REKLAMA

Afera nie tylko w VW. Podejrzenia dołują akcje BMW

2015-09-24 11:54
publikacja
2015-09-24 11:54

Skandal związany z zatajaniem poziomu emisji spalin zatacza coraz szersze kręgi. Na wieść, że problem może dotyczyć także samochodów BMW, akcje bawarskiego koncernu mocno tanieją. Niepokojące wieści dochodzą też z Hiszpanii.

Afera nie tylko w VW. Podejrzenia dołują akcje BMW
Afera nie tylko w VW. Podejrzenia dołują akcje BMW
/ BMW

Jak informuje niemiecki „Autobild”, model X3 xDrive 20d sport emituje aż 11-krotnie więcej spalin niż wynoszą Europejskie normy. Ta informacja zdołowała kurs BMW, którego akcje tanieją dziś ponad 6%.

Tymczasem madrycki dziennik "El Pais" poinformował, że hiszpański producent aut Seat, należący do koncernu Volkswagena, wyposażył ponad - 500 tys. pojazdów w silnik z oprogramowaniem, które pozwalało fałszować testy emisji spalin.

Powołując się na źródła w firmie, gazeta podała, że "hiszpańska filia niemieckiego konsorcjum od 2009 roku zamontowała ponad pół miliona tych silników w swoich samochodach".

Pytany o to rzecznik prasowy Seata potwierdził AFP, że samochody tego koncernu są wyposażone w te silniki, ale nie potwierdził, o jaką liczbę chodzi.

"El Pais" pisze, że Seat sprzedał ponad 378,5 tys. samochodów w ubiegłym roku i blisko 2 mln w ciągu ostatnich sześciu lat.

Władze USA ujawniły w piątek, że Volkswagen jest podejrzewany przez amerykańską federalną Agencję Ochrony Środowiska (EPA) o manipulowanie pomiarem spalin z silników dieslowskich, co może oznaczać dla producenta ogromne kary. We wtorek koncern przyznał, powołując się na wewnętrzne kontrole, że zakwestionowane przez EPA oprogramowanie było instalowane w jego samochodach także poza USA.

W związku ze skandalem swą dymisję ogłosił w środę szef zarządu Volkswagena Martin Winterkorn, podkreślając, że bierze na siebie odpowiedzialność za nieprawidłowości i ustępuje w interesie przedsiębiorstwa. Zapewnił, że on sam nie ma sobie nic do zarzucenia.

Niemiecki minister transportu Alexander Dobrindt potwierdził w czwartek, że skandal z manipulowaniem przez Volkswagena pomiarem emisji spalin w samochodach z silnikami dieslowskimi dotyczy także pojazdów tego koncernu w Europie.

Informacje te otrzymał od komisji śledczej, którą powołał w związku ze skandalem. Zaakcentował, że Volkswagen przyznał, iż manipulacja była stosowana także w samochodach sprzedawanych na rynkach europejskich.

Dobrindt powiedział, że nie wiadomo na razie, ile z 11 milionów pojazdów, w których zastosowano oprogramowanie umożliwiające manipulację, jest zarejestrowanych w Europie. Podkreślił, że nad wyjaśnieniem tej kwestii ściśle współpracuje z Volkswagenem. Dodał, że chodzi o samochody z dieslowskimi silnikami o pojemności 1600 i 2000 ccm.

Minister zapowiedział, że wyrywkowymi testami zostaną objęte także samochody innych producentów.

Według Dobrindta "w nadchodzących miesiącach" uzgodnione zostaną nowe europejskie testy spalin, prowadzone w warunkach drogowych, a nie laboratoryjnych.

Volkswagen przyznał, że w 11 milionach jego samochodów z silnikami dieslowskimi instalował specjalne oprogramowanie, potrafiące ustalić, że prowadzony jest pomiar emisji spalin i przestawić silnik na szczególnie oszczędny tryb pracy, gwarantujący nieprzekraczanie norm, regulujących zawartość szkodliwych substancji w spalinach. Amerykańska Agencja Ochrony Środowiska (EPA) zarzuciła koncernowi, że w normalnych warunkach emisja spalin w jego pojazdach z konkretnym, popularnym modelem silnika dieslowskiego, wielokrotnie przekracza normy USA.

Skandal odbił się echem na całym świecie. W mediach pojawiły się już określenia Dieselgate i Dieselschwindel.

Tymczasem papiery Volkswagena, od którego zaczęła się cała afera odbijają o niecałe 0,5% po tym, jak do dymisji podał się prezes koncernu Martin Winterkorn.

/ MZ, PAP

Źródło:Bankier24
Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (90)

dodaj komentarz
~Yahoooo
Posiadacze samochodów z rozpoznaną manipulacją danymi dotyczącymi emisji spalin piszą reklamacje do dealerów marki i odpowiedz powinna nastapic do 15 dni. Jeśli tego nie zrobią nalezy sie wymiana towaru na nowy zgodnie z prawem Ja tak zrobilem
~deded
wy tu gadu gadu ale pracownicy ja pracuje w firmie co produkuje czesci do volkswagena u nas w firmie panika sam mam kredyt na dom a ile jest takich jak ja a wy gadacie o hybrydach silnikach elektrycznych co wy macie o nich pojecie chyba tyle co w google poczytacie pan google wie wszysto a liczo sie fakty a fakty sa nie ciekawe dla wy tu gadu gadu ale pracownicy ja pracuje w firmie co produkuje czesci do volkswagena u nas w firmie panika sam mam kredyt na dom a ile jest takich jak ja a wy gadacie o hybrydach silnikach elektrycznych co wy macie o nich pojecie chyba tyle co w google poczytacie pan google wie wszysto a liczo sie fakty a fakty sa nie ciekawe dla calej europy
~szmelcvwagen
wreszcie nadchodzi kres tego szmelcu zza odry!Zawsze twierdzilem,ze to gowniane auta,ale zwolennicy tej marki daliby sie pokroic wtedy!Teraz wyszlo jak jest,Das Auto the best]];
~lukasz
Prowadzę warsztat samochodowy i stwierdzam że nowoczesne wysokoprężne motory niemieckie to porażka zresztą jak inne wysokoprężne padaki proponuje lexusa benzyna niezawodne auta
~Kamil234
Pierdu pierdu sranie w banie każda marka kręci wały jak urzędasy z eurokołchozu chcą ekonomiczny pojazd to polecam rower każde auto musi swoje wykopcić tak jak Kopaczowa musi sie słuchać Merkel
~yamalah
Jeżeli twój samochód truje obywateli a Ty się tego domyślasz powinieneś to zgłosić odpowiedniemu Urzędowi, bo też zostałeś oszukany, ja zrobię tak
~NewYorkBoy
A Ty co???!!! , diler, analityk z branży, napisz ten komentarz do U.S., tam zauważą takie trafne spostrzeżenia, go ahead..
~slogi
pracuje w tej firmie i wstyd mi za nich ale uwierzcie niemaszki na najwyzszych stanowiskach nawet o tym nie wiedzieli. oni ogólnie to nie wiele wiedzą jak to wszystko działa. tam liczy sie tylko cyfra.
~LOL
Panie i panowie! Pozostały więc czyste, ekonomiczne i NIEZAWODNE silniki benzynowe w Maździe lub czysty diesel Hondy, ewentualnie jak ktoś ma więcej grosza to zaawansowana hybryda w Lexusie. Ja już sobie wyobrażam ile syfu emituje biTDI 240KM od FricWagena :D

Powiązane: Niemcy

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki