REKLAMA

BIG Bank GDAŃSKI SA zysk BIG Banku GDAŃSKIEGO SA oraz Grupy Kapitałowej BBG

2002-01-22 17:41
publikacja
2002-01-22 17:41

BIG Bank GDAŃSKI SA zysk BIG Banku GDAŃSKIEGO SA oraz Grupy Kapitałowej BBG

KOMUNIKAT nr 10/2002

Zarząd BIG Banku GDAŃSKIEGO S.A. (Bank) informuje, iż w roku obrotowym trwającym od 1 stycznia 2001 r. do 31 grudnia 2001 r., zysk Banku i Grupy Kapitałowej BBG wyniósł:

- SKONSOLIDOWANY ZYSK NETTO ZA ROK 2001 GRUPY KAPITAŁOWEJ BBG WYNIÓSŁ 64,2 MLN ZŁ (18,2 MLN EUR) PO ROKU GŁĘBOKIEJ I SZEROKO ZAKROJONEJ TRANSFORMACJI BANKU,

- ZYSK NETTO BANKU ZA ROK 2001 WYNIÓSŁ 44,7 MLN ZŁ (12,7 MLN EUR1)

W okresie poprzednich 12 miesięcy skonsolidowany zysk netto Grupy Kapitałowej BBG wyniósł 45,1 mln (czyli 12/15 wyniku w wysokości 56,4 mln zł za rok obrotowy 1999/2000 trwający 15 miesięcy). Pełny, audytowany raport finansowy Banku dostępny będzie w terminie do końca lutego 2002 roku.

Połączenie Banku z BIG BANKIEM S.A., które odbyło się 5 stycznia 2001 roku, sprawia że sprawozdania Banku z lat obrotowych 1999/2000 i 2001 nie są porównywalne. Połączenie nie wpłynęło na skonsolidowane sprawozdania Grupy Kapitałowej BBG.

Połączenie to było jednym z pierwszych istotnych kroków w programie, którego celem jest realizacja szeroko zakrojonej zmiany profilu, sposobu działania i strategii rozwoju biznesowego Grupy BBG. Program ten rozpoczął się pod koniec roku 2000, a jego zakończenie zaplanowane zostało na rok 2002. W związku z realizacją tego programu wyniki Banku w roku 2001 były determinowane były głównie przez następujące czynniki:

- Wdrożenie nowoczesnego modelu prowadzenia i rozwoju biznesu; - Racjonalizację infrastruktury; - Wzmocnienie bilansu

Wdrożenie nowoczesnego modelu biznesowego i rozwój działalności

Działania Banku zorganizowane zostały wokół pięciu Linii Biznesowych, koncentrujących się na poszczególnych segmentach klientów indywidualnych i przedsiębiorstw i oferujących im specjalnie zaprojektowane produkty i usługi w zintegrowany i wyspecjalizowany sposób poprzez oddzielne sieci nowoczesnych placówek. Bank uruchomił także nowe inicjatywy biznesowe w zakresie kredytów mieszkaniowych i sprzedaży krzyżowej (crosselling).

Po połączeniu Banku z BIG BANKIEM S.A., Bank uruchomił także zaplanowany program przekształcenia systemu sprzedaży.

Bankowość detaliczna Banku Millennium

Działalność detaliczna Banku skoncentrowana jest pod marką i w oparciu o koncepcję bankowości detalicznej Millennium uruchomionej przez Bank trzy lata temu. Rozwijając strukturę operacji detalicznych Bank w roku 2001 przebudowywał sieć oddziałów utrzymując jednocześnie dynamiczne tempo otwierania nowych placówek Millennium. Liczba oddziałów detalicznych Banku Millennium wzrosła z 268 w roku 2000 do 294 w 2001 roku (wzrost o 26 placówek, czyli o 10%). W tym ilość oddziałów Millennium zwiększyła się z 168 do 226 (wzrost o 58 oddziałów,czyli o 35%).

Do końca roku 2001 dokonano przeniesienia 52% łącznej kwoty depozytów i 17% klientów z tych oddziałów detalicznych Banku, w których po zapoznaniu się z nowymi możliwościami klienci zaakceptowali zaproponowany im standard operacji detalicznych opartych o rozwiązania Millennium.

Celem realizowanego programu przekształceń jest budowa silnej struktury bankowości detalicznej, będącej w stanie pozyskać nowych i utrzymywać obecnych klientów, zapewnić im efektywną obsługę oferując wysokiej klasy usługi, a także w sposób rentowny zwiększać rozmiary działalności i prowadzić sprzedaż krzyżową szerokiej oferty produktowej.

Bank Millennium obsługuje obecnie 804 tysiące aktywnych klientów i w roku 2001 otworzył nowym klientom 123 tysiące rachunków bieżących (depozyty a vista), co stanowi około 7% rynku nowo otwartych rachunków. Jest to dowód na dużą zdolność sieci do pozyskiwania nowych klientów, bowiem odsetek nowo otwartych w ubiegłym roku rachunków jest wyższy niż udział Banku w rynku rachunków bieżących (szacowany na 5,5%). Łączna kwota depozytów klientów indywidualnych (łącznie sieć Millennium i Bank Millenium Prestige) wzrosła do 10,6 mld zł (3,8 mld EUR), co daje Bankowi 5,1 % udział w rynku. W tym samym okresie łączna kwota kredytów udzielonych klientom indywidualnym wzrosła do 2,1 mld zł (600 mln EUR), co daje Bankowi 3,9% udział w rynku.

Liczba wydanych debetowych kart płatniczych wzrosła o 18% do 520 tysięcy (co stanowi 9% udziału w rynku), na koniec 2001 roku liczba wydanych kart kredytowych wyniosła 38 tysięcy, co stanowiło 3-krotny wzrost w porównaniu do poziomu ubiegłorocznego i dało Bankowi 5% udział w rynku.

Millennium Prestige

W pierwszej połowie czerwca 2001 roku Bank uruchomił specjalną sieć przeznaczoną do obsługi klientów zamożnych oferując im zintegrowany i wszechstronny zakres usług finansowych. Do końca roku otwarto 6 z planowanych 17 oddziałów, a sieć zarządzała aktywami 3,600 klientów o wartości 1,9 mld zł (539 mln EUR), z czego depozyty stanowiły 1,2 mld zł (341 mln EUR).

Millennium Biznes

We wrześniu 2001 roku Bank uruchomił ofertę dostosowaną do potrzeb małych przedsiębiorstw i przedsiębiorców, korzystającą z sieci Doradców Bankowych pracujacych w niektórych oddziałach Millennium. Do końca roku 2001 w 83 oddziałach funkcjonowało już 93 Doradców Bankowych, którzy obsługiwali 1500 nowych klientów.

BIG Bank GDAŃSKI - bankowość dla dużych i średnich przedsiębiorstw

W ciągu ostatniego roku Bank całkowicie zmienił swoje podejście do rynku przedsiębiorstw. Sieć Banku obsługująca ten segment klientów ewoluuje z 117 oddziałów zlokalizowanych w całej Polsce (niektóre z nich znajdowały się w tych samych miejscach, co oddziały detaliczne) w kierunku oszczędnej, dwupoziomowej struktury wykorzystującej zalety scentralizowanej i zautomatyzowanej platformy zaplecza. Stanowią je: sieć 21 Centrów Współpracy z Klientem zlokalizowanych w 16 miastach wojewódzkich i największych ośrodkach regionalnych i 152 pracujących w nich Opiekunów Klienta oferujących średnim przedsiębiorstwom pełen zakres produktów i usług z całej Grupy BBG (bankowość, rynki kapitałowe, leasing, factoring) oraz 2 jednostki centralne (Warszawa i Gdańsk) wyspecjalizowane we współpracy z dużymi przedsiębiorstwami, oferujące im pełen zakres produktów i usług dostosowanych do ich specyficznych wymagań.

Na dzień 31 grudnia 2001 roku łączna kwota kredytów dla dużych przedsiębiorstw wynosiła 2,25 mld zł (638 mln EUR) i 3,17 mld zł (900 mln EUR) dla średnich przedsiębiorstw. Łączna kwota depozytów dużych przedsiębiorstw wynosiła 458 mln zł (130 mln EUR) i 2,59 mld zł (735 mln EUR) średnich przedsiębiorstw. Te wielkości dają Bankowi udział w wysokości 3,9% w rynku depozytów i 3,6% udział w rynku kredytów segmentu klientów korporacyjnych.

Zdalne i automatyczne kanały dystrybucji

Wysoki priorytet ma dla Banku rozwój zdolności zdalnej obsługi klientów. Wygoda klientów i mniejsze koszty w pełni uzasadniają rozwój tych kanałów dystrybucji, a ich efektywność rośnie wraz ze wprowadzeniem jednolitej dla całego Banku platformy informatycznej.

Klienci Banku Millennium mają dostęp do 869 bankomatów (wzrost w ciągu roku o 7%). W ubiegłym roku ilość transakcji realizowanych w bankomatach wzrosła o 16%, a poprzez Bankolinię - o 23%. W roku 2001 57% transakcji klientów Millennium realizowanych było przy wykorzystaniu bankomatów lub Bankolinii.

Według stanu na koniec roku 2001 2,500 przedsiębiorstw korzystało z systemu ESOBIG - rozwiązania bankowości bezpośredniej oferowane przez BBG klientom korporacyjnym. Oznacza to 3,5- krotny wzrost w porównaniu z rokiem 2000. W sumie 47% transakcji z bankiem klientów korporacyjnych realizowanych było drogą elektroniczną.

Inne inicjatywy

W drugiej połowie roku 2001 Bank uruchomił także trzy niezwykle ważne inicjatywy: rozpoczął aktywną sprzedaż kredytów mieszkaniowych po utworzeniu specjalnej jednostki zajmującej się tym obszarem działalności. Po pięciu miesiącach działalności (od sierpnia do grudnia 2001 roku) Bank osiągnął 2-procentowy udział w rynku nowych kredytów. We wrześniu ubiegłego roku Bank uruchomił sprzedaż krzyżową produktów ubezpieczeniowych PZU, sprzedając 3000 nowych polis oraz utworzył Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych Millennium zarządzające rodziną funduszy inwestycyjnych.

Racjonalizacja infrastruktury

Integracja wszelkich czynności w oparciu o jednolitą dla całego Banku platformę informatyczną, centralizacja funkcji wsparcia i wdrożenie nowych technologii zmierzają do poprawy efektywności oraz uzyskania oszczędności.

W obszarze informatyki Bank unowocześnił system centralny, wprowadzając najnowszą wersję ICBS (systemu wybranego jako scentralizowana i zintegrowana platforma informatyczna) oraz aktywnie działał w kierunku przygotowania przeniesienia aktywności biznesowej oraz czynności nadal obsługiwanych w systemach ZORBA i IBIS na nową platformę operacyjną.

Realizując program racjonalizacji infrastruktury Bank zastąpił szereg zdecentralizowanych funkcji operacyjnych nową scentralizowaną strukturą zarządzającą funkcjami operacyjnymi (back-office). Funkcje takie, jak zarządzanie gotówką, zarządzanie kartotekami informacyjnymi klienta, produkcja kart bankowych, zespoły rozliczeniowe, operacje zagraniczne, administracja kredytów, administracja rachunków oraz kontrola jednostek operacyjnych są koncentrowane w oparciu o nowe, bardziej efektywne procedury.

Kolejnym poważnym zadaniem była centralizacja procesu podejmowania decyzji kredytowych. W Warszawie i Gdańsku utworzono Ośrodki Decyzji Kredytowych, specjalizujące się w obsłudze Klientów detalicznych i działające w oparciu o nowo-opracowany model scoringu kredytowego dla wszystkich klientów. Ten sam proces dotyczy klientów linii małych przedsiębiorstw, w stosunku do których zastosowany został nowy sposób scoringu Klientów w oparciu o sprawdzony model ekspercki a także klientów korporacyjnych, w stosunku do których stosuje się system wsparcia decyzyjnego, oparty na aplikacji workflow oraz nowej bazie sprawozdań finansowych.

W obszarze zakupów i zaopatrzenia, Bank scentralizował proces zakupów i negocjacji umów, dążąc do wykorzystania wszelkich dostępnych synergii, wynikających z wielkości i siły przetargowej Banku.

Wszystkie działania związane z reorganizacją, centralizacją i automatyzacją pozwoliły Bankowi na rozpoczęcie programów, które w oparciu o podpisane ze związkami zawodowymi porozumienie, pozwalają na racjonalizację zatrudnienia.

Wzmocnienie bilansu

Podwyższenie kapitału własnego oraz uzupełniającego Banku oraz utworzenie Funduszu Rozwoju i Ryzyka w celu wsparcia procesu przekształceń Banku i wzmocnienia rezerw na ryzyka kredytowe w trudnych warunkach ekonomicznych.

W ciągu roku 2001 Bank opracował i wdrożył program wzmocnienia struktury finansowej bilansu w oparciu o cztery zasadnicze filary.

W ostatnim kwartale 2001 roku Bank przeprowadził udaną emisję z prawem poboru 424,4 tys. nowych akcji w cenie 1,80 zł (0,51 EUR), podwajając w jej efekcie kapitał akcyjny do wysokości 849 mln. zł (241 mln. EUR). W wyniku tej operacji Bank pozyskał nowe środki w kwocie 764 mln. zł (217 mln. EUR). W dniu 31 grudnia 2001 roku akcje Banku były notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w cenie 2,80 zł (0,80 EUR), co daje kapitalizację rynkową Banku na poziomie 2.38 mld zł (675 mln EUR).

Drugim filarem było pozyskanie w ostatnim kwartale 2001 roku pożyczki podporządkowanej w kwocie 80 mln EUR.

Trzecim filarem było przeznaczenie w czerwcu 2001 roku środków Funduszu Ogólnego Ryzyka Bankowego na utworzenie dodatkowych rezerw na ryzyka kredytowe w wysokości 291 mln zł ( 83 mln EUR) w efekcie wprowadzenia bardziej ostrożnej polityki tworzenia rezerw w związku z pogarszającą się sytuacją makroekonomiczną.

Czwartą inicjatywą było utworzenie przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Banku Funduszu Rozwoju i Ryzyka w kwocie 740 mln. zł (210 mln. EUR) i przeznaczenie go na finansowanie projektu przekształceń Banku w kwocie 310 mln. zł (88 mln. EUR) oraz podwyższenia rezerw na ryzyka kredytowe w wysokości 430 mln. zł (122 mln. EUR), w następstwie przeprowadzenia dogłębnej analizy portfela kredytowego oraz wyceny zabezpieczeń.

W wyniku tych działań na dzień 31 grudnia 2001 roku współczynnik pokrycia rezerwami kredytów w sytuacji nieregularnej wyniósł 78,3% w porównaniu do 72,6% na koniec roku 2000.

Współczynnik wypłacalności Banku wyniósł 9,8% na koniec roku 2001.

Perspektywy na rok 2002

Perspektywy makroekonomiczne na rok 2002 nie są optymistyczne. Fakt ten będzie miał istotny wpływ na działalność Banku w tym roku.

Dla Banku rok 2002 będzie poważnym wyzwaniem - w tym roku bowiem Bank zamierza zakończyć realizację planu transformacji, co wiąże się z istotnymi zmianami związanymi z rozpoczęciem współpracy z klientami w oparciu o nowa platformę operacyjną oraz prowadzoną w tym samym czasie racjonalizacją procesów operacyjnych.

Pomimo tych wyzwań, Bank jest przekonany, że będzie w stanie skoncentrować się na rozwoju działalności we wszystkich liniach biznesowych oraz, że prowadzone programy restrukturyzacyjne przyniosą wymierne efekty w postaci pozyskania nowych klientów, wzrostu ich zadowolenia z poziomu usług Banku, rozwoju sprzedaży krzyżowej i poprawy zyskowności operacji bankowych. Bank jest też przekonany, iż rok 2002 przyniesie pozytywne efekty programu racjonalizacji funkcji wsparcia, co powinno przynieść pozytywne efekty kosztowe przyczyniając się do wzrostu rentowności i wartości, które są głównymi celami programu transformacji Banku.

Bank podtrzymuje założone cele średnioterminowe (2004): zwrotu z kapitału (ROE) 18 do 20% wskaźnika koszty do dochodów poniżej 60%.

1 EUR = 3,5219 PLN ( kurs na dzień 31.12.01)

kom emitent zdz

Źródło:Komunikaty spółek (ESPI)
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki