REKLAMA

Adamczyk: Na sylwestra 2020 r. pojedziemy nową Zakopianką

2017-10-09 13:00
publikacja
2017-10-09 13:00

Na Sylwestra 2020 roku pojedziemy już nowo wybudowaną Zakopianką - powiedział w poniedziałek na briefingu prasowym minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.

fot. Krystian Maj / / FORUM

Premier Beata Szydło i minister Andrzej Adamczyk uczestniczyli w uroczystości rozpoczęcia drążenia tunelu na budowie drogi S7, czyli tzw. Zakopianki.

Adamczyk zapewnił, że w 2021 r., kiedy "będziemy jechać na Puchar Świata, już na pewno nie natkniemy się na zatory drogowe od Rabki w kierunku Myślenic".

Minister powiedział, że drążenie tunelu na tzw. portalu południowym - zgodnie z zapewnieniami wykonawców - będzie prowadzone z obu stron, "każdego dnia" zimą; prace będą trwały przez 24 godziny na dobę przez siedem dni w tygodniu.

Jak dodał, drążenie tuneli to niezwykle skomplikowane "przedsięwzięcie inżynieryjne", które objęte jest prawem górniczym. Drążenie tego tunelu - jak mówił - odbywa się zgodnie z zasadami obowiązującymi w górnictwie. Wyjaśnił, że budowa "funkcjonuje zgodnie z zasadami górniczymi jak normalna kopalnia".

Minister przypomniał, że pozostałe odcinki modernizowanej Zakopianki to ponad 50-metrowe estakady od południowego wylotu tuneli, przez miejscowość Skomielna w kierunku Rabki, a za Rabką - węzeł na wysokości Chabówki.

Szydło: Budowa Zakopianki realizowana bez przeszkód

Budowa Zakopianki jest realizowana konsekwentnie i wszystko wskazuje na to, że będziemy mogli już niedługo cieszyć się dobrym dojazdem do Zakopanego - powiedziała w poniedziałek premier Beata Szydło. Dodała, że cieszy się, iż inwestycja jest realizowana bez przeszkód.

W poniedziałek premier wraz z ministrem infrastruktury i budownictwa Andrzejem Adamczykiem wzięła udział w briefingu prasowym zorganizowanym w związku z rozpoczęciem drążenia drugiego portalu tunelu od strony południowej na budowie drogi ekspresowej S7 na odcinku Naprawa - Skomielna Biała.

Wszystko wskazuje na to, że będziemy mogli już niedługo cieszyć się dobrym dojazdem do Zakopanego. Zakopianka to jest symboliczna droga. W Polsce każdy o niej słyszał, wielu przemieszczając się tutaj na Podhale, do Zakopanego wielokrotnie nią jechało, a właściwie stało w korkach i cieszę się, że inwestycja jest w tej chwili realizowane bez przeszkód - mówiła premier Szydło.

Jak podkreśliła szefowa rządu na briefingu, "to jest bardzo trudne zadanie, dlatego że jest i skomplikowana technologia, i szczególne warunki". Dodała, że "nie ma drugiej takiej" inwestycji w Polsce.

Jak przypomniała premier, "inwestycja ma na celu przede wszystkim poprawę funkcjonowania komunikacyjnego". "To jest kolejna inwestycja, która jest realizowana przez nasz rząd (...) konsekwentnie" - podkreśliła. Zapewniła, że ta inwestycja zostanie ukończona "zgodnie z programem, do którego zobowiązaliśmy się wobec naszych wyborców".

"Poprzez tę konsekwencję, harmonogram, który przyjęliśmy na początku pracy naszego rządu, który jest konsekwentnie realizowany, mogę powiedzieć, że po raz kolejny rząd Prawa i Sprawiedliwości - rząd, na którego czele mam zaszczyt stać - dotrzymuje słowa" - mówiła premier. "To dotrzymywanie słowa jest znakiem rozpoznawczym naszego rządu" - podkreśliła.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk powiedział, że zgodnie z zapewnieniami wykonawców już na Sylwestra 2020 roku pojedziemy pod Tatry nowo wybudowaną Zakopianką.

To niezmiernie skomplikowane przedsięwzięcie inżynieryjne. Tutaj za nami jest uruchomiony oddział górniczy, bo wszystko co się tutaj dzieje objęte jest prawem górniczym, a drążenie funkcjonuje zgodnie z zasadami górniczymi tak jak funkcjonuje normalna kopalnia - mówił minister.

Drążony w masywie góry Mały Luboń tunel będzie stanowił ponad dwukilometrowy odcinek nowej Zakopianki. Do tej pory równolegle drążone dwie nitki tunelu mają odpowiednio 266 metrów długości - nitka prawa i 235 metrów - nitka lewa. W poniedziałek ekipy budowlane rozpoczęły drążenie tuneli od strony południowej w miejscowości Skomielna Biała.

Niezależnie od budowy tunelu trwa budowa kolejnych odcinków dwupasmowej Zakopianki pomiędzy miejscowością Lubień a wlotem do tunelu w Naprawie oraz między Skomielną Białą a Rabką-Zdrojem. Na tym odcinku droga częściowo przebiegnie na powstającej 50 metrów na ziemią estakadzie.

Koszt budowy nowej Zakopianki między miejscowością Lubień a Rabką-Zdrojem wyniesie ponad 2 mld 105 mln zł. Budowa tego odcinka S7 rozpoczęła się 2016 roku. Odcinek tunelowy wykonuje włoska firma Astaldi z Rzymu. Odcinek Lubień Naprawa realizuje polsko-ukraińskie konsorcjum przedsiębiorstw: IDS-BUD S.A. z Warszawy i Korporacja ALTIS-HOLDING z Kijowa. Kolejny odcinek Skomielna Biała - Rabka-Zdrój buduje włoska firma Salini.(PAP)

autor: Małgorzata Draga/ Szymon Bafia

edytor: Dorota Kazimierczak/ Marek Michałowski

drag/ pad/ szb/ maro/

Źródło:PAP
Tematy
Wyjątkowa wyprzedaż Ford Pro. Poznaj najlepsze rozwiązania dla Twojego biznesu.

Komentarze (2)

dodaj komentarz

Powiązane: Budowa dróg i autostrad

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki