Apator skupia się na inteligentnych rozwiązaniach w swoich produktach, z kolei w segmencie związanym z zieloną energią, spółka widzi potencjał dla rozwiązań z zakresu bilansowania i rozwiązań związanych z oprogramowaniem - poinformował na konferencji prasowej prezes spółki, Maciej Wyczesany.


"W otoczeniu, w którym działamy mamy trzy obszary, które muszą funkcjonować w różnych uwarunkowaniach. Jako grupa kapitałowa na pewno będziemy szli w kierunku rozwiązań inteligentnych, które (...) pomogą naszym klientom w elektryce, ale również w zakresie wody i ciepła - zoptymalizować, zmierzyć i zaproponować rozwiązania w zakresie zużycia" - powiedział prezes Apatora, Maciej Wyczesany.
"Jeżeli chodzi o segmenty OZE i zielonej energii, mamy praktycznie gotowe rozwiązania dotyczące bilansowania farm fotowoltaicznych, magazynów energii i rozwiązań z zakresu oprogramowania, które (...) optymalizują i proponują konkretne algorytmy zużycia i to (...) będziemy starali się promować" - dodał.
Prezes wskazał, że w Polsce jest obecnie ok. 10 mln liczników i jest to segment rynku, który w następnych latach będzie musiał być zagospodarowany.
"Przed tym trendem się nie cofniemy i on nie zostanie spowolniony. Przede wszystkim liczba prosumentów i rozproszonych źródeł wytwórczych powoduje, że inteligentne liczniki muszą być montowane. Bez inteligentnych liczników (...) nie ma możliwości sterowania popytem i podażą, a (...) dodatkowo jeżeli mówimy o transformacji energetycznej, to ona musi rozpocząć się od pomiaru" - powiedział członek zarządu Tomasz Łątka.
"To jest trend, przed którym nie uciekniemy i na pewno będziemy nasze portfolio produktowe rozwijali. Myślę, że w miarę wzrostu cen energii ten rynek będzie się jeszcze dynamiczniej rozwijał, a zapotrzebowanie będzie po prostu rosło" - powiedział Łątka.
Prezes Apatora ocenił, że segment aparatury przyłączeniowej jest ważnym sektorem dla spółki.
"Naszym priorytetem będzie promowanie tego segmentu i wykorzystanie nowych produktów, które wprowadziliśmy na rynek, a które zostały dobrze odebrane nie tylko na krajowym rynku, ale również zagranicą. To pozwala przewidywać nam (...) duży wzrost tego segmentu w najbliższych latach" - powiedział prezes.
"To segment, w którym będziemy chcieli wypracować przewagę konkurencyjną w stosunku do lat poprzednich" - dodał.
Prezes poinformował, że dla Apatora kluczowym będzie połączenie rozwiązań inteligentnych i wszelkiego rodzaju sterowników z zakresu aparatury pomiarowej i łączeniowej.
Dodał również, że Apator szuka rozwiązań dla segmentu gazu.
"Są rynki na świecie, które dalej wykorzystują gaz, jako paliwo, co oznacza, że będziemy dalej szukać możliwości zaistnienia na tych rynkach i dostosowania naszej oferty produktowej do tych rynków" - powiedział Maciej Wyczesany.
"W krótkim okresie przewidujemy spadek wolumenów, co wynika z dynamicznej zmiany, która nastąpiła na przestrzeni poprzednich kilku miesięcy" - dodał.
Prezes wskazał jednak, że nie widzi możliwości w długim terminie utrzymania się trendu wzrostowego w segmencie gazu w kontekście wolumenów i marż.
W segmencie woda i ciepła, Apator chce zwiększyć skalę i penetrację rynku z nowymi produktami, co w ocenie prezesa miałoby przełożyć się na podniesienie efektywności i marżowości obszaru.
Apator miał w pierwszym kwartale 2023 roku 8,5 mln zł zysku netto jednostki dominującej wobec ok. 4 mln zł straty netto rok wcześniej. Konsensus PAP Biznes zakładał 7,9 mln zł zysku netto.
Przychody grupy w pierwszym kwartale 2023 r. wyniosły 288,5 mln zł wobec 237,1 mln zł rok wcześniej, a zysk operacyjny wzrósł do 17,7 mln zł z 2,2 mln zł przed rokiem. Analitycy oczekiwali sprzedaży na poziomie ok. 282,7 mln zł i 12,5 mln zł zysku operacyjnego.
EBITDA wzrosła do 31,6 mln zł z 16,4 mln zł przed rokiem. Konsensus zakładał 26,3 mln zł EBITDA.
Zadłużenie finansowe netto na koniec marca 2023 r. było niższe w porównaniu z końcem pierwszego kwartału 2022 r. o 13,6 mln zł i równocześnie o 5,5 mln zł niższe niż na koniec 2022 r. Wskaźnik dług netto/EBITDA LTM (skorygowana) na koniec marca 2023 r. ukształtował się na poziomie 1,76x (wobec 2,08x na koniec 2022 r. i 2,26x na koniec pierwszego kwartału 2022). (PAP Biznes)
mcb/ gor/