Allegro spodziewa się wzrostu take rate w I kwartale 2022 roku w stosunku do IV kwartału 2021 roku - poinformował w wywiadzie dla PAP Biznes Jon Eastick, dyrektor finansowy spółki. Dodał, że wcześniej w IV kw., należy liczyć się z sezonowym spadkiem tego wskaźnika z 10,29 proc. w III kw. 2021 roku.


"W pierwszym kwartale 2022 roku take rate powinien być trochę wyższy niż w IV kwartale 2021 roku w związku z sezonowością w branży. Jeśli chodzi o cały przyszły rok, to jesteśmy w trakcie przygotowania budżetu" - powiedział dyrektor finansowy.
"Mam nadzieję, że w przyszłym roku wrócimy do normalności, nie będzie już żadnych lockdownów i każdy gracz będzie mógł funkcjonować bez żadnych problemów. W tej sytuacji spodziewam się powrotu do normalnego wzrostu w e-commerce, dużo bardziej dynamicznego niż rynek detaliczny. Prognozy na 2022 rok planujemy przestawić w momencie publikacji wyników za IV kw. 2021 roku" - dodał.
Współczynnik take rate (prowizje i opłaty) wzrósł o 0,9 pp. w trzecim kwartale w ujęciu rdr, spadając jednak o 0,17 pp. kdk do 10,29 proc. GMV, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami spółki.
Eastick zapowiedział, że wzrost tego wskaźnika w I kw. 2022 roku będzie poprzedzony spadkiem tego wskaźnika w ostatnim kwartale br. w ujęciu kdk.
"W IV kwartale take rate może się zmniejszyć w ujęciu kwartał do kwartału. To jest naturalna tendencja widoczna praktycznie co roku w IV kwartale. Sprzedawcy decydują wówczas, czy chcą promować oferty, czy nie. Zazwyczaj, ponieważ popyt jest wysoki, to tendencja do promowania ofert jest mniejsza i to powoduje, że uśredniony take rate jest mniejszy. Sygnalizowaliśmy taką sezonowość już wcześniej" - powiedział.
"Czwarty kwartał zaczyna się obiecująco. Trzeba jednak pamiętać, że rok temu w listopadzie był lockdown i centra handlowe były zamknięte przez cały miesiąc. Z tego powodu dynamika wzrostu GMV rdr będzie trochę niższa niż rok temu, ale patrząc na absolutny wzrost sprzedaży GMV, to będzie on zadowalający" - dodał.
Po trzech kwartałach br. sprzedaż GMV grupy zwiększyła się o 23,4 proc. do 29,933 mld zł.
Allegro podało w prezentacji, że marże operacyjne grupy mogą być nieco niższe w 2022 roku, podczas gdy dalszy wzrost wartości bezwzględnej skorygowanej EBITDA pozostaje kluczowym celem finansowym. Priorytetem Allegro jest inwestowanie we wzrost GMV poprzez podstawowe elementy sprzedaży detalicznej (retail basics) oraz skalowanie Allegro Pay, Allegro APM i Allegro Fulfilment.
"Ponieważ mamy ambitne plany inwestycyjne w różnych obszarach m.in. Allegro Pay, czy logistyce, to może być tak, że marża skorygowanej EBITDA w ujęciu do GMV w 2022 roku może być trochę niższa niż w 2021 roku. Natomiast naszym celem jest, by poziom skorygowanej EBITDA w ujęciu absolutnym wzrósł w przyszłym roku" - zaznaczył dyrektor finansowy.
Skorygowana marża EBITDA/ GMV Allegro w samym III kw. 2021 wyniosła 4,77 proc. spadając o 0,18 pp. rdr. Po 9 miesiącach br. sięgnęła 5,24 proc., co oznacza wzrost o 0,22 pp. rdr.
Dyrektor finansowy zakłada, że w przyszłym roku nakłady inwestycyjne grupy mogą wynieść 550-650 mln zł.
"Plan inwestycyjny na 2022 roku założony w prospekcie to 550-650 mln zł. To wydaje się obecnie dość realnym założeniem. Rozwijamy się coraz szybciej, m.in. instalujemy automaty paczkowe, mamy ich już ponad 600, a w planach na przyszły rok chcemy dojść co najmniej do 3,000" - powiedział.
Nakłady inwestycyjne grupy w tym roku mają wynieść 475-525 mln zł.
Ewa Pogodzińska (PAP Biznes)
epo/ mfm/



























































