60 miliardów złotych na użeglowienie polskich rzek

Rząd chce udrożnić polskie rzeki. Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej ma na ten cel pozyskać około 60 miliardów złotych. Informacyjna Agencja Radiowa poznała główne założenia Programu Rozwoju Śródlądowych Dróg Wodnych.

Odra
Odra (fot. Kacper Kowalski / FORUM)

Wiceminister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Jerzy Materna powiedział IAR, że realizacja tego planu ma potrwać około 15 lat. Resort chce odbudować polskie części trzech międzynarodowych szlaków wodnych. Chodzi o drogi E30 (Dunaj, Bratysława - Morze Bałtyckie, Szczecin), E40 (Morze Bałtyckie, Gdańsk - Morze Czarne, Odessa) i E70 (Atlantyk, Antwerpia - Morze Bałtyckie, Kłajpeda). Oznacza to, spełnienie wymogów co najmniej czwartej klasy nawigacyjnej (trasy dostępne dla jednostek o długości - 85 metrów, szerokości - 9,5 metrów, zanurzeniu - 2,5 - 4,5 metrów, nośności - 1250 - 2500 ton).

W ciągu 4 najbliższych lat resort chce przywrócić żeglowność na Odrze, pomiędzy Wrocławiem a Szczecinem. Minister zastrzega, że nie oznacza to jeszcze przywrócenia czwartej klasy nawigacyjnej. Plan zakłada także dokończenie stopnia wodnego w Malczycach do 2018 roku, budowę kolejnych stopni w Lubiążu i Ścinawie (wszystkie trzy miejscowości na Dolnym Śląsku) oraz inwestycje w zbiornik w Raciborzu. Program zakłada też budowę Kanału Śląskiego łączącego Odrę z Wisłą oraz połączenia z Czechami.

Wiceminister uważa, że Polska powinna przystąpić też do Europejskiej Umowy o Głównych Drogach Wodnych Międzynarodowego Znaczenia (AGN). Dzięki temu będzie można pozyskać finansowanie z Brukseli na modernizację szlaków wodnych.

Jak szacuje ministerstwo, realizacja planu, w ciągu kilkunastu lat, może pochłonąć około 60 miliardów złotych. 1/3 tej kwoty pochłonie użeglowienie Odry. Ponad 10 miliardów złotych to wydatek na kanał między dwiema największymi polskimi rzekami. Kolejne 31 miliardów będzie kosztowało przywrócenie żeglowności na Wiśle, między stolicą a Gdańskiem. Według rozmówcy IAR, nakłady te zwrócą się w ciągu kilku lat.

Wiceminister Materna wyjaśnia, że pieniądze na realizację programu, będą pochodzić z kilkunastu źródeł. W jego opinii, poza środkami z Unii Europejskiej, w modernizację można zaangażować pieniądze z Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju, Europejskiego Banku Inwestycyjnego czy Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych (zwanego potocznie Planem Junckera). Rozmówca IAR liczy także na finansowe zaangażowanie niektórych samorządów oraz firm energetycznych, które miałyby inwestować w elektrownie, budowane na stopniach wodnych.

Ministerstwo Gospodarki Morskiej zaprezentuje szczegóły planu na początku kwietnia we Wrocławiu.

Informacyjna Agencja Radiowa (IAR)/Karol Tokarczyk/dabr

Źródło: IAR

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
1 3 ~Wodniak

Wolałbym wydawać - sensownie - pieniądze na drogi wodne niż na autostrady.

! Odpowiedz
0 2 ~antysyf

Pan Minister na konferencji w Toruniu objawił się jako neofita. Dobry projekt ośmieszył, bo nie wiedział jak za sprawy się zabrać.

! Odpowiedz
16 5 ~Bzdura

60 miliardów na użeglowienie polskich rzek. Ale jaja! Co dalej? 80 miliardów na ogórowanie gór i 100 milardów na ubałtykowanie Bałtyku?

! Odpowiedz
2 1 ~żart

Co to za słownictwo "ożeglowanie" rzeki (będą stawiać żagle na rzece).
Ożeglować można jacht,łódkę,statek -jednostkę pływającą.
Rzeki się nie "ożegluje" tylko reguluje (dla żeglugi).
Coś tu nie gra (powiedział dyrygent do orkiestry).

! Odpowiedz
0 0 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
4 3 ~jj

Trzeba nakreślić plan na 30 lat. To wtedy będzie jeszcze ładniejsza, robiąca wrażenie kwota np. 200 mld zł.

! Odpowiedz
15 6 ~europejka

Bla bla bla możecie pomarzyć, unia nic nie da zanim do demokracji nie powrócicie

! Odpowiedz
0 0 ~Dżejms

Same minusy a ja tak rozumiem ten wpis że nie da bo jest rząd co nie chce wchodzić im w ...
Taki tam sarkazm.

! Odpowiedz
3 13 ~leo

PiS te plany musi przekazać do akceptacji do UE, bo jesli UE nie da 50 miliardów to nic nie powstanie, dosłownie nic.

! Odpowiedz
10 13 ~leszek

PiS ma takie plany jak PZPR - pamietam mapy z lat 70-tych !!! z planami budowy A 2, A 4, A 1, i A 3... nic się nie działo przez 40 lat !!! I dzięki komu te autostardy / póki co w 80 % / powstały ??? Dzięki kasie z UNII EUROPEJSKIEJ kmioty, dzięki kasie z UE.
Jak UE nie da kasy na uzeglowanie polskich rzek to plany PiS- u pozostaną TAKIE SAME jak plany PZPR !!

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 2,6% XI 2019
PKB rdr 3,9% III kw. 2019
Stopa bezrobocia 5,0% X 2019
Przeciętne wynagrodzenie 5 213,27 zł X 2019
Produkcja przemysłowa rdr 3,5% X 2019

Znajdź profil