REKLAMA

2 mld zł na przekop Mierzei Wiślanej - rząd zgodził się na zwiększenie wydatków

2020-11-24 13:10
publikacja
2020-11-24 13:10
fot. Łukasz Dejnarowicz / FORUM

Rząd zgodził się na to, by zwiększyć z 880 mln zł do blisko 2 mld zł wartość programu zw. z przekopem Mierzei Wiślanej - podał we wtorek CIR. Jak wytłumaczono, wynika to m.in. z powodu wzrostu cen materiałów i robót budowlanych.

Jak wyjaśniono w komunikacie, obecna wartość programu zwiększy się z 880 mln zł do 1,98 mld zł.

"Wzrost kosztów inwestycji spowodowany jest zmianą cen materiałów i robót budowlanych oraz nowymi inwestycjami wynikającymi z rozwiązań projektowych, które nie były dostępne na etapie opracowywania i przyjęcia programu w 2016 r. Ponadto, projekty budowlane i koncepcja realizacji inwestycji musiały zostać dostosowane do restrykcyjnej – ze względu na realizację inwestycji w obszarach Natura 2000 – decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia" - wytłumaczono.

CIR dodało, że nowymi elementami inwestycji, których realizacja nie była planowana w 2016 r., są m.in.: likwidacja mostu pontonowego na rzece Elbląg w miejscowości Nowakowo i budowa w tym miejscu nowego mostu, która miała być realizowana przez samorząd terytorialny; budowa nowego mostu zwodzonego obrotowego na Mierzei Wiślanej zamiast planowanego wcześniej mostu zwodzonego podnoszonego.

Wzrost kosztów inwestycji związany jest ponadto z budową sztucznej wyspy, na którą będzie trafiać urobek z budowy. Pierwotnie miał być on odkładany na brzegach Zalewu Wiślanego i Zatoki Gdańskiej. Na wyspie mają się znaleźć siedliska dla dziko żyjących ptaków.

CIR poinformowało ponadto, że na zwiększenie wartości inwestycji wpłynie również pogłębienie wejścia do portu w Elblągu.

W związku z planowanymi dodatkowymi pracami zmieni się także harmonogram programu. "Końcowy termin realizacji inwestycji zostanie wydłużony o 3 miesiące – do końca pierwszego kwartału 2023 r. Powodem zmiany terminu jest wydłużenie procedury przetargowej oraz konieczność pogłębienia wejścia do Portu Elbląg" - wyjaśniono.

Rząd przekonuje, że dzięki budowie drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską zostanie zapewniony swobodny dostęp do portów znajdujących się nad Zalewem. "Zwiększy się także możliwość działania polskiej Marynarki Wojennej oraz poprawi się bezpieczeństwo związane z użyciem jednostek ratownictwa morskiego (SAR). Budowa toru wodnego – niezależnego od sytuacji międzynarodowej i w pełni kontrolowanego przez Polskę – stworzy warunki dla stabilnego rozwoju regionu Zalewu Wiślanego" - podkreślono.

W czerwcu ówczesny minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk przyznał, że wartość samego przekopu przez mierzeję to 992 mln zł. Natomiast na realizację całości inwestycji, łącznie z rozbudową portu w Elblągu, modernizacją rzeki Elbląg i budową mostu w Nowakowie oraz budową drogi wodnej zarezerwowano ponad 1,9 mld zł.

W przyszłym roku na budowę drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, czyli przekop Mierzei Wiślanej, zarezerwowano w projekcie budżetu państwa 700 mln zł.

Według Urzędu Morskiego w Gdyni, całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany wyniesie blisko 23 kilometry. Samo przejście przez Zalew Wiślany wyniesie nieco ponad 10 kilometrów, po rzece Elbląg - także ponad 10 kilometrów, a pozostałe ok. 2,5 kilometra to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał ma mieć 5 metrów głębokości.

autor: Michał Boroń

Źródło:PAP
Tematy
Najlepsze z najtańszych kart kredytowych – styczeń 2021 [Ranking]

Najlepsze z najtańszych kart kredytowych – styczeń 2021 [Ranking]

Komentarze (14)

dodaj komentarz
itso_chram_panszczyzna
a gdzie bursztyn ?
itso_chram_panszczyzna
i chyba to budują na odwrót
antybolszewik
Brawo rząd. Kanał to jest właśnie to co teraz Polacy bardzo potrzebują
jes
Wzrost kosztów o ponad 100% ???
Chyba nie rozmawiali z Glapińskim i RPP.
Coś tu się nie zgadza. A naprawdę to o to chodzi panie by budować anie by wybudować. Takie inwestycje są po to aby zasilić prywatne konta.
krokus12
Ale znając zdolności PIS to nie będzie ostatnia podwyżka kosztów inwestycji
carlito1
Ło panie!!! Jak koszty zaskakują firmę o grubo ponad 100% ponad program to jest bankructwo !!! No ale nie w bananowej republice, tutaj po prostu się dołoży...:/ Po za tym kierownictwo i dyrektorzy do zwolnienia.. żadna prywatna firma nie trzymała by takich partaczy... Ale to państwowa i ostatnia kadencja dobrej zmiany Ło panie!!! Jak koszty zaskakują firmę o grubo ponad 100% ponad program to jest bankructwo !!! No ale nie w bananowej republice, tutaj po prostu się dołoży...:/ Po za tym kierownictwo i dyrektorzy do zwolnienia.. żadna prywatna firma nie trzymała by takich partaczy... Ale to państwowa i ostatnia kadencja dobrej zmiany więc czemu nie?
kzabor
Wzrost cen o 120%? Jedno wielkie kłamstwo.
grzegorzkubik
Gdybyśmy mieli taki rząd po 1989 roku to dziś bylibyśmy dużym Luksemburgiem.
wwojtekw
Pod informacją, że flagowy rządowy projekt będzie kosztował ponad 100% więcej pisać, że to super rząd to albo trzeba być trollem albo mieć za to płacone. Tak na marginesie: warto sprawdzić ilu z tych ludzi co wtedy byli w polityce (np. okrągły stół) do dziś się ciągle po scenie politycznej plącze...

Powiązane: Przekop Mierzei Wiślanej

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki