W trzecim kwartale 2020 r. sprzedaż nowych aut w Europie w dalszym ciągu pozostawała pod kreską względem ubiegłego roku – wynika z danych ACEA. Kilku producentów może jednak zaliczyć ostatnie miesiące do udanych. Sprawdziliśmy, auta których marek sprzedawały się lepiej niż przed rokiem.
W III kw. 2020 r. w Unii Europejskiej zarejestrowano 2,78 mln nowych aut – o 7,2 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2019 r. Doliczając sprzedaż w państwach należących do EFTA oraz w Wielkiej Brytanii, liczba sprzedanych nowych aut w III kw. 2020 r. wyniosłą 3,47 mln (-6,1 proc. r/r).
Tylko trzy rynki na plusie
Spośród państw należących do Unii Europejskiej, wzrost sprzedaży nowych aut w III kw. 2020 r. w relacji rocznej odnotowano jedynie w Danii (53 761 szt. i +4,6 proc. r/r), Luksemburgu (13 253 szt. i +11,2 proc. r/r) oraz na Litwie (11 439 szt. i +2,5 proc. r/r).
Sprzedaż nowych aut w Unii Europejskiej, państwach EFTA i Wielkiej Brytanii – III kw. 2020 r.
Marka | III kw. 2020 | III kw. 2019 | Zmiana r/r [w proc.] |
Volkswagen | 370 968 | 406 137 | -8,7 |
Skoda | 187 972 | 182 163 | +3,2 |
Audi | 169 809 | 173 712 | -2,2 |
Seat | 108 302 | 128 185 | -15,5 |
Porsche | 20 740 | 19 839 | +4,5 |
Peugeot | 211 247 | 211 000 | +0,1 |
Opel/Vauxhall | 135 582 | 207 360 | -34,6 |
Citroen | 123 811 | 143 384 | -13,7 |
DS | 10 154 | 11 430 | -11,2 |
Renault | 227 816 | 219 491 | +3,8 |
Dacia | 124 999 | 137 151 | -8,9 |
Łada | 657 | 1558 | -57,8 |
Alpine | 324 | 1039 | -68,8 |
BMW | 175 367 | 158 649 | +10,5 |
Mini | 80 597 | 79 720 | +1,1 |
Kia | 149 684 | 146 151 | +2,4 |
Hyundai | 106 801 | 119 223 | -10,4 |
Mercedes-Benz | 223 145 | 225 570 | -1,1 |
Smart | 7948 | 26 155 | -69,6 |
Toyota | 187 846 | 182 262 | +3,1 |
Lexus | 14 000 | 15 173 | -7,7 |
Fiat | 138 416 | 135 295 | +2,3 |
Jeep | 38 889 | 40 201 | -3,3 |
Lancia/Chrysler | 10 590 | 11 024 | -3,9 |
Alfa Romeo | 10 353 | 12 038 | -14,0 |
Ford | 207 681 | 223 873 | -7,2 |
Nissan | 85 560 | 89 713 | -4,6 |
Volvo | 75 121 | 73 977 | +1,5 |
Land Rover | 33 636 | 34 755 | -3,2 |
Jaguar | 12 806 | 17 762 | -27,9 |
Mazda | 46 432 | 59 553 | -22,0 |
Mitsubishi | 27 670 | 34 113 | -18,9 |
Honda | 27 333 | 28 821 | -5,2 |
Źródło: ACEA
Największy spadek sprzedaży III kw. 2020 r. przyniósł w Rumunii (-33,3 proc. r/r), Estonii (-23,5 proc. r/r) i Bułgarii (-19,9 proc. r/r). Nieco lepiej pod tym względem wypadła branża motoryzacyjna w Polsce, gdzie w III kw. 2020 r. zarejestrowano 115,3 tys. nowych aut, co było wynikiem o 13 proc. gorszym w relacji do III kw. 2019 r.
Sprzedaż niszowych marek dołuje
Spadki sprzedaży dominowały w III kw. 2020 r. również wśród producentów samochodów. Najmocniej, w relacji do III kw. 2019 r. spadła sprzedaż smartów (7948 szt. i -69,6 proc. r/r). Znacznie gorzej niż przed rokiem sprzedawały się także samochody produkowane przez dwie marki należące do Renault: Alpine (324 szt. i -68,8 proc. r/r) i Ładę (657 szt. i -57,8 proc. r/r).
Spośród największych graczy na europejskim rynku motoryzacyjnym, najbardziej znaczący spadek sprzedaży względem III kw. 2019 r. odnotował Opel (wliczając egzemplarze z logo Vauxhall). Na terenie UE, EFTA oraz Wielkiej Brytanii w III kw. 2020 r. zarejestrowano 135 582 ople i vauxhalle, co było wynikiem o 34,6 proc. gorszym od osiągniętego w III kw. 2019 r.
Co najmniej 10-procentową obniżkę sprzedaży w ujęciu rocznym III kw. 2020 r. przyniósł także w przypadku Jaguara (-27,9 proc. r/r), Mazdy (-22 proc. r/r), Mitsubishi (-18,9 proc. r/r), Seata (-15,5 proc. r/r), Alfy Romeo (-14 proc. r/r), Citroena (-13,7 proc. r/r), DS (-11,2 proc. r/r) oraz Hyundaia (-10,4 proc. r/r).
Dziesięciu producentów ze wzrostem sprzedaży
Na tym tle w III kw. 2020 r. wyróżniło się dziesięciu producentów, którzy zanotowali względem ubiegłego roku wzrost liczby sprzedanych egzemplarzy. Najmocniej – o 10,5 proc. – wzrosła w tym czasie sprzedaż aut produkowanych przez BMW (175,4 tys. szt.). Sprzedaż nowych aut liczona dla całej grupy BMW, do której należy także marka Mini wyniosła w III kw. 2020 r. 256 tys. egzemplarzy (+7,4 proc. r/r).
Lepsze wyniki niż przed rokiem osiągnęły w III kw. 2020 r. również dwie najpopularniejsze marki na polskim rynku – Toyota (187,8 tys. i +3,1 proc. r/r) oraz Skoda (188 tys. i +3,2 proc. r/r), a także Porsche (20,7 tys. i +4,5 proc. r/r), Peugeot (211,2 tys. i +0,1 proc. r/r), Renault (227,8 tys. i +3,8 proc. r/r), Kia (149,7 tys. i +2,4 proc. r/r), Fiat (138,4 tys. i +2,3 proc. r/r) oraz Volvo (75,1 tys. i +1,5 proc. r/r).