REKLAMA

Amica ocenia, że II kw. '22 był dla grupy trudniejszy niż I kw. m.in. ze względu na wzrost cen komponentów

2022-07-13 10:06
publikacja
2022-07-13 10:06
Amica ocenia, że II kw. '22 był dla grupy trudniejszy niż I kw. m.in. ze względu na wzrost cen komponentów
Amica ocenia, że II kw. '22 był dla grupy trudniejszy niż I kw. m.in. ze względu na wzrost cen komponentów
fot. jgalla / / Shutterstock

Amica ocenia, że II kwartał 2022 roku okazał się dla grupy trudniejszy niż I kwartał. Wzrost cen komponentów i materiałów negatywnie przekłada się na marże - poinformował PAP Biznes w wywiadzie członek zarządu spółki Michał Rakowski. Dodał, że ze względu na spadek popytu na AGD, dynamika wzrostu rynku w Polsce i krajach naszego regionu może spowolnić do poziomów jednocyfrowych w 2022 roku.

"Drugi kwartał bieżącego roku był trudny dla grupy Amica, można nawet powiedzieć, że trudniejszy niż pierwszy kwartał. Wpływ wzrostu cen komponentów oraz materiałów był bardzo istotny, co ma oczywiście przełożenie na marże. Nie nastąpiła też istotna zmiana tendencji związanych ze zwyżkami cen surowców. Jesteśmy przygotowani na to, że wyniki drugiego kwartału nie dają przestrzeni do poprawy w ujęciu kwartał do kwartału, tym bardziej, że jeśli chodzi o koszty logistyki, to nie odczuliśmy istotnych spadków. Był to więc również trudny kwartał w obszarze rentowności na towarach. Trzeci kwartał, który już się rozpoczął, zapowiada się jako kolejny wymagający okres" - powiedział PAP Biznes członek zarządu Amiki.

"Widzimy pewien trend spadku cen stali, co oczywiście będziemy wykorzystywać. Stal stanowi około 30 proc. technicznego kosztu wytworzenia naszych produktów. Drugie tyle stanowi elektronika, gdzie ceny pozostają ekstremalnie wysokie. W związku z wstrzymaniem eksportu do Rosji, nasza produkcja we Wronkach jest mniejsza. Pracujemy nad rozwiązaniami organizacyjnymi, aby przy mniejszej produkcji wzrost kosztu jednostkowego wytworzenia nie był dotkliwy. Pracujemy również nad rozwojem sprzedaży na rynkach, które wykazują taki potencjał" - dodał.

Grupa Amica w pierwszym kwartale 2022 roku zwiększyła przychody o blisko 6 proc. rdr do 844 mln zł. Skonsolidowany zysk netto spadł do 2,9 mln zł 34,2 mln zł rok wcześniej. Marża EBITDA zmniejszyła się do 3,3 proc. z 7,7 proc. rok wcześniej.

Amica w fabryce we Wronkach produkuje kuchnie, piekarniki oraz płyty grzewcze. Grupa sprzedaje także towary, czyli produkty AGD kupowane u innych producentów, w celu ich dalszej sprzedaży.

OBLIGACJE OSZCZĘDNOŚCIOWE

50 pytań i odpowiedzi. Poradnik (nie tylko) dla początkujących

OBLIGACJE OSZCZĘDNOŚCIOWE

Czy obligacje detaliczne są bezpieczne? Czy chronią przed inflacją? Odpowiadamy na 50 najczęstszych i najważniejszych pytań o propozycję Skarbu Państwa dla oszczędzających. Pobierz e-book bezpłatnie lub kup za 20 zł.
Masz pytanie? Napisz na marketing@bankier.pl

Pole wypełnione niepoprawnie!
Pole wypełnione niepoprawnie!
Jeśli chcesz fakturę, to wypełnij dalszą część formularza:
Pole wypełnione niepoprawnie!
Pole wypełnione niepoprawnie!
Pole wypełnione niepoprawnie!
Podaj kod w formacie xx-xxx!
Pole wypełnione niepoprawnie!

W ocenie Rakowskiego popyt na AGD na rynkach europejskich jest zróżnicowany.

"Sytuacja na poszczególnych rynkach geograficznych w II kwartale była, podobnie jak wcześniej, zróżnicowana. W Europie Zachodniej widzimy ogólny spadek popytu na AGD, ale na dzień dzisiejszy trudno powiedzieć o jednoznacznych trendach. Gospodarka niemiecka, mimo problemów makroekonomicznych, radzi sobie najlepiej wśród rynków zachodnich. Niemniej, w sytuacjach gorszej koniunktury z przeszłości konsumenci przekierowywali się na produkty z niższych półek cenowych, czyli tam, gdzie na rynku niemieckim jest nasza grupa. Liczymy, że sytuacja ta może się powtórzyć" - zapowiedział.

"Patrząc na II kwartał we Francji i Wielkiej Brytanii, to sprzedażowo jesteśmy na poziomach sprzed roku. Z jednej strony to sukces, ale z drugiej strony ambicje mieliśmy wyższe. Na rynku brytyjskim liczymy na pozytywne efekty zmiany kadry zarządzającej spółką CDA. Na rynku francuskim, zdominowanym przez duże podmioty, godzimy się na niższe marże, dzięki którym możemy maksymalizować wolumeny sprzedaży. Na rynku hiszpańskim rozwijamy sprzedaż pod marką Fagor i osiągnęliśmy wzrosty rok do roku" - dodał.

W ocenie członka zarządu Amiki, w regionie północnym, czyli w Skandynawii, rynek jest stabilny.

"Z kolei polski rynek zaczyna odczuwać presję ze strony inflacji, rosnących stóp procentowych, wojny w Ukrainie. Popyt zaczyna spadać, co my także odczuwamy. Oceniamy sytuację popytową w kraju gorzej niż w Europie Zachodniej. O ile jeszcze w pierwszym kwartale nasza sprzedaż w Polsce była zgodna z wewnętrznymi planami, o tyle w drugim kwartale czujemy spory niedosyt. Także na rynku Europy Południowo-Wschodniej, do którego należą: Słowacja, Czechy, Rumunia, Węgry, Grecja i kraje bałkańskie, widać postępujące spowolnienie gospodarcze, co przekłada się na spowolnienie popytu. Musimy przygotować się na to, że dynamika wzrostu rynku AGD w Polsce i krajach regionu spowolni do poziomów jednocyfrowych w 2022 roku" - powiedział.

Rakowski poinformował, że od maja widać powrót zamówień z rynku ukraińskiego.

"Patrząc na rynki wschodnie, należy wziąć pod uwagę bezpośrednie reperkusje rosyjskiej agresji na Ukrainę. W rezultacie w marcu i kwietniu w Ukrainie sprzedaż została wstrzymana. Od maja widać już jednak potrzeby popytowe tego rynku, starania do powrotu do normalności, w rezultacie także klienci do nas wracają, a zamówienia są na poziomie naszych założeń sprzed wybuchu konfliktu. Cieszy nas, że mamy możliwość powrotu do ubezpieczania należności z Ukrainy ze strony KUKE. Jako polski producent liczymy na udział w odbudowie tego kraju" - podkreślił.

"Na rynku centralnej Azji, w Kazachstanie, mieliśmy do czynienia z niestabilnością na początku roku. Sytuacja wróciła do normy, realizujemy plany sprzedażowe z naszego lokalnego magazynu. Liczymy na wzrosty, które w części zrekompensują nam rynek rosyjski. Od rozpoczęcia wojny wstrzymaliśmy bowiem produkcję na rynek rosyjski we Wronkach, a spółka rosyjska dokonywała sprzedaży z magazynu. Co ważne, spłaciła ubiegłoroczne należności wobec nas. Chcemy dostosować działanie tej spółki zależnej do aktualnych możliwości na rynku rosyjskim" - dodał.

Na koniec I kwartału roku sprzedaż w Europie Zachodniej stanowiła 45 proc. przychodów grupy, 26 proc. przypadało na rynek polski. Rynek wschodni stanowił 14 proc. przychodów, północny 9 proc., a południowy 5 proc.

Rakowski poinformował, że widząc zmniejszony popyt, grupa odsuwa w czasie inwestycje związane ze wzrostem mocy produkcyjnych. Tegoroczne nakłady inwestycyjne będą miały wartość raczej poniżej 80 mln zł wobec wcześniej zapowiadanych 80-90 mln zł.

Spółka planuje w '23 publikację 10-letniej strategii grupy

"Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, prowadzimy proces certyfikacji na rynku amerykańskim. Rynek ten jest przyszłościowy i na pewno znajdzie swoje miejsce w naszej nowej strategii. Będziemy przymierzać się do prezentacji drugiej 10-letniej strategii w przyszłym roku. Obecnie, przede wszystkim z powodu wojny w Ukrainie, odłożyliśmy te prace, gdyż bieżąca sytuacja zmieniła postrzeganie rynku i pewne kwestie musimy przeformułować" - powiedział członek zarządu Amiki.

"Wszystko jednak wskazuje na to, że jeszcze w tym roku zaprezentujemy strategię zrównoważonego rozwoju, która powstaje w duchu ESG. Zakreślimy w niej zarówno średnio, jak i długoterminowe cele, jakie chcemy sobie wyznaczyć w obszarze środowiskowym, społecznym i zarządczym" - dodał.

Amica w fabryce we Wronkach produkuje kuchnie, piekarniki oraz płyty grzewcze. Grupa sprzedaje także towary, czyli produkty AGD kupowane u innych producentów w celu ich dalszej sprzedaży.

"Analizując dokonania w ramach obecnej strategii HIT2023 musimy mieć świadomość, że ostatnie trzy lata całkowicie zmieniły obraz gospodarki i rynku AGD. Założenia dotyczące 4 mld zł przychodów w 2023 roku i 8 proc. rentowności EBITDA tworzone były w innych warunkach gospodarczych i trudno obecnie się do nich odnosić. Nie mogliśmy przewidzieć pandemii, czy wojny w Ukrainie" - podkreślił Rakowski.

Zgodnie ze strategią grupy, do 2023 roku produkcja piekarników i kuchni wolnostojących miała zwiększyć się do 1,9 mln sztuk z 1,38 mln w 2018 roku. Aby zrealizować strategię Amica planowała w latach 2020-2023 przeznaczyć na inwestycje około 500 mln zł.

Fabryka Amiki we Wronkach pod koniec września 2021 roku zwiększyła moce produkcyjne do 2,5 mln sztuk dużego AGD rocznie.

Grupa Amica sprzedaje małe i duże AGD pod markami: Amica (Europa Środkowa i Zachodnia), Hansa (Europa Wschodnia), Gram (Skandynawia) oraz CDA (Wielka Brytania) oraz Fagor (Hiszpania). Na całym świecie zatrudnia ponad 3 tysiące osób, dzięki którym dostarcza do klientów na blisko 70 rynkach na świecie ok. 5 mln urządzeń rocznie.

Na koniec I kwartału roku sprzedaż w Europie Zachodniej stanowiła (45 proc.) proc. przychodów grupy, 26 proc. przypadało na rynek polski. Rynek wschodni stanowił 14 proc. przychodów, północny 9 proc., a południowy 5 proc.

Grupa Amica sprzedaje małe i duże AGD pod markami: Amica (Europa Środkowa i Zachodnia), Hansa (Europa Wschodnia), Gram (Skandynawia) oraz CDA (Wielka Brytania) oraz Fagor (Hiszpania). Na całym świecie zatrudnia ponad 3 tysiące osób, dzięki którym dostarcza do klientów na blisko 70 rynkach ok. 5 mln urządzeń rocznie.

Ewa Pogodzińska 

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Otwórz konto, które samo oszczędza na 6,5% i zgarnij nawet 450 zł

Otwórz konto, które samo oszczędza na 6,5% i zgarnij nawet 450 zł

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki