miasto. Ogólnopolska akcja przerosła oczekiwania samych organizatorów – jak podaje bank – w przeciągu 10 tygodni w konkursie wzięło udział ok. 13 tys. uczestników. Akcja „Pozytywy naszych miast” miała na celu jednak nie tylko wyłonienie najlepszych prac polskich fotografów, ale stworzenie lokalnych społeczności skoncentrowanych wokół banku. Pomimo zakończenia konkursu i rozdania nagród za najlepsze prace, witryna nadal funkcjonuje jako kolejny sposób na promocję marki. Twórcy strony internetowej z konkursowymi pracami zadbali nie tylko o ciekawy interfejs do przeglądania zdjęć, ale i o umieszczenie reklam o produktach oraz adresów najbliższych oddziałów banku.

Zagubiony w gąszczu ofert bankowych? Odnajdź swoją drogę na nowej zakładce
Finanse Osobiste.
Podobny sposób promocji banku zastosował w ostatnich tygodniach Bank Pocztowy, sponsorując akcję „Portret Polaków”. Nowa witryna zrzesza użytkowników, którzy dołączają do swoich profili zdjęcia oraz oceniają nawzajem swoje prace. Fotografie można umieszczać w jednej z dwunastu kategorii tematycznych, tworzących razem internetowy album z życia Polaków. Oprócz wspólnego oceniania zdjęć, użytkownicy walczą o nagrody, przyznawane za najlepsze zdjęcie dnia, tygodnia oraz miesiąca. Wszystko opatrzone znakiem firmowym Banku Pocztowego, którego marka łączy nową e-społeczność. Trudno oceniać czy jest to już trend współczesnej promocji banków, jednak wiele wskazuje na to, że niezagospodarowana jeszcze maksymalnie przestrzeń internetowych społeczności będzie się systematycznie zapełniać nowymi akcjami marketingowymi.

Klienci ulepszają bank

Bank pomysłów BZ WBK to platforma internetowa służąca klientom do oceniania i recenzowania elementów systemu bankowości internetowej BZWBK24. Idea wymiany poglądów wśród klientów nie jest niczym nowym, biorąc pod uwagę wszelkiego rodzaju fora, które wraz z każdą „wpadką” danego banku rosną jak grzyby po deszczu. Pomysł BZ WBK wykracza jednak poza klasyczne założenia forum i z klientów czyni współtwórców nowych rozwiązań w usługach bankowych. Korzystający z usługi mogą nie tylko oceniać jakość usług, jakie oferuje bank, ale i sugerować jakie zmiany powinny zostać wprowadzone. Wszystkie nowe pomysły mogą być z kolei komentowane i oceniane przez innych użytkowników. Po przeczytaniu propozycji ulepszenia usługi głosujemy, czy jesteśmy za czy przeciw pomysłowi, co zmienia z kolei pozycję pomysłu w rankingu. Każdy z użytkowników może ponadto śledzić losy propozycji, która przypadła mu do gustu, a system powiadomi go o nowych komentarzach. Bank zobowiązał się także do nagradzania użytkowników, których pomysły zostaną wdrożone w życie. Rosnące zainteresowanie portalem wskazuje na sukces z korzyścią zarówno dla klientów, jak i dla banku. Nowy kanał komunikacyjny daje użytkownikom poczucie zaangażowania i świadomość, że bank liczy się z ich zdaniem. BZ WBK może z kolei skorzystać z pomysłów użytkowników oraz stworzyć grono aktywnych klientów.


Wejście banku w społeczność internetową musi być przemyślane i łączyć się z celami biznesowymi bądź wizerunkowymi – tłumaczy Miłosz Brakoniecki, dyrektor obszaru Direct Banking Banku Zachodniego WBK – taki zabieg uda się jedynie bankom, które dokładnie sprecyzują cel stworzenia społeczności.

Doradca zaprasza Cię do znajomych

Ciasny rynek polskiej bankowości w dużej części przeniósł walkę o klienta do internetowej przestrzeni. Trudno przewidywać, jakimi pomysłami banki zaskoczą nas w najbliższych miesiącach. Promocja marki poprzez sponsorowanie ciekawych projektów, dofinansowywanie akcji charytatywnych czy też organizowanie konkursów to już absolutny standard. Warto jednak postawić pytanie, jak bardzo banki zainteresują się uczestnictwem w społecznościach internetowych.



Na portalu GoldenLine znajdziemy już grupy zrzeszające miłośników niektórych banków. Jest to również oryginalna forma zrzeszania nie tylko fanów, ale i pracowników banku. Realizacja tego pomysłu wyszła słabiej na witrynie Grono.net – wprawdzie znajdziemy tam kilka banków, jednak aktywność na forach oraz liczba użytkowników nie są zadowalające. Wciąż pozostaje Nasza-Klasa z ogromną bazą użytkowników oraz Facebook, który może okazać się w Polsce łakomym kąskiem dla specjalistów od marketingu z powodu ogromnego wzrostu popularności w ostatnim roku. W milionowych społecznościach internetowych wciąż drzemie ogromny potencjał. Tylko czekać aż na portalach zaczną nas zapraszać go grona znajomych doradcy finansowi.

Tomasz Jaroszek
Bankier.pl
Źródło:

Do pobrania

załącznikpngzałącznikpng
Tematy
Bezpłatne konto firmowe to dopiero początek. Sprawdź, które banki płacą najwięcej za oszczędności

Komentarze (2)

dodaj komentarz
~maxi
"...Informacje (...) są przekazywane w sposób (...) atrakcyjny dla wyszukiwarek, które doskonale pozycjonują blogi..."

Chętnie się dowiem, dlaczego blog jest zdaniem autora doskonale pozycjonowany? A jak informacja nie jest w blogu tylko newsie, to już gorzej? A może autor zasłyszał, że Wordpress jest dobrze pozycjonowany,
"...Informacje (...) są przekazywane w sposób (...) atrakcyjny dla wyszukiwarek, które doskonale pozycjonują blogi..."

Chętnie się dowiem, dlaczego blog jest zdaniem autora doskonale pozycjonowany? A jak informacja nie jest w blogu tylko newsie, to już gorzej? A może autor zasłyszał, że Wordpress jest dobrze pozycjonowany, ale który bank korzysta z Wordpressa, he?

~mmk2
W takim tekście sens linków byłby, gdyby prowadziły one w konkretne miejsca związane z tekstem - np. do profilu na Blipie lub komunikatu o konkursie...

Powiązane: Sektor bankowy

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki