REKLAMA
WAKACJE NA GIEŁDZIE

3,7 mln zł kary dla Banku Handlowego i Banku BPH

2014-01-07 10:40
publikacja
2014-01-07 10:40

Zawarcie umowy kredytowej groziło konsumentom nieświadomym wyrażeniem zgody na pobieranie bez ich dyspozycji należących do nich pieniędzy. Prezes UOKiK stwierdziła, że Bank Handlowy i Bank BPH działały niezgodnie z prawem i nałożyła kary w łącznej wysokości ponad 3,7 mln zł.

3,7 mln zł kary dla Banku Handlowego i Banku BPH
HH/Bankier.pl

Prezes UOKiK na bieżąco monitoruje rynek usług finansowych. Ostatnio wydane zostały dwie decyzje w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów przez Bank Handlowy i Bank BPH.

Postępowania Urzędu wykazały, że oba banki nie wyodrębniły ze wzorców umownych, określających warunki kredytu konsumenckiego, oświadczeń o udzieleniu im pełnomocnictw do pobierania pieniędzy z rachunków konsumentów (Bank BPH) oraz bezpośrednio od pracodawcy konsumenta (Bank Handlowy). W ten sposób Bank Handlowy zastrzegał sobie możliwość automatycznego ściągania rat pożyczki. Natomiast Bank BPH zabezpieczał spłaty przeterminowanego zadłużenia. Oświadczenia te były nieodwołalne i miały wygasać dopiero po całkowitej spłacie zobowiązań.

Interwencje Bankier.pl

W opinii Urzędu oświadczenie woli, które znajduje się w wielostronicowym wzorcu umownym można łatwo przeoczyć. Dlatego praktyki banków narażały konsumentów na nieświadome wyrażenie zgody na pobieranie bez ich dyspozycji należących do nich pieniędzy. Zdaniem Urzędu, bank powinien umożliwić konsumentowi udzielenie wyraźnej i świadomej zgody na dysponowanie swoimi pieniędzmi wyodrębniając oświadczenie w tej sprawie z treści wzorca umowy.

Reklama

Urząd stwierdził też m.in., że we wzorcach umownych Banku Handlowego znalazło się postanowienie tożsame z wpisanym do rejestru klauzul niedozwolonych. Bank zastrzegał, że w okresie trwania umowy pożyczki jej oprocentowanie może być dowolnie zmienione m.in. z powodu każdej podwyżki stóp procentowych NBP. W rezultacie minimalna podwyżka stóp banku centralnego mogła być pretekstem do znacznego podwyższenia kosztów pożyczki przez Bank Handlowy (np. NBP podnosi stopy tylko o 0,5 proc. a oprocentowanie kredytu może wzrosnąć nawet o kilkanaście procent). Tymczasem, w opinii Urzędu, warunki ewentualnej zmiany oprocentowania pożyczki powinny być jednoznacznie określone w umowie i proporcjonalne do czynników na nią wpływających aby konsument mógł ocenić czy zaciągnięcie zobowiązania mu się opłaca.

Za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów Prezes UOKiK nałożyła kary pieniężne w wysokości 2 854 595 zł na Bank Handlowy i 912 861 na Bank BPH. Przedsiębiorcy zaniechali stosowania kwestionowanych praktyk, dzięki czemu możliwe było obniżenie sankcji finansowych. Decyzje nie są prawomocne. Przedsiębiorcom służy prawo do wniesienia odwołania do sądu. Bank BPH już skorzystał z tego prawa.

Komentuje dr Michał Kisiel, analityk Bankier.pl

Szkodliwe zapisy podważają zaufanie do banków

Kolejne kary nałożone przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta pokazują, że bankowe działy prawne są nadal miejscem, w którym kwitnie kreatywność. Pomysłowość twórców bankowych regulaminów zmierza czasem w zupełnie niewłaściwą stronę. Zapisy, które dają kredytodawcy nadmierne uprawnienia i swobodę prędzej czy później stają się obiektem zainteresowania UOKiK. Dla zbyt kreatywnych banków szkoda jest podwójna - tracą zarówno finansowo, chociaż kary nie są zbytnio dotkliwe, jak również wizerunkowo. Klienci chcieliby widzieć w banku podmiot odpowiedzialny, grający fair. Tymczasem trudno jest się oprzeć wrażeniu, że bankowcy często wykorzystują swoją pozycję negocjacyjną, by narzucić drugiej stronie ewidentnie niekorzystne rozwiązania.

kom/ amt/

Źródło:PAP
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (16)

dodaj komentarz
~misiak
Bank BPH po prostu fair. Co za ściema. Niech sobie odpuszczą z tym czarowaniem. Klientów robią w trąbę chowając nie korzystne dla klientów zapisy pomiędzy paragrafami prawnego tekstu drukowanego na kilku stronach.
Banki odbijają sobie kary finalnie na klientach, więc powinny być pokrywane np. z wynagrodzeń członków zarządu proporcjonalnie
Bank BPH po prostu fair. Co za ściema. Niech sobie odpuszczą z tym czarowaniem. Klientów robią w trąbę chowając nie korzystne dla klientów zapisy pomiędzy paragrafami prawnego tekstu drukowanego na kilku stronach.
Banki odbijają sobie kary finalnie na klientach, więc powinny być pokrywane np. z wynagrodzeń członków zarządu proporcjonalnie do ich wielomilionowych pensji. Wtedy może odnosiłyby faktyczny skutek,
~maker79
Tak, czy inaczej to klienci tych banków zapłacą te kary, powinni osobiście ''twórcy'' tych przepisów.
~mike
BPH to bank fair tylko w reklamach.
~miro
Kara powinna wynisić 3miliardy to zydostwo opamietało by sie
~gracz kontowy
KIepski bank z kiepską ofertą - niie da się u nich nic zarobić- omijać szerokom łukiem !!!!!
~tadeusz C.
te kary , to normalny haracz na rzecz bankrutującego skarbu państwa!! UOKiK ma głęboko w d.pie interes klientów banku!! pokrzywdzeni nie dostaną złamanego szeląga !! UOKiK nakłada codziennie na lewo i prawo kary różnym instytucjom i firmom, aby zasilić rozdęty budżet państwa, który niebawem zbankrutuje!!
~były klient banku
Mnie pracownik banku City Handlowy zaproponował podmianę karty kredytowej która była darmowa kartą bez opłat miesięcznych czy rocznych ale miała ubezpieczenie, powiedział że po co mam płacić to niepotrzebne ubezpieczenie , on mi wymieni kartę na zasadzie podmiany i będę miał nową na tych samych warunkach a z tej kazał stanowczo zrezygnować Mnie pracownik banku City Handlowy zaproponował podmianę karty kredytowej która była darmowa kartą bez opłat miesięcznych czy rocznych ale miała ubezpieczenie, powiedział że po co mam płacić to niepotrzebne ubezpieczenie , on mi wymieni kartę na zasadzie podmiany i będę miał nową na tych samych warunkach a z tej kazał stanowczo zrezygnować w efekcie pozbyłem się darmowej karty kredytowej a zostałem z nową za którą musiałem płacić 18zł miesięcznie, oczywiście zrezygnowałem całkowicie z usług tego banku
~adi
aaa BPH,to ten sam bank który tą akcje prowadz ..prawdziwy bohater,i sie reklamuje że taki fair,etyczny i inne takie tam...super sprawa
zbijamkokosy
W praktyce te kary nigdy nie będą wyegzekwowane. śmiech na sali

Powiązane: Sektor bankowy

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki